هشدار سازمان صلیب سرخ درباره بحران انسانی در یمن

1:49 - 30 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۹۵۰۸
سازمان جهانی صلیب سرخ روز جمعه اعلام کرد یک میلیون نفر یمنی به دلیل نبود سوخت برای پمپ‌های آب، به آب آشامیدنی دسترسی ندارند.

هشدار سازمان صلیب سرخ درباره بحران انسانی در یمنبه گزارش گروه بین‌الملل ، به نقل از پرس تی وی از صنعا، با فرا رسیدن دوازدهمین روز محاصره هوایی، زمینی و دریایی یمن، پیامد‌های ویران کننده انسانی این کار در جای جای یمن احساس می‌شود.

سازمان جهانی صلیب سرخ روز جمعه اعلام کرد یک میلیون نفر یمنی به دلیل نبود سوخت برای پمپ‌های آب، به آب آشامیدنی دسترسی ندارند.

کارشناسان می‌گویند با توجه به گسترش غیرقابل کنترل بیماری‌های مسری و مهلک در یمن، شرایط انسانی در این کشور وخیم‌تر خواهد شد.

زید الغرصی، یکی از فعالان رسانه‌ای در این خصوص گفت: برآورد اخیر سازمان جهانی صلیب سرخ به دلیل تشدید محاصره و کمبود شدید سوخت درست است. علاوه بر کمبود کلی آب آشامیدنی در یمن، نبود سوخت بر توانایی مردم یمن برای پمپاژ آب تأثیر گذاشته و همین مسئله باعث گسترش وبا و دیفتری و جان باختن تعداد زیادی از مردم یمن شده است.

دفتر امور هماهنگی امور انسان دوستانه سازمان ملل در بیانیه ای، اقدام عربستان سعودی در برداشتن محاصره در بخش‌هایی از جنوب این کشور که تحت کنترل سعودی هاست را ناکافی خواند. این درحالی است که هفت میلیون نفر یمنی برای زنده ماندن، به کمک‌های انسان دوستانه متکی هستند.

حمدای الرضیهی، از فعالان حقوق بشر در این باره گفت: باز کردن بنادر و فرودگاه‌های یمن در بخش‌های جنوبی که تحت کنترل عربستان سعودی است کافی نیست و به کاهش درد و رنج یمنی‌ها کمکی نمی‌کند. مردم در مناطق شمالی یمن از هر طبقه اجتماعی هستند و محاصره آن‌ها نوعی تنبیه دسته جمعی محسوب می‌شود که مشمول جنایات جنگی تلقی می‌شود.

یمنی‌ها فقط از محاصره تحمیل شده عربستان سعودی رنج نمی‌برند، بلکه تحت تأثیر حملات هوایی روزانه سعودی‌ها نیز قرار دارند.

فقط در روز جمعه گذشته، بر اثر حمله هوایی مستقیم سعودی‌ها در استان حجه، بیش از ده غیرنظامی کشته شدند. از ابتدای تهاجم عربستان سعودی به یمن بیش از ۱۳۰۰۰ غیرنظامی کشته شده اند.

فعالان حقوق بشر از سازمان ملل می‌خواهند بر عربستان سعودی فشار آورد تا محاصره تمامی مسیر‌های انسان دوستانه به داخل این کشور جنگ زده را لغو کند. با وجود در خطر بودن جان میلیون‌ها نفر در یمن، امید می‌رود سازمان ملل در راستای کاهش درد و رنج مردم این کشور اقدامات بیشتری انجام دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *