قرآن کریم بهترین منبع برای خلق آثار ادبی است/این روزها فرهنگ در شرایط بسیار بدی است

7:30 - 18 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۴۹۰۶
پژوهشگر حوزه کتاب گفت: قرآن کریم بهترین منبع برای نگارش آثار ادبی است و به عنوان مثال با رجوع به آیه "به پدر و مادر خودی نیکی کنید" می‌توانید بهترین داستان‌ها، نمایشنامه و فیلمنامه ها را بنویسید.

کوروش زارعی پژوهشگر حوزه کتاب و ادبیات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، درخصوص تاثیر رجوع به آثار دینی در نگارش مکتوب همچون داستان، رمان و نمایشنامه گفت: ما منابع فراوان دینی و اسلامی را برای الهام گرفتن در اختیار داریم. در صدر این نمونه‌ها قرآن کریم واقع شده که دو سوم آن را داستان‌های اخلاقی و دراماتیک تشکیل داده اند.

کوروش زارعی

وی در همین راستا افزود: قرآن کریم بهترین منبع برای نگارش آثار ادبی است و به عنوان مثال با رجوع به آیه "به پدر و مادر خودی نیکی کنید" می‌توانید بهترین داستان‌ها، نمایشنامه و فیلمنامه ها را بنویسید.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تاثیر گرفتن از آثار ارزشی و دینی را لازم دانست و ادامه داد: علاوه بر قرآن کریم، تاریخ اسلام سرشار از داستان های پندآموز و اخلاقی است که با استفاده از هر کدام آنها می‌توان فیلم، تئاتر و سریال های فراوانی را تولید کرد.

کوروش زارعی

وی به روز بودن نویسندگان را یکی از عناصر واجب در نگارش آثار نمایشی اعلام کرد و ادامه داد: نویسندگان ما می‌توانند داستان های قرآنی و تاریخی را به روز کرده و آثار جذابی را از داخل این داستان ها بیرون آورند تا به مسائل روز جامعه نیز مرتبط باشد. این جذابیت در آثار باعث می شود تا جوانان ما به جای پرداختن به کتب غربی به آثار داخلی روی آورند.

بازیگر سریال "یوسف پیامبر (ع)" با گلایه از پرداختن به آثار نمایشنامه نویسان غربی تاکید کرد: وقتی چنین سرمایه های ارزشمندی همچون قرآن کریم و زندگینامه ائمه مصمومین را برای خلق آثار ادبی در اختیار داریم یا اینکه در تاریخ ادبیات ایران آثاری همچون شاهنامه و دیگر شاعران را داریم چرا باید به دنبال آثار غربی همچون هملت و مکبث برویم؟.

زارعی با اشاره به کم‌کاری هنرمندان نسبت به استفاده از آثار تاریخی و دینی خاطرنشان کرد: متاسفانه این روزها فرهنگ در شرایط بسیار بدی است و همه در قبال این چنین آثار ارزشمندی کم کار کرده‌ایم.ما فرهنگ بسیار غنی داریم که اگر درست و با مطالعه کار کنیم دستاوردهای بسیار مثبتی را بدست خواهیم آورد. در این بازه زمانی نه مسئولین ما پیگیر این مساله بوده اند و نه اینکه هنرمندانمان خواسته‌اند که سراغ مسائل ارزشی و دینی بروند.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *