رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کل بودجه ۹۷ مبتنی بر عملکرد نیست/ باید برای مازاد فروش ارز تصمیم گرفته شود

11:59 - 19 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۵۴۶۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس شورای اسلامی گفت: کل بودجه ۹۷ مبتنی بر عملکرد نیست و شاید ۲۰ درصد بودجه مبتنی برعملکرد است که این موضوع هم باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود ما چگونه باید بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را در بودجه فعلی فراهم کنیم.

کل بودجه ۹۷ مبتنی بر عملکرد نیست/ باید برای مازاد فروش ارز تصمیم گرفته شودهادی قوامی نماینده مردم اسفراین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی با اشاره به نقاط مثبت و منفی لایحه بودجه سال ۹۷ گفت: طبق بودجه ارائه شده، سقف بودجه ۱ میلیون و ۱۹۵ هزار میلیارد تومان است و ۳۶۸ هزار میلیارد تومان از این بودجه مربوط به بودجه عمومی است که این خود نشان می‌دهد ۸۰ درصد بودجه، بودجه شرکت‌ها و موسسات دولتی انتفاعی وابسته به دولت است.

وی افزود: متاسفانه مجلس فرصت نمی‌کند که به ۸۰ درصد بودجه رسیدگی کند که امیدواریم امسال ساز و کاری درمجلس تعبیه شود تا نمایندگان بتوانند بررسی ۸۰ درصد بودجه را در دستور کار داشته باشند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه عمومی سال ۹۷، تأکید کرد: درجلسه امروز اعلام شد که تورم ۹ درصد در بودجه دیده شده است. اما با این حال باید گفت تزریق این همه نقدینگی با تورم اعلامی مقداری در تضاد است چرا که بین تورم و نقدینگی رابطه همسویی وجود دارد؛ یعنی وقتی نقدینگی زیاد می‌شود تورم هم افزایش خواهد داشت.

قوامی با بیان اینکه اگر نقدینگی افزایش پیدا کند و تورم کاهش داشته باشد این نقدینگی باید به سمت تولید سوق داده شده باشد، بیان داشت: قطعا افزایش رونق اقتصادی از اثرات این مهم خواهد بود، اما وقتی ما باز هم با شرایط رکود اقتصادی مواجه هستیم این مسئله نشان می‌دهد افزایش ۲۰ درصدی نقدینگی در طول این سال‌ها و رسیدن این رقم از ابتدای دولت یازدهم از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان به بیش از ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار میلیارد تومان اثر مثبتی روی تورم نداشته است چرا که این خود می‌تواند خطر یک تورم ۲۰۰ درصدی را در کشور ایجاد کند.

وی با بیان اینکه علمیاتی بودن بودجه سال ۹۷ مهمترین ویژگی برشمرده شده از سوی دولتمردان بود، اظهار داشت: این بدین منظور است که بودجه مبتنی بر عملکرد باشد البته  کل بودجه ۹۷ مبتنی بر عملکرد نیست و شاید ۲۰ درصد بودجه مبتنی برعملکرد است که این موضوع هم باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود ما چگونه باید بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را در بودجه فعلی فراهم کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: باید گفت: هنوز زیرساخت‌های لازم برای اجرای بودجه ریزی بر مبنای عملکرد درکشور فراهم نیست واین مسئله ۴ الی ۵ سال به طول می‌انجامد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به قیمت دلار در بودجه سال ۹۷ افزود: معتقدم آوردن رقم ارز در بودجه یک خطاست که امسال هم باید برای آن فکری کنیم به عنوان مثال ما در سال ۹۵ گفتیم دولت نرخ محاسباتی ارز را ۲ هزارو ۹۰۰ تومان حساب کند، ولی درعمل دیدیم که ارز سه هزار و ۳۰۰ تومان فروخته شد یعنی دولت نزدیک بر ۷ هزار میلیارد تومان ازاین محل منابع به دست اورد که باید متمم این مسئله را به مجلس ارائه و بر مبنای آن هزینه کند.

قوامی با بیان اینکه افزایش ۷ الی ۸ هزار میلیارد تومانی گرانفروشی ارز از جیب مردم بوده است، گفت: قطعا این مسئله تأثیر تورمی در بازار داشته و درآمد شایسته‌ای در بودجه نیست لذا باید گفت: امسال هم دولت به همین منوال حرکت کرده و باز هم ۷ الی ۸ هزار میلیارد تومان درآمد از فروش ارز به دست می‌آورد که باید گفت این موارد در بودجه دیده نشده است واین مسائل به خودی خودباعث می‌شود تا دولت در وصول درآمد‌های شایسته ناکارآمدی‌هایش توسط این درآمد‌های ناشایسته پوشش داده و پنهان شود.

وی در پایان گفت: اگر بنا است ما نفت را ۵۰ دلار و ارز محاسباتی را ۳۶۰۰ تومان ببینیم و اگر در عمل و درسال ۹۷ دولت به جای ۳۶۰۰ تومان ۴۰۰۰ تومان وصول کرد، آن ۴۰۰۰ تومان اضافی باید مازاد اعلام شود و توسط مجلس تصمیم برای آن گرفته شود تا اینکه مالیات‌های تورمی کنترل و این مسئله به بودجه تحمیل نشود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *