تکلیف قانونی بهسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد روستایی پس از ۸ ماه/ پس از کسب اطلاعات اعلام می‌کنم!

8:01 - 04 آذر 1396
کد خبر: ۳۶۹۳۳۱
دسته بندی: سیاست ، عمومی
در حالی وفق جزء یک بند ب ماده ۵۹ قانون برنامه ششم، دولت مکلف است سالانه نسبت به بهسازی و نوسازی حداقل دویست هزار واحد مسکونی روستایی اقدام کند که سخنگوی دولت می‌گوید اجرای این ماده قانونی در حال انجام است، اما اینکه تا اینجای سال چه مقدار از آن عملیاتی شده است را پس از کسب اطلاعات اعلام می‌کنم!
تکلیف قانونی بهسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد روستایی پس از ۸ ماه/ پس از کسب اطلاعات اعلام می‌کنم!به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، زلزله اخیر  کرمانشاه که متاسفانه حدود ۵۰۰ جان‌باخته و ۷ هزار مجروح داشت، بنا به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، موجب تخریب ۱۱ هزار واحد روستایی در مناطقی همچون سرپل ذهاب، قصرشیرین و ثلاث باباجانی شد.

بحث مهم در زلزله اخیر با توجه به خسارت‌هایی که به واحد‌های روستایی وارد آمده، بحث بهسازی خانه‌های روستایی است.

مواد ۵۹، ۶۰ و ۶۱ قانون برنامه ششم توسعه ناظر بر وظایف و تکالیف دولت در قبال مقاوم سازی و بهسازی خانه‌های شهری و روستایی است.

بند ب. ماده ۵۹ قانون فوق‌الذکر تصریح دارد که دولت موظف است به منظور کاهش آسیب‌پذیری سکونتگاه‌های روستایی (با هدف بهسازی و نوسازی مسکن روستایی) و همچنین تأمین مسکن برای اقشار کم‌درآمد شهری (در شهر‌های کوچک) منابع مالی و تسهیلات ارزان‌قیمت و زمین مورد نیاز را در قالب بودجه سنواتی در طول اجرای قانون برنامه تأمین و اقدامات ذیل را از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به‌عمل‌آورد:

١- بهسازی و نوسازی سالانه حداقل دویست هزار واحد مسکونی روستایی با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت با کارمزد پنج درصد (۵%) و تأمین مابه‌التفاوت سود تسهیلات برای دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی.

٢- تأمین منابع مالی و تسهیلات ارزان‌قیمت و زمین مورد نیاز برای کمک به ساخت و یا خرید سالانه حداقل صد و پنجاه هزار واحد مسکن اقشار کم‌درآمد در شهر‌ها (با اولویت شهر‌های زیر یکصد هزار نفر جمعیت).

بنابراین، وفق جزء یک بند ب. ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است سالانه نسبت به بهسازی و نوسازی حداقل دویست هزار واحد مسکونی روستایی اقدام کند. اکنون ۸ ماه از نخستین سال اجرایی شدن برنامه ششم گذشته است و دولت باید اعلام کند که تا این زمان از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی که مکلف به بهسازی آن است، چند واحد را بهسازی کرده است؟

پس از کسب اطلاعات اعلام می‌کنم
قطعا تسریع و شتاب دولت در اجرایی کردن این ماده قانونی، می‌تواند موجب پیش‌گیری از وقوع اتفاقات مشابه باشد. در همین رابطه محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در جریان نشست خبری خود مورخ ۳۰ آبان، در پاسخ به سؤال خبرنگار میزان مبنی بر اینکه دولت به موجب ماده ۵۹ قانون برنامه ششم که مکلف به ارائه تسهیلات برای بهسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شده  چه میزان را با گذشت ۸ ماه از سال اجرایی کرده است، گفت: این موضوع پیش از آنکه در قالب برنامه ششم گنجانده شود مصوبه هیئت وزیران بود و در این رابطه سازمان برنامه و بودجه نیز مکلف به پرداخت مابه‌التفاوت سود شد. اجرای این ماده قانونی توسط دولت در حال انجام است، اما اینکه تا اینجای سال چه مقدار از آن عملیاتی شده است را پس از کسب اطلاعات اعلام می‌کنم!
 
کار خاصی صورت نگرفته است
محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو که عضو هیئت رئیسه مجلس دهم نیز است در همین رابطه به خبرنگار میزان گفت: باید بگویم ما اصلاح سالانه ده درصد از بافت فرسوده، ده درصد از بهسازی و ساماندهی حاشیه شهرها و مقاوم سازی مسکن روستایی را در برنامه ششم داشته‌ایم و طبیعتاً مهمترین مخاطب این احکام قانونی وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن خواهند بود.

فرهنگی با اشاره به روند فعالیتها در این زمینه تأکید کرد: معتقدم در بخش راه و شهرسازی در هیچ زمینه‌ای اتفاقی در جریان نیست مگر ادامه پروژه‌هایی مثل راه آهن. مخصوصاً باید گفت که در بخش مسکن کار خاصی صورت نگرفته و بخش نوسازی و بهسازی خانه‌های روستایی هم به همین منوال پیش می‌رود.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: ضرورت دارد تا کمیسیون عمران موضوع روند اجرای احکام برنامه ششم در زمینه نوسازی و بهسازی خانه‌های روستایی را با حضور مسئولان ذیربط در دستور کار خود قرار دهد.
 
دولت قبول ندارد
سیدمحمد جواد ابطحی نماینده مردم خمین‌شهر نیز در همین رابطه به خبرنگار میزان گفت: در حال حاضر ۲۰۰ هزار خانه روستایی باید مورد نوسازی و بهسازی قرار بگیرند و زلزله اخیر نشان داد که ما باید در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشیم.

ابطحی تأکید کرد: معتقدم زلزله غرب که باعث تخریب برخی خانه‌های فرسوده شد نشان داد که نمایندگان مجلس قوانین خوبی در برنامه ششم پشت سر گذاشته‌اند اگرچه دولت آن را قبول ندارد و دولت در شرایط فعلی باید پاسخگوی این مسئله باشد و نمایندگان باید براساس ابزار‌های نظارتی خود این مطالبه را از دولت داشته باشند.
 
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:  در حال حاضر دولت هیچگونه گزارشی از روند اجرای بهسازی و نوسازی خانه‌های روستایی براساس احکام برنامه ششم توسعه به مجلس ارائه نکرده تا مشخص کند اقدامات در این راستا تا کجا پیش رفته است.

بنابراین باید منتظر ماند و دید که در طول فقط چهار ماه باقیمانده سال جاری، این حکم قانونی تا چه اندازه اجرایی خواهد شد؟


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *