شناخت جامع پیامبر (ص) و ابعاد شخصیتی ایشان از وظایف تمامی مردم به ویژه مسلمانان است

14:37 - 14 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۴۲۷۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس سازمان زندان های کشور در مراسم جشن میلاد نبی مکرم اسلام گفت: شناخت جامع پیامبر (ص) و ابعاد شخصیتی ایشان از وظایف تمامی مردم به ویژه مسلمانان است.

به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی سازمان زندانهای کل کشور، اصغر جهانگیر در مراسم جشن میلاد نبی مکرم اسلام و در جمع مدیران و کارکنان سازمان زندان ها با تحلیل جامعه شناختی جامعه عربستان و زمان بعثت پیامبر اسلام گفت: حضرت محمد(ص) در جامعه ای سراسر جهل و تاریکی و نژاد پرستی و خرافه پروری به پیامبری مبعوث شد و ایجاد تغییرات بنیادین در این جامعه کاری بس دشوار و معجزه وار بود.

رئیس سازمان زندان ها گفت: برای درک تغییرات در جامعه عربستان باید تاریخ ۲۰ سال قبل از بعثت را با ۲۰ سال بعد از بعثت مقایسه کرد آنگاه می توان به ارزش کاری پیامبر بزرگوار اسلام پی برد که چگونه آن جامعه جاهل و خرافه پرست را به جامعه ای پیشرو در جهان تبدیل کرد.

مشاور رئیس قوه قضاییه در ادامه افزود: ۵ لایه از مردم جامعه به دین اسلام گرویدند که اولین لایه آن جوانان بودند و در راس آنان می توان از حضرت علی(ع) نام برد.

وی ادامه داد: لایه دوم، مستضعفین و ضعفای جامعه بودند که از مهمترین آنان می توان ابوذر را نام برد و پس از آنان بردگان بودند که وقتی پیام رهایی بخش پیامبر را شنیدند به ایشان گرویدند که بلال حبشی در این دسته قرار دارد.

دکتر جهانگیر بیان داشت: چهارمین دسته زنان بودند. در جامعه ای که مردسالاری چنان بود که زنان کاملا بی ارزش بودند و هیچ هویتی نداشتند پیامبر(ص)با بیان اینکه بهشت زیرپای مادران است، زنان را هویت تازه داد و به آنان ارزش مساوی با مردان عطا کرد و می بینیم اولین فردی که ایمان آورد خدیجه(س) یک زن است و اولین شهید نیز سمیه یک زن است.

این مقام ارشد قضایی گروه پنجم را اشراف جامعه نامید و عنوان کرد: این ها کسانی بودند که پس از مقاومت ها و مخالفت ها و دشمنی های بسیار در نهایت مجبور به پذیرش دین اسلام شدند.

رئیس سازمان زندان ها در ادامه اظهار داشت: طبق بررسی های اجتماعی و تاریخی کسانی که در گرایش به اسلام عزیز پیشتاز بودند ۳ درصد بودند. اینان کسانی بودند که در سال های دعوت مخفیانه ایمان آوردند و خط شکنان مبارزه با کفر و الحاد بودند.

وی ادامه داد: گروه بعدی همراه شدگان با پیشتازان بودند که ۱۲ درصد را به خود اختصاص دادند. این ها افرادی بودند که تحت تاثیر شخصیت پیامبر و ضحابه بزرگ به اسلام گرویدند که قبایل اوس و خزرج را از این دسته می توان به حساب آورد.

جهانگیر گفت: بخش بعدی کسانی هستند که به تدریج با نهادینه شدن دین اسلام به آن گرویدند و این ها ۳۴ درصد بودند و پس از آنان گروندگان ثانویه قرار دارند که ۳۶درصد جامعه مسلمانان را به خود اختصاص د ادند که مهمترین آنها ابوسفیان است. این ها کسانی هستند که بعد از اینکه اسلام فراگیر شد و دیگر تاب مقاومت نداشتند به اسلام روی آورند.

وی با اشاره به ۱۵ درصد باقی مانده گفت: اینها بخشی از جامعه بودند که سنت گرا بودند و خاموش ماندند.

رئیس سازمان زندان ها پس از طرح این طبقه بندی گفت: بعد از رحلت پیامبر مکرم اسلام می بینیم که پذیرفته شدگان ثانویه خود را مدعی می دانند و با هدف بازگشت مجدد فرهنگ اشرافی گری تلاش های گسترده ای را آغاز کردند که اقدامات ابوسفیان از این قبیل است.

جهانگیر بیان داشت: کینه تاریخی بنی امیه نسبت به بنی هاشم و تلاش آنان برای بازگشت به جایگاه اشرافی و فرهنگ نژاد پرستی را می توان در رفتار ابوسفیان مشاهده نمود.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه عنوان کرد: پیامبر اسلام با آگاهی از این لایه ها و طبقات مختلف برای صیانت از دین اسلام و ارائه نمونه واقعی در کنار قرآن به عنوان معجزه جاوید دو شخصیت ارزنده به نام حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) را به عنوان الگوی راستین مسلمانی تربیت و معرفی نمود.

وی گفت: قرآن در مقام نظر و حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه(س) در مقام عمل بهترین راهنما و الگو برای تمامی مسلمانان هستند.

جهانگیر اظهار داشت: مطالعه رفتار معاویه به عنوان نماد اشرافی گری و حضرت علی(ع) به عنوان الگوی کامل مسلمانی نشان دهنده تفاوت میان دو خط مشی در جامعه اسلامی است.

وی ادامه داد: متاسفانه بعد از رحلت پیامبر نومسلمانان در اکثریت قرار گرفتند و بقیه در اقلیت از این جهت است که می بینیم امام علی(ع) برای حفظ وحدت جامعه و پیام پیامبر اسلام ۲۵ سال سکوت معنادار داشتند تا اسلام عزیز حفظ شود.

رئیس سازمان زندان ها در بخش پایانی سخنان خود گفت: وظیفه همه ما شناخت پیامبر، رسالت او و زحماتی است که در راه تبیین دین اسلام کشیدند تا با این شناخت به ایمان و باور راستین برسیم و ادای دین به پیامبر اسلام نماییم.

شایان ذکر است در این مراسم که با حضور مدیران و کارکنان در محل ستاد مرکزی سازمان زندان ها برگزار گردید برنامه مولودی خوانی و جشن برگزار شد.

انتهای پیام./



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *