راه‌اندازی اداره کل موزه و تاریخ قضایی در قوه قضاییه / تاریخ دادگستری اراک تدوین می‌شود

16:01 - 21 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۶۳۰۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون فرهنگی دادگستری استان مرکزی گفت: به منظور تدوین تاریخ دادگستری شهرستان اراک اسناد و مدارک تاریخ معاصر دادگستری این شهرستان جمع‌آوری می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ؛ مهدی آقاباقری، گفت: به منظور تدوین تاریخ دادگستری شهرستان اراک اسناد و مدارک تاریخ معاصر دادگستری این شهرستان جمع‌آوری می‌شود.

راه‌اندازی اداره کل موزه و تاریخ قضایی در قوه قضاییه / تاریخ دادگستری اراک تدوین می‌شود

آقاباقری افزود: در حوزه تاریخ قضایی و دادگستری استان مرکزی و بویژه شهرستان اراک تاکنون پژوهش و تحقیقی انجام نشده است و اسناد و مدارک موجود دچار پراکندگی هستند.

وی با بیان اینکه حتی در دادگستری استان مرکزی اسنادی متعلق به دوره‌های قبل وجود دارد که بدون ساماندهی تنها آرشیو شده و بلااستفاده هستند، افزود: با راه‌اندازی اداره کل موزه و تاریخ قضایی در قوه قضاییه که هدف مستندسازی تاریخ قوه قضاییه و دادگستری در ایران را دنبال می‌کند مستندسازی و جمع آوری اسناد، مدارک، تصاویر و کتب تاریخ معاصر دادگستری اراک و تحولات آن نیز مورد توجه قرار گرفته است و براساس آن اقدامات لازم در این راستا مد نظر است.


آقاباقری تصریح کرد: بواسطه عدم وجود اسناد و مدارک طبقه‌بندی شده از تاریخ قضایی اراک تصمیم بر تعریف پروژه‌ای در این راستا اتخاذ شد که براساس آن جمع‌آوری اسناد و مدارک این حوزه در قالب طرح یک ساله دنبال می‌شود.


وی با اشاره به اینکه در این راستا از کمک کارشناسان امر و پژوهشگران تاریخی استفاده خواهد شد، بیان کرد: با توجه به اینکه سابقه شهر اراک به دوره قاجار باز می‌گردد این طرح برای جمع‌آوری اسناد از دوره قاجار تا امروز، از ابتدای سال آینده اجرایی می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 97 طرح مستندسازی اسناد و مدارک تاریخ معاصر دادگستری اراک به پایان برسد.


معاون فرهنگی دادگستری استان مرکزی گفت: در کنار فراخوان اعلام شده رایزنی‌های لازم با پژوهشگران و محققان این حوزه انجام شده است و براساس نیاز طرح و اشراف بر دوره‌های تاریخی(قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم و انقلاب اسلامی) از کارشناسان مختلف استفاده می‌شود.


این مقام فرهنگی تصریح کرد: در این راستا همچنین از افرادی که اطلاعاتی در این حوزه در اختیار دارند نیز مساعدت خواهیم گرفت و تقاضا داریم شهروندان و محققان و پژوهشگران فعال در این حوزه در صورت در اختیار داشتن اسنادی و مدارکی در این خصوص یاریگر معاونت فرهنگی دادگستری استان مرکزی باشند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *