گسترش فرهنگ صبر نیازمند تقویت نهادهای اصیل اجتماعی/ دستگاه‌های اجرایی ستاد صبر را متعلق به خودشان بدانند / انتظار همکاری مشترک همدلانه داریم

11:40 - 23 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۶۸۲۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دبیر ستاد ملی صبر گفت: ستاد ملی صبر بر اساس آنچه نظر مشترک معاونین اول قوای قضاییه و مجریه بوده، به عنوان ستادی فراقوه‌ای و متعلق به نظام و مردم کارخود را آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی ستاد ملی صبر، "امید محبی" که برای شرکت در نخستین همایش صبر در استان چهارمحال و بختیاری و آیین نکوداشت بانیان صلح، بخشایش و رضایت این استان، به شهرکرد سفر کرده است، گفت: ستاد ملی صبر بر اساس آنچه نظر مشترک معاونین اول قوای قضاییه و مجریه بوده، به عنوان ستادی فراقوه‌ای و متعلق به نظام و مردم کارخود را آغاز کرده است و انتظار می‌رود همه نهاد‌ها و دستگاه‌های استان در کنار دادگستری برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی و در راستای ترویج مفاهیم بلند صلح، بخشایش، کظم و گذشت بسیج شوند.

وی با اشاره به تاکیدات موکد رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقدامات جدی و جهادی همه دستگاه‌ها در این خصوص، گفت: اگر همه نهاد‌های استان، به ویژه دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها به طور همدلانه در این کار در کنار هم نباشند، قطعاً توفیق و دستاورد مطلوبی حاصل نمی‌شود، لذا ستاد صبر را متعلق به خودتان بدانید تا ان شاا... با نقش آفرینی و تقسیم کار همه دستگاه‌ها و انجام اقدامات مشترک بین بخشی، همه در کنار همدیگر برای ترویج مفاهیم بلند صلح، بخشایش، گذشت و صبر اقدام کنیم.

محبی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در پنجمین جلسه رسیدگی به کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی گفت: به طور ویژه باید در زمینه فعال سازی و کمک و تسهیل به راه اندازی انجمن‌های مردم نهاد و سمن‌هایی که در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند، اهتمام داشت؛ چراکه خلاقیت و ابتکار در نهاد‌های مردم نهاد بیشتر از دستگاه‌های دولتی است و نیاز است تا به طور جدی مورد حمایت واقع شوند.

دبیر ستاد ملی صبر با تاکید بر دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی اسلامی و نیز کاهش زمینه‌های آسیب، گفت: باید تلاش شود زمینه‌های آسیب از مبدأ اصلاح و مرتفع شود که برای این مهم نهاد خانواده، معتمدین و مسجد و روحانیت بسیار موثر هستند.

محبی توجه به نهاد‌های موجود در فرهنگ بومی مناطق منجمله ایل بزرگ و با اصالت بختیاری، را بسیار موثر ارزیابی کرد و گفت: ایل بزرگ بختیاری، نمونه‌ای کامل از یک نهاد اجتماعی اسلامی که همواره در طول تاریخ مصداق "اَشِدّآءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم" بوده است و استفاده از ظرفیت عظیم بزرگان این قوم تاثیر فراوانی در ترویج فرهنگ مدارا، بخشایش و صلح دارد.

دبیر ستاد ملی صبر نقش سازمان میراث فرهنگی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در صیانت و ترویج میراث معنوی و فرهنگی استان که بیانگر زندگی بزرگ منشانه، رئوفانه و محبت آمیز در تاریخ ایل‌ها بوده را پراهمیت خواند و گفت: باید از این فرهنگ غنی در استان و ایل بزرگ بختیاری پاسداری نموده و آن را تقویت کرد.

محبی با بیان این که نیاز است تا آداب و رسوم سنتی ایل و عشایر که سرشار از نمونه‌های بخشایش، گذشت، مهربانی و صله ارحام است، توسط همین نهادها، احیا مجدد شود، گفت: نسل جدید باید پیشینه‌ی غنی این استان به لحاظ فرهنگی را بشناسد، کمااینکه نفس زندگی کوچنده، خود نمادی از صبر، مدارا و تحمل بالای مشقات است.

وی ترویج اصلاح ذات البین از طریق نهاد خانواده با همکاری اداره کل آموزش پرورش استان چهارمحال و بختیاری را بسیار موثر خواند و گفت: علاوه بر اهمیت فوق العاده مدرسه و خانواده‌ها باید به نقش مهم مساجد، روحانیون و امامان جمعه توجه ویژه شود.

محبی با بیان این که در جلسه روز گذشته ستاد ملی صبر در تهران، بر استفاده از ظرفیت ائمه جمعه تاکید شد، افزود: حسب پیشنهاد مشترک ما و شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، مقرر شد تا ان شاالله از ظرفیت ائمه جمعه به عنوان یک رکن جدی و اصلی در ستاد صبر همه استان‌ها به طور ویژه استفاده شود که به یاری خدا، بزودی و بطور رسمی برنامه‌های مشترک اعلام می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *