میراث ملی در معرض ویرانی/ نان بی‌کیفیت بر سر سفره مردم اردبیل/ کمک ۳ میلیاردی مردمی به موکب حرم حضرت معصومه

12:59 - 07 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۲۳۰۲
میراث ملی در معرض ویرانی، نان بی‌کیفیت بر سر سفره مردم اردبیل، کمک ۳ میلیاردی مردم به موکب حرم حضرت معصومه و ... را در بسته خبری «در استان‌ها چه خبر» بخوانید.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، میراث ملی در معرض ویرانی، نان بی‌کیفیت بر سر سفره مردم اردبیل، کمک ۳ میلیاردی مردم به موکب حرم حضرت معصومه و ... را در بسته خبری «در استان ها چه خبر» بخوانید.

بوم گردی، اقامتی دلچسب در فضایی بکر و به یاد ماندنی

ایرنا: واحدهای اقامتی بوم گردی حس یک زندگی خوب و بی دغدغه را برای آنانی که آرامش می خواهند هدیه می کند، اقامت در فضایی دلنشین و زیبا که با وجود سادگی فضا و امکانات، لحظه های خوب ماندن در مکانی امن و خلوت را به گردشگران می بخشد که شاید نمونه آن را در جایی تجربه نکرده باشند. سرزمین آب و سنگ، استانی چهار فصل با طبیعتی زیبا و بکر از ویژگی های استان کرمانشاه است، استانی که طبیعت زیبای آن دل هر رهگذری را می رباید و دوست دارد لحظاتی را در آن سپری کند و این امکان با ایجاد اقامتگاه های بوم گردی برای علاقه مندان به طبیعت فراهم شده است. اقامتگاه بوم گردی نوعی از محل های اسکان برای مسافران است که برخلاف هتل ها که ویژگی یکسانی دارند، دارای ویژگی خاص محیطی خود بوده و به نوعی اقامتگاهی بومی و محلی است که عمدتا در خانه های قدیمی بازسازی شده و با شیوه ای که مطلوب برای مسافران باشد، اداره می شوند. در استان 2 میلیون نفری کرمانشاه که 31 شهر و 2 هزار و 600 روستا دارد به دلیل طبیعت بکر و زیبا، ایجاد اقامتگاه های بوم گردی برای جذب گردشگران و علاقه مندان به سیر در طبیعت در دستور کار قرار گرفته و بنا بر اعلام مدیران گردشگری استان، استقبال بسیار خوبی از این نوع اقامتگاه ها می شود. از میان روستاهای استان کرمانشاه 14 روستا به عنوان روستای گردشگری شناخته شده است.

میراث ملی در معرض ویرانی/ نان بی‌کیفیت بر سر سفره مردم اردبیل/ کمک ۳ میلیاردی مردم به موکب حرم حضرت معصومه


علت تلف شدن ماهی ها در دره خرگوشی گناوه اعلام شد

کم عمق شدن آب محل زیست ماهی ها و نرسیدن اکسیژن یکی از دلایل تلف شدن این ماهی ها در منظپطقه گناده بوده است. ریختن فاضلاب و زباله های خانگی هم از دیگر عوامل تلف شدن ماهی هاست. ماهی های تلف شده از گونه «دنی» و از خانواده کپور ماهیان، در آب شیرین زیست می کنند که همراه با طغیان رودخانه های فصلی در فصل زمستان به سمت دره های این شهرستان سرازیر شده بودند. همه ساله با طغیان رودخانه های بالادستی در فصل زمستان، مقادیری از این نوع ماهی ها به دریا هدایت و تعدادی نیز در دره های این شهرستان ماندگار می شوند.

میراث ملی در معرض ویرانی/ نان بی‌کیفیت بر سر سفره مردم اردبیل/ کمک ۳ میلیاردی مردم به موکب حرم حضرت معصومه


50 درصد پرنده‌های خشکی‌زی کشور در لرستان هستند

ایسنا: سرشماری پرندگان موجب فراهم آمدن آمار و اطلاعات لازم برای مدیریت بهتر گونه‌ها و زیستگاه‌های آنها می‌شود. در همین راستا هر ساله این پرندگان مورد شمارش و پایش قرار می‌گیرند. مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه سرشماری شش ماهه اول سال انجام شده است، گفته که هم اکنون در حال جمع‌بندی نهایی این آمار هستیم. از مجموع 238 گونه پرنده خشکی‌زی کشور 104 گونه در استان شمارش شده است، 50 درصد گونه‌های کشور در استان دیده شده است؛ با توجه به اهمیت فوق‌العاده سرشماری جانوران این طرح برای اجرای دقیق و کامل برنامه‌ها انجام می‌شود. هدف از سرشماری پرندگان، دستیابی به اهمیت هر یک از مناطق در حمایت و پشتیبانی از جمعیت گونه‌های موردنظر است.

نان بی‌کیفیت بر سر سفره مردم اردبیل

تسنیم: با توجه به اینکه سرانه مصرف نان در بین آحاد مختلف مردم حدودا معادل 115 کیلوگرم در سال است و از سویی دیگر اهمیت این نوع خوراک در سبد غذایی روزانه مردم دقت و نظارت بر پخت، نگهداری و نحوه عرضه را می‌طلبد در این میان چه کسی مسئول بی‌کیفیتی نان عرضه شده در استان اردبیل است؟ یا اصلا نهادی هست که مستقیما و در کنار آن به جد پیگیر مشکلات این حوزه باشد؟ نان به انواع و رقم‌های مختلف به عنوان جزو انفکاک‌ناپذیر محصولات خوراکی مصرفی مردم در طول روز است و نمی‌توان عدم کیفیت و تلاش برای بهبود کیفیت آن را پشت گوش انداخت چرا که در صورت کهالت باید دانست که بی‌توجهی به این موضوع مستقیما سلامت مردم را نشانه می‌رود. شاید روزانه همه ما شاید بروز تخلفات مختلفی در بازار نان در سراسر کشور و همچنین در استان خودمان باشیم که در این زمینه باید با نهایت تاسف گفت که مشکلات بازار نان در اردبیل تنها به یکی دو سال قبل بازنمی‌گردد و از سالهای دور مردم این شهر با عمده مشکلاتی در این حوزه از جمله بی‌کیفیتی، کم‌فروشی، گران فروشی و سایر مشکلات روبه‌رو و بودند و انگار این رشته همچنان سر دراز دارد. فرصت‌طلبی برخی نانوایان در کاهش وزن چانه‌های نان و گران فروختن آن در این اواخر خشم مردم استان را برانگیخته است. به گفته رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل، خوشبختانه در حال‌حاضر بخش عمده‌ای از مشکلات نان در استان اردبیل برطرف شده است و ما سعی داریم تا استفاده از جوش شیرین در پخت نان در واحدهای نانوایی‌ اردبیل که شاید یکی از اصلی‌ترین علل بی‌کیفیتی نان عرضه شده در بازار استان باشد را به حداقل میزان برسانیم.

کمک ۳ میلیاردی مردم برای تجهیز موکب حرم حضرت معصومه

مهر: آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) به منظور تکریم زائران پیاده روی اربعین به عنوان عظیم ترین اجتماع شیعیان و با توجه به رسالتی که این آستان مقدس در نشر معارف اهل بیت(س) دارد از سال گذشته اقدام به برپایی موکب در عمود ۱۰۸۰ مسیر راهپیمایی اربعین کرده است. زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر مربع در محدوده شهر کربلا از سال گذشته خریداری شده و از همان زمان اقدام به تجهیز و توسعه موکب آغاز شد. احداث حسینیه، محل اسکان خواهران و برادران، حفر چاه، سرویس‌های بهداشتی و موتورخانه از عملیات عمرانی این موکب بوده است که از سال گذشته آغاز شده و تا به امروز پیشرفت ۶۰ درصدی داشته است. از سال گذشته ۳ میلیارد تومان برای احداث و تجهیز موکب حرم حضرت معصومه(س) هزینه شده است که تمامی این مبلغ مردمی بوده است.

میراث ملی در معرض ویرانی/ نان بی‌کیفیت بر سر سفره مردم اردبیل/ کمک ۳ میلیاردی مردم به موکب حرم حضرت معصومه


وضعیت تاسف بار خانه آیت الله مدرس در شهرضا

راه دانا: سید حسن مدرس از طایفه میرعابدین است که در دهکده ییلاقی «سرابه» اقامت داشتند. سیداسماعیل طباطبایی پدر سیدحسن در این منطقه به تبلیغات دینی و انجام امور شرعی مردم مشغول بود. دوران کودکی سید حسن در زواره و سرابه سپری شد و با مهاجرت به قمشه، پدرش وی را به سید عبدالباقی (جد مدرس) سپرد تا به تعلیم و تربیت فرزند خویش بپردازد. سید عبدالباقی بیشترین نقش را در تعلیم سید حسن داشت و او را در مسیر علم و تقوا هدایت کرد و به هنگام مرگ در ضمن وصیت‌نامه‎ای سید حسن را بر ادامه تحصیل علوم دینی تشویق و سفارش کرد. زمانی که سید عبدالباقی دارفانی را وداع گفت مدرس چهارده ساله بود. پدر سیدحسن مدرس در روستای اسفه از توابع بخش مرکزی قمشه (شهرضا) سکونت گزید و در این روستا خانه‌ای بنا کرد. اما به میراثی که از آن ها به یادگار مانده اوضاع مطلوبی ندارد. جالب است بدانیم اداره میراث فرهنگی چرا تاکنون تلاشی برای بازسازی این بنا نکرده است، چرا میراثی اینچنین گرانقدر با قدمتی در حدود 150 سال باید پیش چشمان همه از گزند باد و باران هر روز بیشتر تخریب شود. 10 سال قبل بودجه‌ای برای بازسازی این بنا اختصاص یافت که بسیار اندک بود و با آن اقدامات بسیار جزیی انجام شد، بعد از آن از طرف اعضای شورای روستا پیگیری‌های زیادی برای جذب اعتبارات بیشتر انجام شد که به نتیجه‌ای نرسید. این روستا بناهای تاریخی دیگری نیز همچون مسجد جامع و امامزاده سید کاظم را نیز دارد که امیدواریم با توجه بیشتر مسئولان به آنها شاهد رونق صنعت گردشگری در این منطقه باشیم. چند سال قبل مبلغی بیش از 70 میلیون تومان برای تعمیر بخش هایی از بنای تاریخ شهید مدرس شامل سقف و کف اختصاص داده شد و از آن پس دیگر اعتباری در این خصوص تخصیص داده نشده است.

میراث ملی در معرض ویرانی/ نان بی‌کیفیت بر سر سفره مردم اردبیل/ کمک ۳ میلیاردی مردم به موکب حرم حضرت معصومه

میراث ملی در معرض ویرانی/ نان بی‌کیفیت بر سر سفره مردم اردبیل/ کمک ۳ میلیاردی مردم به موکب حرم حضرت معصومه

میراث ملی در معرض ویرانی/ نان بی‌کیفیت بر سر سفره مردم اردبیل/ کمک ۳ میلیاردی مردم به موکب حرم حضرت معصومه



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *