زیاد بودن خودرو نسبت به جمعیت علت آلودگی هوا/ هر ایرانی سالی 4 بار به پزشک مراجعه می کند

11:38 - 15 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۵۰۷۹
دسته بندی: جامعه ، عمومی
حریرچی گفت: یکی از علل آلودگی هوا، زیاد بودن تعداد خودروها نسبت به جمعیت است.

زیاد بودن خودرو نسبت به جمعیت علت آلودگی هوا/ هر ایرانی سالی 4.68 بار به پزشک مراجعه می کندبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ،ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری گفت: بر اساس آمار، هر ایرانی در سال ۹۴، ۴.۶۸ بار مراجعه به مراکز درمانی سرپایی داشته است.

حریرچی افزود: شاخص مراجعه به مراکز درمانی در کشور‌های پیشرفته بین ۲.۲ تا ۲.۷ است بنابراین این شاخص در کشور ما حتی از برخی کشور‌های پیشرفته نیز بیشتر است.

وی گفت: از ۴.۶۸ بار مراجعه هر ایرانی ۲.۲۵ بار مراجعه به پزشک عمومی و ۱.۶۸ بار مراجعه به پزشک متخصص بوده است.

حریرچی افزود: از ۴.۶۸ بار مراجعه ۲.۶۶ بار مراجعه به مطب و ۲.۲۲ بار مراجعه به مراکز عمومی بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اگر کل مراجعات سرپایی را در نظر بگیریم هر ایرانی در سال قبل، ۹ بار مراجعه به مراکز درمانی داشته است که به صورت درمانی ۹.۱۶ درصد مربوط به شهرنشین‌ها و ۸.۳۵ درصد مربوط به روستاییان است.

وی بالاترین بار مراجعه را مربوط به گروه سنی بالای ۶۵ سال دانست.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه نشست خبری در خصوص سیاست‌های وزارت بهداشت برای مقابله با اعتیاد در جامعه گفت: براساس سیاستهای کلی تبیین شده توسط مقام معظم رهبری و آیین‌ نامه‌های تصویب شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقابله با اعتیاد به امری مهم در دولت تبدیل شده است بنابر این به دنبال حذف و پرهیز از مصرف مواد مخدر و درنهایت ترک مصرف کنندگان هستیم.

وی افزود: ترک مواد مخدر با رویکرد کاهش آسیب در مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی انجام می شود چرا که مصرف کنندگان این مواد می‌توانند ناقل انواع بیماری‌های عفونی درجامعه بوده و آسیب‌ها و خطرات جدی ای را منجر شوند. این درحالی است که کاهش آسیب باید به صورت قانونی انجام شود.

 حریرچی خاطر نشان کرد: بیش از 700 هزار نفر تحت پوشش درمانی کاهش آسیب قرار دارند و با مصرف داروهایی نظیر متادون ضریب آسیب رسانی این افراد کنترل و رفتارهای خطرناک در آنها کاهش می‌یابد.

سخنگوی وزارت بهداشت اذعان داشت: هدف از کاهش آسیب کنترل مصرف مواد در افرادی است که به دلایل ژنتیکی و بیماری قادر به ترک کامل مواد نبوده و رفتارهای آسیب پذیر در آنها درچارچوب قانونی کنترل و کاهش داده می شود. در حالی که درطی 18 سال اخیر درکاهش آسیب عملکرد خوبی داشته‌ایم و توانسته‌ایم بیماری‌هایی نظیر ایدز و هپاتیت را کاهش دهیم.

وی گفت: در سیاستهای کاهش آسیب پذیری در معتادان ، کنترل مصرف مواد خطرناک در افراد دراولویت های این سیاست قرار دارد که متاسفانه در این روند موفقیت چندانی نداشته‌ایم.

حریرچی در خصوص ریزگردهای غالب بر پایتخت گفت: مشکل ریزگردهای پایتخت جدید نیست و قدمتی 10 ساله را به خود گرفته است. بر این اساس می‌توان به منشأهای گوناگون وجود ریزگردها در تهران اشاره کرد که وجود ذرات با قطر 2.5 میکرن و پایینتر خطرناک است و درحالی که مونوکسید کربن و سرب درطی چندین سال اخیر در اکثر استانها کنترل شده است ولی نمی توان منشأ اقلیمی داخلی و خارجی کشور را در ایجاد آلودگی نادیده گرفت.

همچنین تغییرات نوع مصرف کالاهای ساختمانی وکارخانه ای نیز تأثیرات بالایی در افزایش آلودگی‌ها دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: 87 درصد مردم دنیا در فضایی زندگی می کنند که از نظر استانداردهای جهانی آلوده محسوب می شوند؛ در کنترل آلودگی هوا دو رویکرد مورد بررسی قرار می‌گیرد بر این اساس وظایف دولت و سیاستهای توسعه صنعتی و کشاورزی و تعاملات کشور و سیاستهای خارجی آن نیز مهم تلقی می شود و دیگر رویکرد آن وظیفه ما به عنوان شهروند است که بی توجه به بحث آلودگی از خودروها و موتورسیکلتها به صورت تک سرنشین درسطح شهر استفاده می کنیم که این خود نیز منشا بزرگی برای آلودگی پایتخت است. برای کنترل آلودگی هوا نیاز به یک عزمی ملی است تا بتوان موضوع را به صورت ریشه ای حل و ازبحران های غیر قابل پیش بینی جلوگیری کرد.

وی گفت: افزایش خودروها درشهرها باید تحت پیوست صنایع انجام شود و تا زمانی که با افزایش تقاضا بنزین ارزان و پارکینگ‌های کم هزینه در کشور رو به رو هستیم این روند ادامه دارد درحالی که درکشورهای اروپایی با افزایش قیمت بنزین و پارکینگ‌ها روند استفاده از خودروها کنترل و از آلودگی در کشور جلوگیری می شود. در این راستا می توان به درآمدهای بیمارستان‌های بزرگ اروپا ا شاره کرد که به طور متوسط 8 درصد از درآمد این بیمارستان‌ها از طریق مبالغ دریافتی درقبال پارکینگ ها تأمین می شود.

حریرچی اظهارداشت: در قبال قیمت دارو با یک دوگانگی رو به رو هستیم هزینه دارو برای مصرف مردم باید به حداقل برسد چرا که 25.9 درصد از هزینه های سبد سلامت خانوارها مربوط به دارو و ملزومات پزشکی است و کنترل این امر به کاهش هزینه‌های پرداخت از جیب مردم می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: در راستای رفع نیاز مردم به دارو وزارت بهداشت نقش کنترل قیمت دارو جبران هزینه آنها در قالب بیمه را بر عهده دارد.

وی افزود: 70 درصد بازار مصرفی دارو توسط تولید کنندگان داخلی تأمین می شود این درحالی است که با دو مشکل در این زمینه رو به رو هستیم. در شرایطی که ظرفیت‌های موجود دارویی کشور بیش ازمصرف آن است اما درعرصه صادرات جایگاه خوبی نداریم و در راستای حمایت از تولید ملی در صنعت داروسازی هزینه‌های جانبی بسیاری در این زمینه وجود دارد که کشور را با امر تولید انبوه دارو و در قبال آن کاهش صادرات رو به رو می ‌کند.

حریرچی گفت: تأمین برخی از داروهای بیماری‌های خاص، هزینه زیادی برای خانواده‌ها نداشته و مسئولیت تأمین آن بر عهده بیمه‌ها گذاشته شده است اما به دلیل هزینه بالای تأمین این داروها شورای عالی بیمه به دنبال خارج کردن اینگونه داروها از لیست بیمه‌ها است.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: درراستای منع استفاده از قلیان در شهرها قانون‌های متعددی وضع شده است که وزارت بهداشت نیز به منظور سلامت افراد جامعه بر جمع آوری قلیان و سیگار تأکید دارد. این درحالی است که در طی چند سال اخیر تا حدودی مصرف سیگار کاهش یافته اما مصرف قلیان با افزایش بالایی رو به رو بوده است.

وی بیان داشت: قلیان به عنوان یک مواد دخانی به مصرف خانگی و یک تفریح تبدیل شده است و تا جایی پیش می رود که حتی زنان باردار نیز روزانه از این مواد دخانی استفاده می کنند. براساس سیاست‌های وزارت بهداشت به منظور افزایش طول عمر مردم و کاهش بیماریهای ریوی از قانون منع توزیع و استعمال قلیان در سطح شهر حمایت می شود.

حریرچی افزود: درحال حاضر50 درصد زندانیان شهر به واسطه مواد مخدر بازداشت هستند؛ بنابر این می توان به وضوح بر نقش سیگار وقلیان در اعتیاد افراد اشاره کرد و باید از طرق مختلف از مصرف این مواد در خانواده‌ها جلوگیری و فرهنگ تفریح و نشاط ملی را نهادینه کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص منابع وزارت بهداشت درطرح تحول سلامت عنوان کرد: وزارت بهداشت از لحاظ قانونی می تواند منابع خود را در طی سال جابه جا کند این درحالی است که همه منابع طرح تحول سلامت زیر نگاه‌های موشکافانه هزینه می‌شود و اخبار مربوط به خرج این مبالغ در زمینه‌های دیگر کاملا کذب است.

وی گفت: بودجه وزارت بهداشت بر طبق روال معمول دولت به سلامت و بهداشت مردم اختصاص داده می شود بر این اساس در طی جلسات مشترک وزارت بهداشت با کمیسیون بهداشت وبرنامه و بودجه در نظر داریم بعضی از هزینه‌های دولت و مردم که به عنوان هزینه‌های قطعی و اولویت دار محسوب می شوند را به عنوان یک زیرساخت توسعه اولویت به منابع پایدار تبدیل کنیم. بر این اساس باید برنامه ریزی‌های بهتری برای سهم بودجه وزارت بهداشت صورت گرفته و منابع به طور مشخص اعلام شود تا بتوان بر اساس اولویت‌های موجود هزینه‌ ها را به بخشهای مختلف اختصاص داد.

حریرچی در خصوص جایگاه سرطان در کشور بیان کرد: سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان در زنان است که سهم یک سوم سرطان‌های رایج در دنیا را به خود اختصاص می‌دهد. این درحالی است که سهم مردان در ابتلا به سرطان سینه کمتر از یک درصد نسبت به زنان است.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: در راستای پیشگیری از سرطان در زنان غربالگری به عنوان اصلی ترین راه معرفی می شود. تشکیل پرونده های الکترونیکی سلامت از اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت است که در ابتدای امر افراد شناسایی شده و با ثبت سابقه و مراقبت‌های افراد امکان دسترسی به پرونده‌های الکترونیکی فراهم می شود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *