ساخت سیستم هوشمند کنترل حریق خودرو در ایران
مخترع بیجاری و دانشجوی مهندسی برق دانشگاه تبریز برای اولین بار در کشور موفق به ساخت دستگاه جلوگیری از حریق وسایل نقلیه شد.
به گزارش گروه فضای مجازی ، شاهین ملکی مخترع بیجاری دانشجوی مهندسی برق دانشگاه تبریز اقدام به ساخت دستگاه جلوگیری از حریق وسایل نقلیه شد. امروزه در تصادفات شاهد آتش سوزی در وسایل نقلیه و جان سپردن سرنشینان هستیم. علت این امر تماس بنزین یا گازوییل با عوامل آتش زا مانند برق خودرو میباشد. در این سیستم سعی بر آن است که این مشکل به صورت هوشمند حل شود. در صورت تصادف و یا واژگون شدن و یا گرم شدن بیش از اندازه بنزین داخل باک سیستم عمل کرده و از آتش سوزی جلوگیری میکند.
با توجه به تصادفات و آتش گرفتن خودروها جان بسیاری از سرنشینان در خطر میباشد. با استفاده از این سیستم نسبت به پیشگیری آتش سوزی در این اتفاقات اقدام کرد. کاربرد این سیستم میتواند علاوه بر خودروهای سواری در خودروهای سنگین و گازوئیلی و همچنین در تانکرها حامل سوخت استفاده کرد. با تعمیم دادن این سیستم در مورد مایعات قابل اشتغال میتوان از آن برای خودروهای دوگانه سوز برای جلوگیری از منفجر شدن و یا آتش گرفتن کپسولهای سی ان جی استفاده کرد. کلیات این دستگاه به شکلی میباشد که با تشخیص خطر آتش سوزی چه در تصادفات و چه در حالت عادی خودرو با استفاده از سنسورهای مربوطه با دستور دادن به سیستم کنترل مرکزی پمپهای حاوی پودر خنثی کننده بنزین از جمله پتاسیم نیترات و سایر مواد خفه کننده آتش را آزاد میکنند و مانع از آتش گرفتن خودرو میشود. در داخل باک خودرو چهار عدد پمپ که هر کدام حاوی مقدار لازم پودر پتاسیم نیترات میباشند قرار میگیرند. میکروسویچهایی که در اطراف خودرو هستند در صورت برخورد شدید خودرو با خودروی دیگر عمل میکنند و به کنترل مرکزی سیگنال ۵ ولت ارسال میکنند.
یکی دیگر از راههای تشخیص خطر استفاده از سنسورهای ژیروسکوپ میباشد این است که اگر خودرو واژگون شود عمل میکند. همچنین اگر دمای داخل باک به حد بحرانی برسد این سیستم عمل میکند. یکی از عملهای جلوگیری از حریق در این سیستم بستن شیر خروجی باک به داخل موتور است که همزمان با فعال شدن پمپگها عمل میکند.
این سیستم چگونه کار میکند؟
با توجه به تصادفات و آتش گرفتن خودروها جان بسیاری از سرنشینان در خطر میباشد. با استفاده از این سیستم نسبت به پیشگیری آتش سوزی در این اتفاقات اقدام کرد. کاربرد این سیستم میتواند علاوه بر خودروهای سواری در خودروهای سنگین و گازوئیلی و همچنین در تانکرها حامل سوخت استفاده کرد. با تعمیم دادن این سیستم در مورد مایعات قابل اشتغال میتوان از آن برای خودروهای دوگانه سوز برای جلوگیری از منفجر شدن و یا آتش گرفتن کپسولهای سی ان جی استفاده کرد. کلیات این دستگاه به شکلی میباشد که با تشخیص خطر آتش سوزی چه در تصادفات و چه در حالت عادی خودرو با استفاده از سنسورهای مربوطه با دستور دادن به سیستم کنترل مرکزی پمپهای حاوی پودر خنثی کننده بنزین از جمله پتاسیم نیترات و سایر مواد خفه کننده آتش را آزاد میکنند و مانع از آتش گرفتن خودرو میشود. در داخل باک خودرو چهار عدد پمپ که هر کدام حاوی مقدار لازم پودر پتاسیم نیترات میباشند قرار میگیرند. میکروسویچهایی که در اطراف خودرو هستند در صورت برخورد شدید خودرو با خودروی دیگر عمل میکنند و به کنترل مرکزی سیگنال ۵ ولت ارسال میکنند.
یکی دیگر از راههای تشخیص خطر استفاده از سنسورهای ژیروسکوپ میباشد این است که اگر خودرو واژگون شود عمل میکند. همچنین اگر دمای داخل باک به حد بحرانی برسد این سیستم عمل میکند. یکی از عملهای جلوگیری از حریق در این سیستم بستن شیر خروجی باک به داخل موتور است که همزمان با فعال شدن پمپگها عمل میکند.
این سیستم چگونه کار میکند؟
ملکی در جواب افزود؛ میکروسویچهایی که در اطراف خودرو قرار گرفته اند عمل میکنند و به قسمت کنترل مرکزی سیگنال ارسال میکند و این قسمت هم بلافاصله به پمپهایی که داخل باک خودرو قرار دارند دستور آزاد کردن ماده فشرده پتاسیم نیترات میدهد. این ماده باعث خنثی شدن خاصیت آتش پذیری بنزین یا به عبارتی باعث خفه شدن آن میشود. همزمان با این عمل سیستم راه خروجی باک به داخل موتور را میبندد و اگر درب باک باز باشد درب دوم و اضطراری را میبندد.
نتیجه ساخت این سیستم در کل چیست؟
مخترع بیجاری در پاسخ به این سوال عنوان کرد؛ ایمنی خودرو را ار لحاظ آتش سوزی صد در صد بالا میبرد. قسمت کنترل این سیستم از میکروکنترلر atmega ۱۶ استفاده میشود با برنامه نویسی در این میکروکنترلر میتوان این سیستم را طراحی کرد.. ماده خنثی کننده پتاسیم نیترات میباشد که به مقدار لازم در پمپهای مخصوص خود قرار گرفته اند. از سنسورهای التراسونیک و ژیروسکوپ برای تشخیص زمان عمل کردن این سیستم استفاده میشود.
آیا در ماشینهای تولید خارج این سیستم وجود دارد؟
وی در جواب افزود این سیستم نمونه مشابهی نه در داخل و نه در خارج ندارد.
طریقه عملکرد این سیستم به چه صورت است؟
شاهین ملکی برای بیان نحوه ساخت و عملکرد دستگاه گفت:: با فعال شدن میکروسویچهای اطراف خودرو در لحظه تصادفات شدید و یا سنسور ژیروسکوپ در موقع واژگون شدن و یا سنسورهای تشخیص آتش در مواقع وجود آتش سوزی قسمت کنترل مرکزی سیگنال باز شدن پمپها را ارسال میکند. در این لحظه پمپها ماده خفه کننده بنزین و آتش را به داخل باک و جاهای مورد نظر تزریق میکند.
هزینه تمام شده این طرح ۲۰۰ هزار تومان بوده از طرفی تعداد خودروهای بنزینی موجود در کشور ۱۷ میلیون دستگاه میباشد که در ۲ دهه آینده به ۵۰ میلیون میرسد.
در سال ۹۴ تعداد ۹۷۶ هزار و ۸۳۶ دستگاه خودرو در کشور تولید شده است. اگر ما برای این تعداد خودرو تنها ۵ درصد را تحت این سیستم تولید کنیم سرمایه براورد شده برابر است با ۸۵۰ هزار مورد نصب در کشور و اگر بر روی ۶۰ درصد تعداد خودروهای در حال تولید در کارخانه این سیستم را به صورت آپشن نصب کنیم تعداد خودروها به ۶۰۰ هزار دستگاه در سال میرسد. حال اگر خودرو ساز از نصب هر دستگاه تنها ۱۰ هزار تومان سود کند، سود خالص دریافتی سالانه برابر ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان که رقم بسیار چشمگیری است.
میکرو سویچهای که در اطراف خودرو قرار گرفته اند عمل میکنند و به قسمت کنترل مرکزی سیگنال ارسال میکند و این قسمت هم بلافاصله به پمپهای که داخل باک خودرو قرار دارند دستور آزاد کردن ماده فشرده پتاسیم نیترات میدهد. این ماده باعث خنثی شدن خاصیت آتش پذیری بنزین یا به عبارتی خفه شدن آن میشود.
همزمان با این عمل سیستم راه خروجی باک به داخل موتور را میبندد و اگر درب باز باشد درب دوم و اضطراری را میبندد.
شاهین ملکی در انتها ابراز داشت اگر مسئولین به شکل گسترده از مخترعین داخلی حمایت کنند تولیدات داخلی خودمان میتواند زمینه ساز ارسال محصولاتهای تک برای برخی از محصولات خارجی مانند محصولات کارخانجات معتبر ماشین سازی اروپایی و حتی آمریکایی باشد. در کشور ما پتانسیلهای زیادی در صنعت خودرو وجود دارد و اگر تولیدات به شکل رقابتی بتوانند کار کنند میتواند اختلاف کیفی خودروهای داخلی با خودروهای خارجی کاهش یابد. از طرفی استفاده از آپشنهای اینچنین میتواند تا حد زیادی هم ایمنی را بالا ببرد و هم سود آوری مطلوبی برای سازندگان باشد.
منبع: خبرگزاری علم و فناوری
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *