بزرگ‌ترین قحطی جهان در یمن رقم می‎خورد؟

8:30 - 19 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۶۰۱۲
سازمان ملل درباره وقوع «بزرگ‌ترین قحطی جهان» در یمن هشدار داده و اعلام کرد که بیش از 7 میلیون نفر در این کشور در آستانه گرسنگی قرار دارند.

سازمان ملل درباره وقوع «بزرگ‌ترین قحطی جهان» در یمن هشدار دادبه گزارش گروه بین‌الملل ، سازمان ملل درباره وقوع «بزرگ‌ترین قحطی جهان» در یمن هشدار داد و اعلام کرد که بیش از 7 میلیون نفر در این کشور در آستانه گرسنگی قرار دارند.

«مارک لاوکوک» معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه و امدادرسانی ضمن بیان این مطلب افزود: در صورتی که ائتلاف عربستان اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به این کشور را ندهد شاهد بزرگ‌ترین قحطی که جهان طی دهه‌های اخیر با آن مواجه شده خواهیم بود و این قحطی میلیون‌ها قربانی خواهد گرفت.

ائتلاف متجاوز عربستان از روز دوشنبه تمامی گذرگاه‌های هوایی و زمینی و دریایی به یمن را بسته است.

در حالی که حدود 900 هزار نفر در این کشور با بیماری وبا دست و پنجه نرم می‌کنند، این اقدام فاجعه بشری در کشور یمن را تشدید خواهد کرد.

لاوکوک که ماه گذشته از یمن بازدید کرده است روز گذشته گزارش خود درباره اوضاع بحرانی این کشور را به شورای امنیت ارائه و هشدار داد که اگر از این اقدامات ائتلاف عربستان جلوگیری نشود بحران یمن میلیون‌ها قربانی خواهد گرفت.

وی در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران گفته است: «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز روز چهارشنبه با «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی گفت‌وگو کرده و خواستار ازسرگیری فوری ورود کمک‌های انسانی به یمن شده است.

در همین حال «سباستیان کاردی» سفیر ایتالیا، که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، می‌گوید که این شورا نسبت به وضعیت انسانی در یمن ابراز نگرانی کرده است.

کاردی افزود: اعضای شورای امنیت تاکید کردند، می‌بایست تمامی بنادر یمن از جمله بندر الحدیده برای کمک‌های انسانی و دیگر نیازهای ضروری باز باشند.»

در حالی‌که طبق گفته مارک لوکرک، حتی پیش از اعلام محاصره یمن در روز دوشنبه، 6 نوامبر نیز دسترسی به بنادر یمن کافی نبود.

مارک لوکاک پیش از این نیز اعلام کرده است که از ماه آوریل تاکنون 850 هزار نفر در یمن به وبا مبتلا شده‎اند.

عربستان سعودی ضمن ائتلاف با برخی کشورهای عربی منطقه از ششم فروردین 94 حملات گسترده علیه یمن را کلید زد تا از این طریق بتواند «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن را به قدرت بازگرداند که در پی این تجاوز، هزاران شهروند بیگناه یمنی جان خود را از دست داده و میلیون‌ها تن نیز آواره شدند.

این در حالی است که بر اساس گزارش رسانه‌های انگلیسی از زمان آغاز جنگ یمن، فروش سلاح به عربستان سعودی از سوی این کشور 500 درصد افزایش داشته است.

در دو سال نخست آغاز بمباران‌ها در یمن، تسلیحاتی به ارزش بیش از 4.6 میلیارد یورو (بیش از 6 میلیارد دلار) به عربستان فروخته شده است.

 


برچسب ها: یمن سازمان ملل

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *