ربات‌ها راه رفتن را از سوسک می‌آموزند

13:56 - 18 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۵۱۶۸
محققان دانشگاه کلن آلمان دریافتند سوسک‌ها برای افزایش سرعت راه رفتن، مکانیزم حرکت خود را اساسا تغییر می‌دهند. چنین تغییری در هنگام افزایش سرعت حرکت سایر حیوانات مانند اسب نیز دیده می‌شود. این مکانیسم می‌تواند در ربات‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

ربات‌ها راه رفتن را از سوسک می‌آموزندبه گزارش گروه فضای مجازی و به نقل از ساینس دیلی، محققان دانشگاه کلن آلمان دریافتند سوسک‌ها برای افزایش سرعت راه رفتن، مکانیزم حرکت خود را اساسا تغییر می‌دهند. چنین تغییری در هنگام افزایش سرعت حرکت سایر حیوانات مانند اسب نیز دیده می‌شود. این مکانیسم می‌تواند در ربات‌ها مورد استفاده قرار گیرد.این تغییر مکانیز راه رفتن موجب افزایش ثبات در راه رفتن و تنظیم دقیق‌تر حرکت پاهای جانور می شود.

سوسک‌ها در زمان حرکت آرام همواره سه تا از شش پای خود را به‌طور هماهنگ حرکت می دهند. این وضعیت در کنار مرکز ثقل پایین سوسک موجب پایداری حرکت آن می‌شود.

اما در زمان حرکت سریع و در سطوح لغزنده شیوه راه رفتن این جانور متفاوت است. در واقع در چنین شرایطی هماهنگی قربانی سرعت می شود و مکانیزم حرکت پاهای آن به گونه‌ای تغییر می‌کند که می تواند انرژی مصرفی خود را با بهره‌وری بیشتری به کار گیرد.

محققان امیدوارند با استفاده از نتایج این تحقیقات بتوانند مشکلات موجود در زمینه راه رفتن ربات‌ها را حل کنند. ربات‌هایی که برای حرکت از پا به جای چرخ استفاده می کنند دورنمای بهتری از محیط و خط افق به دست می‌آورند و در زمان وقوع حوادت طبیعی روی زمین یا تحقیقات فضایی در سیارات دیگر کاربرد دارند، اما مدیریت حرکت پاهای این ربات‌ها نیاز به انرژی زیادی دارد.

استفاده از الگوهای هماهنگی پاها که در زمان حرکت سریع توسط سوسک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، امکان مصرف بهینه انرژی را برای ربات‌ها فراهم می‌کند.

 

 

منبع:ایرنا

 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *