وضعیت نیرو‌های متخصص متعهدخدمت در دانشگاه‌ها ساماندهی می‌شود

15:00 - 14 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۴۷۷۷
معاون آموزشی وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی و دبیرخانه‌های معاونت آموزشی ماموریت داد تا ضمن رسیدگی به وضعیت نیرو‌های متخصص متعهد به خدمت در دانشگاه‌ها برنامه ریزی صحیحی برای نحوه کار و همچنین ارتقای علمی این نیرو‌ها انجام دهند.

لاریجانی به گزارش گروه جامعه ، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت طی نامه‌ای از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواست با تکریم و برنامه ریزی مناسب برای بهره برداری از ظرفیت‌های متعهدین خدمت که به عنوان نیروی کار جدید وارد بستر‌های آموزشی و ارائه خدمات درمانی دانشگاه‌ها می‌شوند برای این نیرو‌ها انگیزه کار در نظام سلامت ایجاد کنند و زمینه‌های ماندگاری این نیرو‌ها در دانشگاه‌ها را فراهم کنند. 

وی بهره برداری از نیروی انسانی جوان و کارآمد را یکی از نکاتی ذکر کرد که می‌تواند کشور را به سمت تعالی پیش ببرد و وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز بار‌ها در سخنان خود به لزوم استفاده از نیرو‌های جوان و ایجاد زمینه برای بروز استعداد‌های این نیرو‌ها تاکید کرده اند و این تکلیفی است که تمام ما در عرصه‌های مختلف کشور باید بدان بپردازیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: تجربه ثابت کرده که هرجا نیرو‌های جوان و خوش فکر در کنار نیرو‌های باتجربه قرار می‌گیرند و با یکدیگر همکاری می‌کنند هم افزایی زیادی در کار ایجاد می‌شود و استفاده از نیروی جوانی و تجربه به صورت همزمان می‌تواند تغییرات چشمگیری را را در سیستم ایجاد کند.

لاریجانی اذعان داشت: در نظام سلامت نیز تعداد زیادی دانشجو در مقاطع مختلف در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تحصیل می‌کنند و سالیانه تعداد قابل توجهی نیروی جوان، علاقمند و باانگیزه از این دانشگاه‌ها فارغ التحصیل شده و وارد عرصه‌های ارائه خدمات سلامت و همچنین آموزش می‌شوند.

وی گفت: بخشی از این نیرو‌ها در مقاطع تخصصی و فوق تخصصی بالینی و همچنین دکترای تخصصی (PhD) فارغ التحصیل می‌شوند که حسب قانون می‌بایست دوره‌ای را به عنوان تعهدات قانونی خود در دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان نیروی درمانی یا عضو هیات علمی طی ارائه خدمت نمایند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: این افراد می‌توانند وارد حوزه مدیریت در عرصه‌های مختلف نظام سلامت شوند و چنانچه از ظرفیت‌های این نیرو‌های متخصص درست بهره برداری شود منشاء تحول چشمگیری در عرصه ارائه خدمات و آموزش علوم پزشکی کشور خواهند بود.

لاریجانی تاکید کرد: هر ساله با اتمام امتحانات بورد تخصصی و فوق تخصصی و پایان دوره تحصیلات دکتری تخصصی PhD، تعداد زیادی از فارغ التحصیلان این مقاطع برای گذراندن دوره تعهدات در قالب اعضای هیات علمی و نیرو‌های درمانی جدید در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توزیع می‌شوند.

وی افزود: این افراد از برترین‌های حوزه علوم پزشکی کشور هستند و حتی برخی از ایشان از جمله برگزیدگان ۱۰% اول رشته‌های مختلف تخصصی هستند. بدیهی است که این نیرو‌ها می‌توانند کمک بزرگی به دانشگاه‌ها در زمینه‌های مختلف داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اهمیت این موضوع و لزوم اجرای آن طی نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد. وی اضافه کرد: از مسئولین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انتظار می‌رود متناسب با شان و جایگاه این نیرو‌های متخصص ایشان را در بدو ورود تکریم کنند برنامه ریزی کاری دقیقی برای ایشان در حوزه‌های مختلف تدریس، پژوهش، کشیک بخش ها، اتاق عمل و ... در گروه‌های آموزشی بالینی و علوم پایه انجام دهند.

لاریجانی با بیان اینکه به مرکز امور هیات علمی و دبیرخانه‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ماموریت داده شده تا درخصوص پیگیری امور نیرو‌های جوان متخصص و ساماندهی به فعالیت این نیرو‌های جوان و نحوه استفاده از خدمات ایشان در دانشگاه‌ها برنامه ریزی و پیگیری کنند گفت: بدون شک چنین برنامه‌هایی ضمن بسترسازی برای جذب حداکثری و ماندگاری نیرو‌های جوان در دانشگاه‌ها زمینه‌های ارتقای نظام سلامت کشور را نیز فراهم خواهد آورد. 

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *