اشتغال مهمترین مشکل دانش آموزان فارغ التحصیل مدارس استثنایی است

17:01 - 11 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۳۲۳۳
دسته بندی: جامعه ، عمومی
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اشتغال را مهمترین مشکل دانش آموزان فارغ التحصیل با نیاز‌های ویژه درجامعه دانست.
اشتغال مهمترین مشکل دانش آموزان فارغ التحصیل مدارس استثنایی استبه گزارش گروه جامعه ، مجید قدمی به مناسبت روز جهانی معلولین گفت: وجود سازمانی مستقل به نام سازمان آموزش و پرورش استثنایی در آموزش و پرورش نشانه اهمیت این قشر از جامعه برای نظام جمهوری اسلامی است.

وی گروه‌های تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی را ۷ گروه بر شمرد و افزود: آنجا که معلولیت و اختلال باعث تفاوت فاحش در وضعیت فردی می‌شود سازمان آموزش و پرورش استثنایی به میدان می‌آید و به ارائه خدمات برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه می‌پردازد.

قدمی آمار دانش آموزان دیرآموز را در سال تحصیلی جاری را ۷۴ هزار و ۱۷۵ نفر اعلام و تصریح کرد: آمار دانش آموزان تلفیقی ازحدود ۵۷ هزار نفر درسال تحصیلی قبل به ۶۲ هزار و ۸۰۰ دانش آموز در سال تحصیلی جاری رسیده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر ۱۳۷ هزار و ۲۹ دانش آموز در حال تحصیل در مدارس استثنایی و مدارس تلفیقی هستند و ۲۳ هزار ۵۷۴ نفر نیروی انسانی آموزش‌های لازمه را برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه ارائه می‌دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهارکرد: ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر از پرسنل آموزش و پرورش استثنایی در دوره ابتدایی و ما بقی در دوره‌های بعد به دانش آموزان ارائه خدمت می‌کنند.

وی گفت: بیشترین گروه دانش آموزان با نیاز‌های ویژه، آسیب دیده‌های ذهنی و کمترین آن‌ها گروه‌های نابینا و اوتیسم هستند.

قدمی شناسایی به موقع دانش آموزان با نیاز‌های ویژه را یکی از سیاست‌های اصلی سازمان آموزش و پرور استثنایی خواند و خاطرنشان کرد: برای پوشش بهتر برخی گروه‌های استثنایی از جمله گروه اوتیسم نیازمند همکاری سایر نهاد‌ها از جمله وزارت بهداشت و بهزیستی با آموزش و پرورش استثنایی هستیم.

وی ادامه داد: دوران طلایی برای تشخیص و درمان بسیاری از اختلال‌های جسمی، ذهنی و حرکتی سن ۰ تا ۶ سال است که اگر خدماتی در این دوره انجام شود ما نندکاشت حلزون که لازمه اش اقدام قبل از ۶ سالگی است؛ بسیاری از دانش آموزان مذکور درردیف دانش آموزان عادی قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، فراگیر سازی را دومین سیاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی بر شمردو عنوان کرد: در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که جامعه معتقد است معلولیت مشکل فرد نیست بلکه مشکل جامعه است بنابراین ازآنجا که آموزش برای این بخش از جامعه متفاوت از سایر افراد جامعه است باید تلاش شود افراد معلول را به گونه‌ای آموزش دهیم که برای زندگی درجامعه عادی آماده شوند.

وی گفت:: در مناطقی که مدرسه استثنایی داریم تعدادی از مدارس عادی را تعیین کردیم تا دانش آموزان دیرآموز در آنجا تحصیل کنند و از سوی مدارس استثنایی منطقه پشتیبانی شوند و در موارد ضروری آموزش‌های  لازم را برای معلمان مدارس عادی درخصوص دانش آموزان با نیاز‌های ویژه ارائه می‌شود.

قدمی از گرایش اغلب والدین برای تحصیل فرزندانشان در مدارس عادی خبر داد و افزود: اگرمعلم، اولیا، امکانات و تغذیه، مناسب و خوب باشد این عوامل می‌توانند بهره هوشی دانش آموزان را تا ۱۰ درصد افزایش دهد و برخی دانش آموزان با نیاز‌های ویژه را به سمت مدارس عادی سوق دهد و آن‌ها بتوانند مانند سایر دانش آموزان به تحصیل بپردازند.

وی از تولید و در اختیار قرار دادن محتوای علمی برای معلمان مدارس عادی جهت تعلیم دانش آموزان استثنایی خبرداد و تصریح کرد: انطباق برنامه‌های آموزشی با ویژگی‌های مخاطبین از جمله سیاست‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است و در همین راستا کتاب‌های مدارس استثنایی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی چاپ و توزیع می‌شود.

وجود ۸ هزار دانش آموز چندمعلولیتی درکشور

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از وجود ۸ هزار دانش آموز چند معلولیتی در کشورخبرداد و اظهارکرد: افزایش بودجه آموزش و پرورش استثنایی از ۲۶ به ۹۶ میلیارد تومان در ۴ سال اخیر نشانه توجه بیش از پیش دولت به کودکان با نیاز‌های ویژه است.

وی ادامه داد: در سال تحصیلی جاری ۳ میلیارد تومان جهت پرداخت هزینه‌های درمان، دارویی و دندانپزشکی اختصاص یافته است.

قدمی سه گروه نابینایان، ناشنوایان و معلولان جسمی حرکتی را گروه‌های تحت پوشش آموزش‌های فراگیر برشمرد واعلام کرد: در فرآیند سنجش، بچه‌ها غربالگری می‌شود و دانش آموزانی که مشکوک باشند درمرحله بعد در تست هوش شرکت می‌کنند در نتیجه افراد دارای مشکل تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی افزود: در سال تحصیلی جاری ۶۵ هزار و ۸۰۰ دانش آموز دیرآموز در مدارس عادی به تحصیل اشتغال دارند و محتوا‌های آموزشی مورد نیازآن‌ها نیز در اختیار معلمان مربوطه قرار گرفته است.

پرداخت سنوات ارفاقی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از پرداخت سنوات ارفاقی به پرسنل این سازمان بین سال‌های ۸۸ تا ۹۱ به زودی خبرداد و تصریح کرد: همه مجوز‌های قانونی جهت پرداخت سنوات ارفاقی همکاران استثنایی از سال ۸۸ تا ۹۱ آماده شده و منتظر تامین اعتبار هستیم.

وی با اشاره به خروج سالانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر پرسنل سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ورودی ما بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر است و کمبود نیروی انسانی را از طریق مراکز توانبخشی تامین می‌کنیم که البته براساس قانون این افراد تنها مجازند حداکثر ۲ سال به کار گرفته شوند و برای به کارگیری بیشتر از ۲ سال باید از طریق آزمون جذب آموزش و پرورش استثنایی شوند.

قدمی از سنجش ۱۱۳ هزار و ۷۶۲ دانش آموز در بدو ورود به مدارس درطرح سنجش سال جاری خبرداد وخاطر نشان کرد: حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد از افراد پس از سنجش به مراکز مورد نظر ارجاع داده می‌شوند.

وی ادامه داد: بیش از ۹ هزار ۵۰۰ دانش آموزان درخواست جهش به پایه‌های بالاتر را داشتند که پس از انجام مراحل مختلف آزمون در مجموع باجهش حدود ۵۰ درصد متقاضیان به پایه‌های بالاتر موافقت شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش بزرگترین مشکل دانش آموزان با نیاز‌های ویژه را اشتغال دانست و افزود: شورای عالی معلولین باید تشکیل شود و مشکل اشتغال افراد فارغ التحصیل را رفع کنند زیرا آمار قابل توجهی از جمعیت کشور در محدوده افراد با نیاز‌های ویژه قرار دارند که سازمان و نهاد‌ها باید انگیزه کافی برای جذب آن‌ها داشته باشند.
 
                 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *