کاهش بیش از ۲۵۴ کیلومتر مربعی وسعت دریاچه ارومیه/ تراز سطح آب ۰.۲۱ متر کاسته شد+ جدول

6:13 - 22 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۶۳۳۷
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
بنا بر آمار اعلام شده از ابتدای سال آبی ۹۶-۹۷، حجم آب دریاچه ارومیه با کاهش ۰.۳۹ میلیارد متر مکعبی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، احیای دریاچه ارومیه و پایداری شرایط آن یکی از حساسیت‌های محیط زیستی و منابع آبی کشور محسوب می‌شود که این اقدام با توجه به خشکسالی‌های اخیر اهمیت بالایی پیدا کرده است.

در همین راستا ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال آبی ۹۳-۹۴ فعالیت خود را آغاز کرد تا بر خشکسالی یک دهه گذشته این دریاچه فائق آید.

بارش ها در سال آبی ۹۶-۹۷ برخلاف سال‌های قبل تاحدودی روی خوش به منابع آبی حوضه ارومیه نشان داد تا جایی که از ابتدای مهرماه تا ۲۰ آذرماه سال جاری میزان بارش به ۷۳.۴ میلیمتر رسیده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۶۷.۸ میلیمتر به ثبت رسیده که مقایسه آمار نشان دهنده افزایش ۸.۳ درصدی بارش‌ها در مدت ذکر شده است.

کاهش بیش از ۲۵۴ کیلومتر مربعی وسعت دریاچه ارومیه/ تراز سطح آب ۰.۲۱ متر کاسته شد+ جدول

وسعت دریاچه ارومیه در روز بیستم آذرماه ۱۷۴۷.۱۱ کیلومتر مربع اعلام شده که در مدت مشابه سال گذشته ۲۰۰۱.۶۱ کیلومترمربع را نشان می‌دهد به طوریکه وسعت این دریاچه بنا بر آمار بلند مدت ۴۵۲۶.۷ کیلومتر مربع به ثبت رسیده است.

در این میان وسعت دریاچه ارومیه در زمان ذکرشده و از ابتدای سال آبی ۹۶-۹۷ با کاهش ۲۵۴.۵۰ کیلومتر مربعی روبرو بود که این رقم در دراز مدت کاهش ۲۷۷۹.۶۲ کیلومتر مربعی را نشان می‌دهد.

تراز سطح آب به عنوان یکی دیگر از شاخص‌های مهم در سنجش پهنه‌های آبی حاکی از افت ۰.۲۱ متر سطح آب است به گونه‌ای این شاخص از ابتدای سال آبی تا ۲۰ آذرماه ۱۲۷۰.۲۹ متر محاسبه شده که این رقم در سال گذشته ۱۲۷۰.۵۰ متر بوده و آمار بلند مدت نشان دهنده تراز ۱۲۷۴.۶۷ متری آب در این دریاچه بوده است.

لازم به ذکر است که حجم آب موجود در دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی ۹۶-۹۷ تا بیستم آذرماه ۱.۰۸ میلیارد متر مکعب بوده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته رقم ۱.۴۷ میلیارد متر مکعب را نشان می‌دهد که بنابر آمار میانگین بلند مدت حجم آب این دریاچه ۱۶.۲۷ میلیارد متر مکعب بوده است.

در این بین حجم آب موجود در دریاچه در ۲۰ آذرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۳۹ میلیارد مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد که این رقم در دراز مدت به منفی ۱۵.۱۹ میلیارد مترمکعب رسیده است.

کاهش بیش از ۲۵۴ کیلومتر مربعی وسعت دریاچه ارومیه/ تراز سطح آب ۰.۲۱ متر کاسته شد+ جدول



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *