فضای مجازی هووی کتاب و کتابخوانی نیست/مسئولین فرهنگی از سلیقه مردم عقب مانده‌اند

15:00 - 25 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۷۱۲۴
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نویسنده فیلمنامه سریال "پرده نشین" گفت: با کمی بررسی منصفانه در می‌یابیم اینترنت نه تنها هیچ تقابلی با مطالعه ایجاد نکرده بلکه گاه در مسیر بهبود آن نیز پیش رفته است. باید بپذیریم فضای مجازی در کنار آسیب‌های موجود و ناهنجاری های طبیعی بستری هم برای مطالعه فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، مساله تاثیر فضای مجازی بر سرانه مطالعه کشور و مشکلات فراوانی که این فضا در زمینه کتاب و کتابخوانی فراهم آورده این روزها در صدر محافل ادبی کشور است.

از نگاه بسیاری از منتقدین فضای مجازی باعث شده تا مخاطبان از کتاب و کتابخوانی فاصله گرفته و به مطالب کوتاه و به طور معمول بدون منبع و ماخذ درست رجوع کنند.

از سوی دیگر اهالی کتاب و برخی نویسندگان دیگر معتقدند فضای مجازی در گام نخست یک معظل است اما می‌توان با برنامه ریزی درست از آن به عنوان یک فرصت خوب برای آشنایی مخاطبان با کتاب استفاده کرد.

رسول ادهمی

در همین راستا "رسول ادهمی" شاعر جوان و فیلمنامه نویس آثاری همچون سریال "پرده نشین" و مجموعه شعر "دنیا بدون تو یکی دو شماره تنگ است" طی یادداشتی مساله تاثیر فضای مجازی بر کتابخوانی را به چالش کشیده که به شرح زیر است:

هووی کتاب؟

آیا دنیای مجازی سد راه مطالعه است؟

با کمی بررسی منصفانه در می‌یابیم اینترنت نه تنها هیچ تقابلی با مطالعه ایجاد نکرده بلکه گاه در مسیر بهبود آن نیز پیش رفته است. باید بپذیریم فضای مجازی در کنار آسیب های موجود و ناهنجاری های طبیعی، بستری هم برای مطالعه فراهم کرده است.

چه بپذیریم و چه نپذیریم در کنار پایگاه‌های نامناسب و نامتناسب با اجتماع ما، فعالان دلسوزی هستند که دغدغه‌شان بهبود فرهنگ به ویژه فرهنگ مطالعه است. مردمی که کتاب نمی خوانند را باید به حال خود بگذاریم یا خوراکی برایشان در نظر بگیریم تا فاجعه بیشتر از این نشود؟.

چه کنیم؟ در عصر کنونی و وابستگی مردم به اینترنت که افراط در استفاده از آن ثمره عدم برنامه ریزی دقیق و نبود راهکار واقع‌بینانه و موثر از سوی مسئولین فرهنگی است چه کار مفیدی می توان انجام داد؟ تا کجا برخی مسئولین فرهنگی از سلیقه مردم و پذیرش آن به عنوان یک پدیده عقب خواهند ماند؟.

رسول ادهمی

اینترنت هووی کتاب نیست. به باور بسیاری این رسانه می تواند از غفلت رسانه‌های مرجع استفاده کرده و خود به تنهایی در آشتی دادن مردم و کتاب موثر باشد.

امید به آینده‌ای درخشان چشم به راه روزی می مانیم که فضای مجازی پلی مستحکم میان مردم و کتاب باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *