رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نام اصلی دهقان فداکار چه بود؟

10:27 - 12 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۳۴۰۴
ریز علی خواجوی دهقان فداکار درگذشت. این خبر دیروز منتشر شد و در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هم بازنشر شد. دلیل توجه مردم به او جدای خاطره فداکاری حس نوستالژیک به خاطر این داستان در کتاب های درسی است.
به گزارش گروه فضای مجازی ، بسیاری از کسانی که در کودکی داستان «دهقان فداکار» را خوانده بودند چه بسا تصور نمی‌کردند این ماجرا واقعی باشد یا تمام داستان واقعی باشد، اما بعد‌ها رسانه‌ها سراغ او رفتند و روشن شد قصه واقعیت دارد و همان است که رور ۱۶ آبان ۱۳۴۰ در روزنامه اطلاعات چاپ شد.
 
نام اصلی دهقان فداکار چه بود؟

تیتر روزنامه این بود: فداکاری یک دهقان، جان صد‌ها مسافر را نجات داد.

خبر این گونه آغاز می‌شود: «در دره قرنقو کوه در روی خط آهن ریزش کرد و دهقانی پیراهن خود را آتش زد و راننده را از خطر آگاه ساخت. قطار با کوشش زیاد راننده متوقف شد و جان دو هزار نفر از مسافرین از خطر مرگ نجات یافت. هیأت مدیره راه آهن به این دهقان فداکار جایزه و پاداش داد. ایستگاه راه آهن قرنفو از صعب العبورترین مناطق کوهستانی در راه آهن تهران- تبریز است.»

همین متن نشان‌گر این است که اصطلاح «دهقان فداکار» را خبرنگار اطلاعات در سال ۱۳۴۰ به کار برده یا مسؤول بالاتر او در روزنامه. بسیاری از القاب و اصطلاحات که در چند دهه گذشته بر سر زبان‌ها افتاده کار روزنامه نگاران شاخص و در اخبار حوادث از چهره‌هایی مانند محمد بلوری است. «خفاش شب»، «عروس بیست ساله» و «قاتل عنکبوتی» در این زمره‌اند و البته نمی‌دانیم اصطلاح دهقان فداکار را اول بار چه کسی به کار برد، اما در متن خبر آمده و مثل حالا رسم نبود که پای هر مطلب اسم بگذارند.

از سوی دیگر جالب است بدانیم نام درست و اصلی دهقان فداکار، ریز علی خواجوی نبوده و احتمالا به دلیل اشتباه چاپی و در حروف چینی روزنامه به این صورت چاپ شده و رواج یافته است.
 
نام اصلی دهقان فداکار چه بود؟

نام درست او «از‌بر علی حاجوی» بوده است.

هر چند درباره دهقان فداکار این روایت هم وجود دارد که توقف نهایی قطار به خاطر شلیک بوده، اما به هر رو در خاطره جمعی ما ایرانیان این داستان ثبت شده و ذوق و شعور نقل این داستان در کتاب‌های درسی را نیز باید ستود.

در کتاب‌های درسی گذشته مفهوم «فداکاری» با داستانی غیر ایرانی که گویا واقعیت بیرونی هم نداشته (پتروس فداکار) نیز انعکاس می‌یافت و یکی از دلایل محبوبیت دهقان فداکار را می‌توان همین واقعی بودن و زنده و موجود بودن قهرمان داستان دانست.

خدایش بیامرزاد «ازبرعلی حاجوی» را که در حافظه جمعی و خاطرات مشترک ما با نام «ریز علی خواجوی» ثبت شده است.
 
منبع:عصر ایران
 
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

برچسب ها: دهقان فداکار

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *