کاهش ۵۰ درصدی بارش در فلات مرکزی/ وضعیت بحرانی بارش در برخی حوضه‌ها

9:00 - 23 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۶۵۹۴
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
از ابتدای سال آبی جاری ۹۶-۹۷ تا ۲۱ آذرماه ارتفاع کل ریزش‌های جوی ۲۷.۶ میلیمتر گزارش شد که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌ درازمدت ۴۶.۵ درصد و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۱۸.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، از ابتدا سال آبی  تا ۲۱ آذر ماه ارتفاع کل ریزش‌های جوی بالغ بر ۲۷.۶ میلیمتر گزارش شده و این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۵۱.۶ میلیمتر) ۴۶.۵ و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۳۳.۸ میلیمتر) ۱۸.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

حجم بارش اول مهر تا پایان ۲۱ آذر ماه معادل ۴۵.۴۸۶ میلیارد مترمکعب اعلام شده است.

میزان بارش در حوضه آبریز دریای خزر در سال آبی جاری تاکنون ۱۱۴.۵ میلیمتر گزارش شده، که این رقم در مقایسه با سال آبی گذشته ۱.۳ درصد کاهش و در مقایسه با بلند مدت ۴۹ ساله بالغ بر ۷.۱ درصد اُفت داشته است.

در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان، میزان بارش‌ها ۳۳.۴ میلیمتر گزارش شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۱.۴ درصد کاهش و در مقایسه با متوسط ۴۹ ساله ۵۶.۱ درصد اُفت داشته است.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه با ۷۳.۴ میلیمتر بارش از ابتدای سال آبی تاکنون با رشد ۸.۳ درصدی بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شد، اما روند بارش در بلند مدت ۴۹ ساله با کاهش ۱۲.۴ درصدی همراه بوده است.

میزان بارش در فلات مرکزی ایران با ۵۰.۳ درصد کاهش نسبت به سال گذشته ۷.۴ میلیمتر بارش را برای خود به ثبت رسانده است.

همجنین این حوزه در مدت مشابه سال گذشته ۱۴.۹ میلیمتر بارش تا این مدت داشته و همچنین میانگین متوسط بارش در ۴۹ ساله گذشته این حوضه ۲۷.۷ میلیمتر گزارش شده و اختلاف بارندگی در دراز مدت ۴۹ ساله در سال آبی جدید از کاهش ۷۳.۳ درصدی بارش خبر می‌دهد.

حوضه مرز شرق در سال آبی جاری ۱.۳ میلیمتر بارندگی داشته و این در حالی است که این منطقه در مدت مشابه سال آبی گذشته نیز ۱.۳ میلیمتر بارش گزارش شده بود به طوریکه درصد بارش‌ها نسبت به سال گذشته تغییری نداشته و نسبت به آمار بلند مدت ۴۹ ساله با کاهش ۸۹.۳ درصدی روبرو بوده است.

حوضه آبی قره‌قوم تاکنون ۱۱.۸ میلیمتر بارش داشته است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته که همین رقم را نشان می‌دهد تغییری نداشته است، اما در بلندمدت ۴۹ ساله با کاهش ۶۳.۲ درصدی روبرو بوده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *