نخست وزیر انگلیس بر حفظ حقوق متقابل شهروندان انگلیسی و اروپایی تاکید کرد

3:58 - 21 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۶۰۴۸
نخست وزير انگليس بر ضرورت حفظ حقوق شهروندان انگليسي مقيم ساير کشورهاي اتحاديه اروپا و حقوق شهروندان ساير کشورهاي اروپايي در داخل انگليس تاکيد کرد.

نخست وزیر انگلیس بر حفظ حقوق متقابل شهروندان انگلیسی و اروپایی تاکید کردبه گزارش گروه بین‌الملل ، ترزا می‌ نخست وزير انگليس که در جلسه مجلس عوام انگلیس برای ارائه گزارش درباره میزان پیشرفت مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) حاضر شده بود، گفت:می خواهم تازه‌ترین خبر‌ها را درباره مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به اطلاع مجلس برسانم. صبح روز جمعه، دولت و کمیسیون اروپا، گزارش مشترکی را درباره پیشرفت‌های بدست آمده در مرحله نخست مذاکرات، منتشر کردند.

بر مبنای این گزارش و در پی گفتگو‌هایی که من در هفته گذشته داشتم، ژان کلود یونکر به شورای اروپا پیشنهاد کرده است که با توجه به پیشرفت کافی که بدست آمده، اکنون می‌توان وارد مرحله بعدی مذاکرات شد و گفتگو درباره آینده روابط بین انگلیس و اتحادیه اروپا را شروع کرد.

دونالد توسک هم پاسخ مثبتی داد و رهنمود‌هایی برای مرحله بعدی مذاکرات ارائه کرد. من از وزیر امور خارجه برای خروج از اتحادیه اروپا تشکر می‌کنم، من از کل تیم مذاکراتی ما برای رویکرد حرفه‌ای و همراه با آرامش شان در طول مذاکرات تشکر می‌کنم.
ما درباره نتایج مذاکرات که به دنبال شان هستیم، استدلال‌های قوی داشته ایم. ما به دنبال توافقنامه‌ای منصفانه و متقابل هستیم که تضمین کننده حقوق بیش از سه میلیون شهروند اتحادیه اروپا باشد که در انگلیس زندگی می‌کنند و همچنین حقوق یک میلیون شهروند انگلیسی را که در سایر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند، تضمین کند تا اینکه آن‌ها بتوانند مثل گذشته به زندگی شان ادامه دهند.

یعنی یک تسویه حساب منصفانه داشته باشیم، ما به حقوق و تعهدات خود به عنوان یک کشور جدا شونده از اتحادیه اروپا عمل کنیم و این خروج در فضای همکاری آتی ما با اتحادیه اروپا باشد.

ترزا می‌افزود: بیش از سه میلیون شهروند اتحادیه اروپا کمک فوق العاده‌ای به تک تک بخش‌های اقتصاد، جامعه، فرهنگ و زندگی ما در سطح ملی می‌کنند. کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نیز به طریقی مشابه برای کمک‌هایی که یک میلیون شهروند انگلیسی به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا می‌کنند، ارزش قائل هستند. من از همان آغاز، دفاع از حقوق شهروندان را به عنوان اولویت خود قرار دادم، اما برای اینکه چنین حقوقی به صورت متقابل رعایت شود، باید این حقوق هم در انگلیس و هم در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا به طریقی مناسب، تفسیر شود.

اتحادیه اروپا خواستار آن شد که حقوق همه شهروندان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، در داخل انگلیس حفظ شود. آن‌ها گفتند که این حقوق باید بدون طی کردن روال معمول در انگلیس اجرا شوند و اجرای این قوانین همچنین باید تحت نظر کمیسیون اروپا و دیوان عدالت اروپا باشد.

چنین پیشنهاداتی مورد پذیرش نبودند. وقتی که ما اتحادیه اروپا را ترک می‌کنیم قوانین ما در انگلیس، و نه در لوکزامبورگ، تدوین و اجرا می‌شوند! بنابراین اتحادیه اروپا پذیرفته است که توافقنامه خروج از اتحادیه اروپا را در درون قانون انگلیس می‌گنجانیم و سپس حقوق شهروندان به وسیله‌ی دادگاه‌های ما اجرا می‌شوند، در هر زمان که اقتضایی وجود داشته باشد به دیوان عدالت اروپا مراجعه می‌شود همانطور که هم اکنون هم مواردی وجود دارند که برای بررسی آن‌ها به دیوان عدالت اروپا مراجعه می‌شود یعنی در مواردی که مسائل به قانون بین الملل ربط پیدا می‌کند.

ترزا می‌در ادامه سخنرانی خود گفت: این توافق پس از هشت سال منقضی می‌شود. شهروندان انگلیسی که در اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند، حقوق شان در قانون انگلیس دیده شده است و در دادگاه‌های انگلیس درباره اش تصمیم گرفته خواهد شد. حقوق شهروندان انگلیسی مقیم سایر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نیز مورد حفاظت قرار می‌گیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *