رشد 500 درصدی صادرات سلاح انگلیس به عربستان در پی آغاز جنگ یمن

13:10 - 18 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۶۰۷۴
پایگاه خبری ایندیپندنت گزارش داد که از زمان آغاز جنگ یمن، فروش سلاح به عربستان سعودی از سوی انگلیس 500 درصد افزایش داشته است.

رشد 500 درصدی صادرات سلاح انگلیس به عربستان در پی آغاز جنگ یمنبه گزارش گروه بین‌الملل ، پایگاه خبری ایندیپندنت گزارش داد که از زمان آغاز جنگ یمن، فروش سلاح به عربستان سعودی از سوی انگلیس 500 درصد افزایش داشته است.

در دو سال نخست آغاز بمباران‌ها در یمن، تسلیحاتی به ارزش بیش از 4.6 میلیارد یورو (بیش از 6 میلیارد دلار) به عربستان فروخته شده است.

این اقدام در حالی انجام می‌شود که شواهد نشان‌دهنده انجام جنایات جنگی و قتل‌عام مردم در بیمارستان‌ها، مدارس و مراسم عروسی از سوی نیروهای سعودی است.

ایندیپندنت گزارش می‌دهد: بر اساس آمار رسمی سازمان ملل، عملیات هوایی ائتلاف عربستان در یمن موجب کشته شدن 5295 غیرنظامی شده است اما آمار واقعی بسیار بالاتر از این میزان است.

آمار وزارت تجارت بین‌المللی انگلیس نشان می‌دهد در دو سال پیش از آغاز جنگ یمن، مجوز فروش بمب‌ها، موشک‌ها و وسایل دفاعی به ارزش 33 میلیون پوند تایید شده بودند.

این در حالی است که در دو سال نخست دخالت سعودی‌ها در یمن از ماه مارس سال 2015، این رقم 457 درصد افزایش داشته و به 1.9 میلیارد پوند رسیده است.

مجوز فروش هواپیماها از جمله جنگنده‌های «یوروفایتر» به عربستان سعودی نیز در همین بازه زمانی 70 درصد رشد داشته و به 2.6 میلیارد پوند رسیده است.

علاوه بر این آمار منتشر شده نشان می‌دهد که انگلیس به دو سوم کشورهایی که نام آنها در لیست نقض حقوق بشر این کشور وجود دارد مجوز فروش تسلیحات صادر کرده و تنها در طول شش ماه 283 میلیون پوند سلاح از سوی این کشور به عربستان فروخته شده است.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *