"کارشناسان روسی": کشورهای اسلامی درحمایت از قدس اجماع دارند

12:17 - 26 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۷۴۳۶
کارشناسان روس براین باورند که کشورهای اسلامی دردفاع و حمایت از قدس در برابر تصمیم ضدفلسطینی ترامپ که این شهر را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت، اجماع و اتفاق نظر دارند و اجلاس اخیر سران سازمان همکاری اسلامی این واقعیت را نشان داد.

به گزارش سرویس بین الملل ، روزنامه تجاری 'ار ب کا'در باره نگاه تحلیل گران روسیه به شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل نوشت:رهبران کشورهای اسلامی در پاسخ به تصمیم اسرائیل در مورد شناسایی قدس به عنوان پایتخت آن تصمیم گرفتند بخش شرقی این شهر را پایتخت کشور فلسطین اعلام کنند.
در گزارش گفته شد: این تصمیم در نشست فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول اتخاذ شد که 57 کشور مسلمان را در بر می‌گیرد، محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین در این نشست از کشورهای مسلمان درخواست کرد شناسایی اسرائیل را باطل کنند.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه پیشنهاد کرد قدس به عنوان پایتخت 'کشور اشغالی فلسطین' شناخته شود.
بنظر وی، تصمیم آمریکا در مورد انتقال سفارت به قدس 'هدیه' آمریکا به اسرائیل بخاطر سیاست ترور آن نسبت به فلسطینیان است.

ماکسیم سوچکوف دبیر نشریه 'المونیتور'و کارشناس شورای روابط بین‌الملل روسیه در این زمینه خاطر نشان کرد: اردوغان شدیدتر از دیگر رهبران مسلمان به تصمیم آمریکا واکنش نشان داد.
کارشناس روس بر این باور است: سازمان همکاری اسلامی امکان محدودی برای اعمال نفوذ بر ایالات متحده و اسرائیل دارد و نمی‌تواند به تصمیم ترامپ پاسخ قطعی بدهد.

یوری بارمین کارشناس شورای روابط بین‌الملل روسیه نیز معتقد است: هیچ جنگی رخ نخواهد داد. انتفاضه هم نمی‌شود.

وی افزود: برعکس شاهد تغییر بازیگران پیرامون مناقشه اسراییل-فلسطین خواهیم بود، گروه چهار میانجی گران بین المللی خاورمیانه چارچوب کهنه ای شده و امروز جستجوی شکل جدیدی برای اقدام در جهت حل درگیری آغاز می‌شود.

وی گفت: روسیه اینک سعی می‌کند در حل درگیری نقش قطعی‌تری ایفا کند.
کارشناس روس با اشاره به شرکت مصر و عربستان سعودی در سطح وزیران در نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول گفت: بنظر یک شبکه اسرائیلی، واشنگتن با کسب توافق ریاض و قاهره در مورد انتقال سفارت تصمیم گرفته است.

کارشناسان روس اما در مورد توطئه و زد و بند پنهانی ترامپ با قدرت‌های خاورمیانه تردید دارند. آنها معتقدند، تصمیم ترامپ در داخل آمریکا اتخاذ شده است.

کارشناسان روس بر این باورند که توافق مشخصی بین واشنگتن و دو کشور خاورمیانه در کار نبوده است. ولی نقشه ترامپ برای حل درگیری فلسطین می‌تواند به چنین توافق‌هایی منجر شود. بنظر آنها'نقشه ترامپ' متوجه ایجاد دو شکل مذاکره است؛ مذاکره دوجانبه فلسطین و اسرائیل و مذاکره منطقه‌ای با شرکت مصر، اردن و عربستان سعودی و هدف نهایی تشکیل ائتلاف اسرائیل و عربستان سعودی علیه ایران است.

ترامپ اخیرا در سخنانی در کاخ سفید با یادآوری اینکه قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد، گفت: از وزارت خارجه می خواهم که آماده شود تا انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را آغاز کند.

رئیس جمهوری آمریکا سپس فرمان اجرایی شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را امضا کرد.

 قدس نخستین قبله مسلمانان بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.

قدس شرقی از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد، اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.

شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند.

انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *