حق تلاوت قرآن کریم عمل به آن و تقوی و پرهیزگاری است

9:19 - 05 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۰۹۱۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رییس دیوان عدالت اداری گفت: حق تلاوت قرآن کریم عمل به دستورات آن و تقوی و پرهیزگاری است.

حق تلاوت قرآن کریم عمل به آن و تقوی و پرهیزگاری استبه گزارش گروه حقوقی و قضایی ، به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان مازندران، حجت الاسلام و المسلمین بهرامی درآیین اختتامیه پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه کارکنان دستگاه قضایی و سازمان‌های تابعه و خانواده‌های آنان در مرحله‌ی منطقه‌ای در مجتمع فرهنگی آموزشی قوه قضاییه به میزبانی معاونت فرهنگی دادگستری کل استان مازندران و با حضور حوزه ستاد قوه قضاییه و استان‌های خراسان شمالی، سمنان، گلستان، گیلان و مازندران برگزار شد.

 
وی با اشاره به آیه شریفه «الذین آتینا هم الکتاب یتلونه حقّ تلاوته اولئک یؤمنون به» خاطرنشان کرد: (تلاوت کنندگان واقعى) کسانى هستند که قرآن کریم را تلاوت و در آن تفقّه و تأمّل عمیق مى‏ کنند و حق تلاوت را که همان تقوی و پرهیزگاری است، در زندگی عملی خود به کار می‌بندند.

وی افزود: همچنین تلاوت قرآن کریم باید بر ایمان شما بیفزاید وَ إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إِیماناً مؤمنان، کسانى هستند که هرگاه آیات خدا بر آنان تلاوت شود، ایمانشان را مى‌افزاید.

رییس دیوان عدالت اداری در خصوص حفظ آیات قرآن کریم با اشاره به حدیثی از حضرت رسول صلی الله علیه و آله که فرمود ه اند: لا یُعَذِّبُ اللهُ قَلبًا وَعَی القُرآن، خداوند قلبی را که قرآن را در خود جای داده باشد، عذاب نمی‌کند، خاطرنشان کرد: کسی که قرآن را حفظ اگر عامل به دستورات قرآنی نیز باشد، نیک کردار محشور می‌شود و توانسته نهایت بهره را از قرآن کریم ببرد.

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی قرآن کریم را کتابی مبارک عنوان کرد و گفت: وَهَـذَا کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ مُبَارَکٌ فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُواْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ.»؛ و این قرآن کتاب مبارکی است که آن را فرو فرستاده‌ایم. مبارک بودن قرآن یعنی این که در خواندن قرآن و عمل به دستور‌ها و فرمان‌های حیات بخش آن، زیادت و فزونی در امور خیر است؛ و پاس داشتن نماز، پروا و پرهیزگاری، پذیرفتن حق، تدبر در آیات خداوند و پندگرفتن از آنها، از جمله موارد خیری است که برخاسته از صفت مبارک در قرآن است.

وی در ادامه قرآن کریم را نعمت بزرگ الهی برشمرد و گفت: خداوند در سوه الرحمن، پس از نام خودش بر تعلیم قرآن کریم تاکید دارد؛ در واقع تعلیم قرآن یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است که اگر انسان قرآن را یاد بگیر و به آن عمل کند، به کمال نهایی خود می‌رسد.

رییس دیوان عدالت اداری در ادامه با بیان این که قرآن کریم قرین و همراه دارد، افزود: حدیث معرف إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ» بر این موضوع تاکید دارد که‌ای مردم، قرآن و ولایت دو ثقل گرانب‌ها هستند و از هم جدا شدنی نیستند و اگر زمانی جدا شدند، بدانید اسلام واقعی وجود ندارد. تمسّک به قرآن و عترت و فاصله نگرفتن از این دو ثقل ارزشمند، همواره مورد تأکید پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله و سلم» بوده است.

وی در پایان تبعیت از قرآن کریم را مهم‌ترین نکته عنوان کرد و گفت: کسى که از متبوع مورد نظر خداوند تبعیت مى‌کند، در حقیقت خود را به کسى سپرده است که نسبت به راه‌هاى هدایت آگاهى کامل دارد و هرچه انجام مى‌دهد حق است. چه او حقانیت یکایک اعمال متبوع را کاملا درک کند و چه درک نکند، اجمالا مى‌داند هرچه وى انجام دهد، حق است.
 
 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *