ادغام موسسه ثامن در شرف انجام است/یکسان سازی نرخ ارز با فراهم شدن شرایط

14:40 - 21 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۶۲۸۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برای یکسان سازی نرخ ارز مقدماتی لازم است گفت: بخش عمده‌ای از اقدامات انجام شده و بخشی دیگر در شرف انجام است که به محض انجام آن، شرایط یکسان یازی نرخ ارز مهیا می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، ولی اله سیف در حاشیه مراسم بزرگداشت هفته پژوهش در بانک مرکزی در جمع خبرنگاران درخصوص نرخ دلار در بودجه سال ۹۷ که بر مبنای ۳ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده، اظهار کرد: نرخ دلار در بودجه ۹۷ مبنای محاسباتی دارد و به هیچ وجه قید ۳۵۰۰ تومان در بودجه نیست.

وی افزود: ممکن است حجم کاهش یابد و نرخ بالا رود یا اینکه برعکس نرخ بالا رود و حجم کم شود بنابراین مبلغ ریالی که در بودجه دیده می‌شود، قابل استفاده است.

رئیس کل بانک مرکزی در ارتباط با نرخ فعلی دلار در بازار ارز خاطرنشان کرد: نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان نیست و تغییر‌هایی را در آینده پیدا خواهد کرد.

سیف در خصوص تعیین بودجه‌ای برای یکسان سازی نرخ ارز در لایحه بودجه سال آینده گفت: برخی از کالا‌ها که تامین نیاز ارزی آن‌ها از طریق بانک مرکزی بوده به بخش ارز آزاد منتقل شده است.

وی در ادامه افزود: برای یکسان سازی نرخ ارز مقدماتی لازم است که بخش عمده‌ای از آن انجام شده و بخشی دیگر در شرف انجام است که به محض انجام آن، شرایط فراهم می‌شود.

 رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه روابط بانکی بین المللی نقش مهمی در یکسان سازی ارز دارد، گفت: هنوز احساس می‌کنیم که نیاز به اقدامات دیگری وجود دارد، زیرا نمی‌توانیم زمان بندی کنیم که چه زمانی فضای بین الملل مهیا می‌شود، بنابرین زمان دقیقی نمی‌توان برای یکسان سازی ارز اعلام کرد.

سیف در خصوص گرانی ارز بخاطر یکسان سازی نرخ ارز عنوان کرد: برنامه‌های مختلفی انجام می‌شود و نرخ مبادله‌ای هم مسیر خود را طی می‌کند، اما باید گفت: مهمترین پارامتری که در این موضوع اهمیت دارد، روابط حداقلی بانکداری بین المللی است که برای یکسان سازی ارز نیاز است.

 وی درباره یکسان سازی نرخ ارز و حذف دلار از سبد ارزی کشور توضیح داد: در حال حاضر دلار از معاملات تجاری بانک مرکزی و نظام بانکی کشور حذف شده است و کاربرد زیادی ندارد؛ ما درآمد‌ها و پرداخت‌های ارزی خود را با سایر ارز‌ها انجام می‌دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سرنوشت مؤسسه ثامن که هم‌اکنون سپرده‌گذاران آن با مشکلات روبرو هستند چه خواهد شد، گفت: برای مؤسسه ثامن ادغام در شرف انجام است و مشکل جدی وجود ندارد.

وی افزود: البته ثامن مؤسسه‌ای نیست که قرار باشد منحل شود بلکه تجمیع (ادغام) خواهد شد و سپرده‌گذاران می‌توانند با آرامش خاطر سپرده‌های خود را در این مؤسسه حفظ کنند و اگر مایل بودند آن را دریافت کنند، اما هیچ تزلزلی در آن مؤسسه وجود نداشتهاست و مردم نگران نباشند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *