تحول نظام مالیاتی معطوف به مدرن‌سازی/ آغاز شناسایی مودیان فضای مجازی

10:21 - 19 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۵۴۲۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: برای ایجاد تحول سازمانی در نظام مالیاتی کشور باید مدرن‌سازی در اولویت اقدامات قرار گرفته و باید به تغییرات چشمگیر تکنولوژی در محیط بیرونی سازمان‌ها و نحوه کسب و کار توجه شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، کامل تقوی‌نژاد در چهاردهمین کنفرانس فنی سالانه مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی با اشاره به لزوم تحول نظام مالیاتی، در کشورهای اسلامی بیان کرد: این همایش با دو رویکرد تحول نظام مالیاتی و حرکت به سوی نظام مالیاتی مطلوب و مالیات‌ستانی از اقتصاد و خدمات دیجیتال برگزار شده است.

وی در ادامه افزود: تحول نظام مالیاتی و حرکت به سوی نظام مالیاتی مطلوب امروزه به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای سازمان‌های مالیاتی تبدیل شده است و تحول سازمان‌های مالیاتی را در دو بعد مدرن‌سازی و اصلاح قوانین و مقررات تشکیل می‌دهد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اهمیت فرایند تحول سازمانی در اجرای درست مالیات در کشور تصریح کرد: بی شک بخش مهمی از فرایند تحول سازمانی معطوف به مدرن‌سازی خواهد بود زیرا تغییرات چشمگیر تکنولوژی در محیط بیرون سازمان‌ها، شیوه جدید کسب و کار، حجم انبوه داده‌ها و اطلاعات و .... از جمله عوامل محرک به سوی مدرن‌ُسازی محسوب می‌شوند.

تقوی‌نژاد در توضیح اقدامات مؤثر صورت گرفته در سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام و دریافت شماره اقتصادی، سامانه دریافت الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی، اشخاص حقیقی و اجاره املاک و ارزش افزوده، همراه با امضای الکترونیکی، سامانه ارسال صورت معاملات فصلی برای ثبت و ارسال اطلاعات خرید و فروش و همچنین قراردادها، سامانه فهرست مالیات بر درآمد حقوق، سامانه خلاصه پرونده الکترونیکی برای مشاهده اطلاعات پرونده مالیاتی توسط مودیان و سامانه پرداخت الکترونیک قبوص مالیاتی نموده است. سامانه مذکور از طریق پرتال عملیات الکترونیکی مؤدیان به آدرس WWW.tax.gov.ir در دسترس مؤدیان مالیاتی قرار دارد.

وی تأکید کرد: علاوه بر سامانه مذکور که ارتباط سازمان و مؤدیان را تسهیل می‌کند نرم‌افزارهای دیگری نیز راه‌اندازی شده که فرایندهای داخلی سازمان همانند رسیدگی و تشخیص مالیات در منابع مختلف مالیاتی وصول، اجرا و حل اختلافات مالیاتی را مورد پشتیبانی قرار می‌دهند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در توضیح اجرایی شدن طرح جامع مالیاتی عنوان کرد: اجرای طرح حامع مالیاتی از ده سال قبل آغاز شده که این طرح در قالب 5 محور و 32 پروژه برای دستیابی به وضع مطلوب طراحی شده است که عبارتند از: محور نرم‌افزار و نظام یکپارچه مالیاتی (10 پروژه)، محور زیر ساخت (7 پروژه)، محور همکاری با صاحبان منافع (7 پروژه)، محور منابع انسانی (6 پروژه) و محور مدیریت طرح (2 پروژه) بوده است که هسته اصلی این طرح نر‌م‌افزار ETC است که تمامی فرایندهای مالیاتی اصلی از جمله ثبت‌نام، پردازش و حسابرسی را به‌ٌصورت یکپارچه در تمامی منابع مالیاتی پشتیبانی می‌کند.

تقوی‌نژاد در این‌باره ادامه داد: پروژه انتخاب برای حسابرسی بر مبنای ریسک(کوتاه مدت و بلندمدت) نیز یکی دیگر از پروژه‌های مهم این طرح است که بر اساس آن که حد اصطلاحات اظهارنامه مؤدیان بررسی و مؤدیان بر اساس ریسک طبق‌بندی و ممیزی خواهند شد.

وی در توضیح بعد دوم تحول نظام مالیاتی در کشور بیان کرد: بعد دوم تحول نظام مالیاتی اصلاح قوانین و مقررات است که اصلاحیه مربوط به این قانون در سال 94 ب تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و یکی از نقاط قوت اصلاحیه اخیر قانون مالیات‌های مستقیم اصلاح ضمانت‌نامه‌های اجرایی قانون بود؛ جرم‌انگاری، فرار مالیاتی و تعیین مصادیق آن و میزان مجازات‌ها چشم‌انداز روشن و مثبتی را در زمینه جلوگیری از فرار و اجتناب مالیاتی پیش روی سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده است. علاوه بر این دسترسی گسترده بر اطلاعات هویتی، عملکردی، اقتصادی و مالی مؤدیان نزد اشخاص ثالث همانند اطلاعات بانکی نقطه عطفی در عملکرد دقیق و شفاف نظام مالیاتی کشور ایجاد کرده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در توضیح اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 87 به صورت آزمایشی تصویب و به اجرا گذاشته شد که پس از حدود 10 سال اجرای آزمایشی لایحه دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده بر اساس تجربیات داخلی و بین‌المللی برای تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است. علاوه بر این لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر صندوق‌های مکانیزه فروش نیز تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

تقوی‌نژاد در خصوص تنقیح قوانین مالیاتی در کشور گفت: تنقیح قوانین مالیایت به‌عنوان اولین قانونی تنقیحی کشور یکی دیگر از اصلاحات انجام شده در بخش قوانین و مقررات نظام مالیاتی کشور بوده است. هم‌اکنون تنقیح مقررات و بخشنامه‌ها نیز در دستور کار سازمان امور مالیاتی کشور به‌عنوان گام تکمیل‌کننده فرایند قرار دارد.

وی در خصوص اقتصاد و خدمات دیجیتال در کشور اظهار کرد: کشور ایران همانند سایر کشورهابا این پدیده روبروست و دیجیتالی شدن روزبروز در حال گسترش بوده و تمامی ابعاد کسب و کار را تحت تأثیر قرار داده است اگرچه در نگاه اول این موضوع یک پدیده تکنیکی و فنی است. اما ماهیت مجازی آن چالش‌های مالیاتی را نیز موجب شده است.

وی در این باره عنوان کرد: شناسایی فعالان اقتصادی فضای مجازی و تعیین مشمولیت مالیاتی آنها با توجه به مفهوم مقر دائم از جمله این چالش‌هاست و سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری دستگاه‌ها و مراجع ذیربط اقدامات مؤثری برای شناسایی مودیان فضای مجازی آغاز کرده اما تعیین مشمولیت کسب و کارهای مجازی و تعیین مقر آنها با توجه به ابعاد کسب و کارهای مجازی همانند مکان استقرار سرور، محل اداره و پشتیبانی وب‌سایت، محل پرداخت و دریافت وجه، محل تولید کالای دیجیتال و .... همچنان با مشکل مواجه هستیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در انتها خاطرنشان کرد: علی‌رغم اقدامات انجام شده آسیب‌شناسی برنامه‌ها و سیاست‌های جاری و گذشته سازمان‌های مالیاتی و تطبیق آن با تجربیات موفق کشورهای عضو و سایر کشورهای دنیا بسیار سازنده و راهگشا خواهد بود و امیدواریم با تشریک مساعی هم‌فکری و تبادل تجربیات موفق کشورهای عضو زمینه بهبود سیاست‌های مالی و ارتقای ساختار اداری و اجرای نظام مالیاتی کشورهای عضو فراهم شده و مسیر رسیدن به جایگاه مطلوب را آسان نماید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *