پرنده نگری در نخستین پنج شنبه آذر

9:22 - 02 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۰۳۴۱
چند سالی می شود که به همت طبیعت گردها و فعالان محیط زیست نخستین پنج شنبه آذر ماه به عنوان روز پرنده نگری نام گذاری شده است.

پرنده نگری در نخستین پنج شنبه آذربه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، پرنده نگری یکی از شاخه های طبیعت گردی است و برخلاف تصور عمومی نه یک امر تخصصی که یکی از شاخه های گردشگری است. سال ها پیش روز پرندگان مهاجر در ابتدای اردیبهشت ماه به عنوان روز پرنده نگری گرامی داشته می شد اما چند سالی می شود که این روز به نخستین پمج شنبه آذر منتقل شده است.

پورنگ پورحسینی، مدیر دفتر طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی در این باره می گوید: «اردیبهشت ماه زمان جوجه آوری پرندگان است و نسبت به انتخاب این روز انتقادات به جایی وجود داشت. اما در آذر ماه هم پرندگان مهاجر بیشتر مهمان کشور هستند هم به دلیل  خزان درختان رصد آنها راحت تر است.»

وی پرنده نگری یکی از ساده ترین شاخه های گردشگری می داند و می گوید: «کافی است که یک دوربین و یک کتاب راهنمای شناخت پرندگان داشته باشید، می توانید از پارک محله خود پرنده نگری را آغاز کنید.»

پرنده نگری اما جنبه های دیگری نیز دارد. پورحسینی می گوید: «پرنده نگری در شهرها اتفاق خوبی است و ما از چند سال پیش که شروع به این کار در شهر تهران کردیم توانستیم گونه های مختلف پرنده که در نقاط مختلف تهران زندگی می کردند را شناسایی کنیم.»

کشور ما به دلیل دارا بودن اقلیم های مختلف گونه های متعدد پرندگان را دارد و این جاذبه می تواند تبدیل به یک مقصد گردشگری برای دوستداران پرندگان شود. پرنده نگری حالا هر سال در آذرماه همزمان با اوج سفر پرندگان مهاجر به کشور گرامی داشته می شود. روز ملی پرنده نگری هر چند هنوز به طور رسمی ثبت نشده اما فعالان این حوزه هر ساله با برگزاری تورهای پرنده نگری در جهت گسترش آن فعالیت می کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *