"افغانستان" از پیمان امنیتی با آمریکا نفعی نبرده است

9:04 - 30 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۹۲۷۶
کارشناس مسائل سیاسی افغان با بیان اینکه تاکنون افغانستان از پیمان امنیتی آمریکا نفعی نبرده است افزود: بر اساس مفاد این پیمان ، آمریکا و ناتو در قبال تجاوز پاکستان به خاک افغانستان باید از دولت کابل حمایت کنند.

به گزارش سرویس بین الملل ، محمد هاشم فصیحی کارشناس مسائل سیاسی افغانستان با بیان اینکه تا کنون افغانستان از پیمان امنیتی آمریکا نفعی نبرده است، گفت: بر اساس مفاد این پیمان ، آمریکا و ناتو در قبال تجاوز پاکستان به خاک افغانستان باید عکس العمل نشان داده و از دولت کابل حمایت کنند.

وی برخی اظهارات نمایندگان پارلمان افغانستان مبنی بر بازنگری در این پیمان را هم احساسی خواند و گفت: باید دیده شود که آیا در پیمان امنیتی با آمریکا بندهایی گنجانده شده است که از نظر حقوق بین الملل بتوان آن را تغییر داد و یا بازنگری کرد؟

این کارشناس افغان تصریح کرد: نمایندگان پارلمان افغانستان بجای احساسی برخورد کردن با این پیمان باید ببینند که می شود روی جنبه های عملی آن بحث کرد چرا که آمریکایی ها هم در این پیمان تعهداتی را امضا کردند.

فصیحی در گفتگو با خبرنگار رادیو دری در کابل افزود: یکی از مشکلات اساسی افغانستان ضعف اقتصادی است که این کشور را در تامین بودجه نظامی و دفاعی خود ناتوان کرده است ، بیشترین بودجه نظامی وامنیتی افغانستان از سوی کشورهای غربی از جمله امریکا تامین می شود ، بر فرض اینکه افغانستان اختیار لغو پیمان امنیتی را با آمریکا داشته باشد آیا نمایندگان محترم پارلمان به این مسئله فکر کرده اند که با لغو این پیمان، بودجه نظامی و دفاعی افغانستان را از کجا تامین کنند؟

این تحلیلگر مسائل افغانستان ادامه داد انعقاد قراردادهای دو جانبه از سوی کشورها امری طبیعی است اما انچه که در این قراردادها مهم به نظر می رسد منافع و ضررهای گنجانده شده در محتوای قراردادهاست . افغاستان پیش از امضاء چنین قراردادهایی باید محتوای آن را از نظر حقوقی کاملا بررسی کند که آیا محتوای قرارداد با منافع افغانستان سازگاری دارد ؟ افغانستان به عنوان یک کشور فقیر و ضعیف چه راه کارهایی را می تواند در متن قرارداد داشته باشد که طرف مقابل ملزم به اجرای آن در قرارداد باشد؟

فصیحی در پایان گفت : متاسفانه پیمان امنیتی افغانستان و آمریکا در جوی خفقان آمیز منعقد شد که کسی جرات اظهار نظر پیدا نمی کرد.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *