ارائه بیش از ۵۳ میلیون خدمت در شش ماهه نخست امسال/ رشد ۴ درصدی ثبت سند مالکیت/ میزان ثبت سند رسمی در دفترخانه‌ها افزایش یافته است

10:46 - 06 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۱۸۶۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ۵۳ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۳۸۰ خدمت در شش ماهه نخست امسال ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، احمد تویسرکانی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پیش از ظهر امروز (6 آبان ماه) در نشست خبری به برخی آمارهای مربوط به خدمات سازمان ثبت در ۶ ماهه اول سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: سازمان ثبت اسناد یک دستگاهی است که همه مردم با خدمات آن مرتبط بوده و تقریبا اکثر مردم از خدمات آن بهره مند می‌شوند.

معاون رئیس قوه قضائیه افزود: سازمان ثبت تاکنون تلاش‌های زیادی انجام داده است تا بتواند در ارائه خدمات بهتر و سریعـتر به مردم قدم‌های جدی بردارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: یکی از برنامه‌های جدی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جهت سیاست‌های ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی و توجه به توانمندی اقتصادی است که برخی از اقدامات این سازمان مستقیما مربوط به مسائل اقتصاد مقاومتی است. مثلا ثبت شرکت‌ها و مؤسسات، ثبت اختراعات و علائم تجاری و نیز معاملات مربوط به اموال واملاک مستقیما با مسائل ا قتصادی در ارتباط هستند.

وی گفت: در شش ماهه اول امسال مجموعاً 53 میلیون و 141 هزار و 380 خدمت در سازمان ثبت اسناد به مردم ارائه شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 12 درصد رشد داشته است که از این میزان 97 درصد خدمات از طریق سیستم‌های الکترونیکی انجام شده که باعث شده تخلفات و اشتباهات ثبتی به میزان چشمگیری کاهش یابد.

معاون رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: یکی از مشکلات سازمان ثبت در گذشته اشتباهات ثبتی به خاطر دست نویس بودن اسناد بوده که با ارائه خدمات به صورت الکترونیکی این اشتباهات به طور محسوسی کاهش یافته است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: در پایان سال گذشته دفاتر املاک و اسناد به عنوان دو رکن اساسی سازمان ثبت از سیستم سنتی به سیستم الکترونیکی تبدیل شدند و دفاتر قدیمی و کاغذی که شامل صدها هزار برگ بود حذف و تبدیل به سند الکترونیک شد و با این اقدام حدود 10 هزار نفر که مسئول نگارش این دفاتر بودند در دیگر بخش‌های سازمان مشغول به فعالیت شدند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با انجام این کار میزان تخلفات و اشتباهات به نحو بسیار خوبی کاهش یافت.

معاون رئیس قوه قضائیه به یکی دیگر از اقدامات ثبت اسناد در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم سازمان ثبت بحث آرشیو کردن اسناد و پرونده‌ها بوده است چون در طی 100 سال گذشته چند ده میلیون پرونده در سازمان ایجاد شده بود که این تکثر پرونده‌ها منشأ بسیاری از مشکلات هم برای سازمان و هم برای مردم بود به طوری که انتقال این پرونده‌ها ،‌نگهداری این پرونده‌ها و رجوع به این پرونده‌ها باعث مشکلاتی می‌شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در این رابطه در مدت کوتاهی 360 میلیون برگ از این پرونده‌ها اسکن و تبدیل به فایل الکترونیک شد و حتی برخی از مراکز مثل اصفهان و کرمان به طور صددرصد اسناد خود را آرشیو کردند که این اقدام باعث شده است سرعت کار افزایش و جرائم و تخلفات این حوزه کاهش یابد.

وی در رابطه با نظارت و کنترل امور نیز گفت: نظارت و کنترل به عنوان یک اساس در سازمان ثبت اسناد در حال پیگیری است و دراین راستا 16 هزار و 982 مورد بازرسی از مجموعه سازمان و دفترخانه‌ها انجام شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: 506نفر در سراسر کشور مأموریت پیدا کردند که به انجام بازرسی بپردازند که این رقم نسبت به شش ماهه اول سال گذشته 9 درصد رشد داشته است.

وی افزود: البته تخلفاتی در این بازرسی‌ها کشف و به طور قاطع به آنها رسیدگی شده است و بر طبق آمار 15 نفر از دفتریاران و سردفتران پس از بازرسی‌ها سلب صلاحیت شده اند و 225 نفر هم انفصال موقت گرفته‌اند که این آمار مربوط به شش ماهه اول سال جاری بوده است که البته عمده این تخلفات ناشی از دریافت وجه اضافی بوده است.

معاون رئیس قوه قضائیه در رابطه با صدور سند مالکیت هم گفت: در شش ماهه امسال 1 میلیون و 547 هزار و 336 سند مالکیت برای مردم صادر شده است که همه این اسناد مالکیت در سیستم کاداستر صادر شده که این رقم نسبت به شش ماهه اول سال قبل 4 درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در شش ماهه اول امسال در حوزه اسناد در دفترخانه‌ها 6 میلیون و 41 هزار و 805 سند رسمی صادر شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصد کاهش داشته است.

وی عنوان کرد: در شش ماهه اول امسال میزان ازدواج ثبت شده در سر اسر کشور 351 هزار و 383 مورد بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصد کاهش یافته است.

معاون رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: همچنین میزان وقوع طلاق در شش ماهه اول امسال 87 هزار و 380 مورد بوده است که نسبت به شش ماهه اول سال گذشته 6 درصد افزایش داشته است.

 رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور توضیح داد: البته این توزیع آمار در همه استانها یکسان نیست چون در برخی از استانها این ازدواج‌ها افزایش داشته و در برخی استانها با رشد منفی مواجه بوده ایم البته هه این آمارها چون به صورت الکترونیکی است قابل تحلیل و پایش بوده و می توان میزان وقوع آنها از نظر سنی، ‌جغرافیایی ، ماندگاری ، میزان مهریه و ... را به دست آورد.

وی گفت: در رابطه با وصول مطالبات معوقات بانک‌ها در شش ماهه اول امسال 30 هزار و 914 میلیارد ریال از مطالبات معوق بانکی وصول شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 72 درصد افزایش داشته است.

معاون رئیس قوه قضائیه در رابطه با میزان ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری هم گفت: میزان ثبت شرکت‌ها در شش ماهه اول امسال 25 هزار و 816 مورد بوده است که در مدت مشابه سال قبل 10 درصد کاهش داشته است. تعداد مؤسسات غیر تجاری 5 هزار و 856 مؤسسه در سراسر کشور بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عنوان کرد: همچنین در شش ماهه اول امسال از طریق پایگاه شناسه ملی اشخاص حقوقی کارهای خوب و استعلامات زیادی انجام شده است که در جهت شفافیت شرکت‌های حقوقی گام بزرگی با راه اندازی این پایگاه صورت برداشته شده است.

وی اظهار کرد:میزان استعلام‌ها و صحت سنجی در رابطه با شخصیت اشخاص حقوقی به میزان 50 میلیون و 978 هزار و 638 استعلام بوده است.

معاون رئیس قوه قضائیه همچنین در رابطه با آمار ثبت اختراعات بیان کرد: در شش ماهه اول امسال تعداد 2 هزارو 44 اختراع ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد برندها و علائم تجاری ثبت شده در شش ماهه اول امسال 13 هزار و و 50 علامت بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1 درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: تعداد طرحهای صنعتی ثبت شده در شش ماهه اول امسال 2 هزار و 700 و 9 مورد بوده که این طرح‌ها نقش مهمی در رشد و توسعه صنعت و اقتصاد کشور دارد که خوشبختانه میزان ثبت این طرح ها در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد افزایش داشته است.

وی گفت: تعداد اظهارنامه‌های مربوط به ثبت بین المللی علائم تجاری تعداد 2 هزار و 434 علامت بوده است که با توجه به این رقم و بر اساس گزارشات سازمان جهانی مالکیت معنوی ما رتبه نخست را در منطقه داریم.

معاون رئیس قوه قضائیه در رابطه با توسعه ثبت مالکیت معنوی هم افزود: با هماهنگی‌هایی که با سازمان جهانی مالکیت معنوی صورت گرفته است خوشبختانه کارگاه های اموزشی زیادی در سراسر کشور برگزار کرده‌ایم که در جهت اطلاع از خدمات بین المللی و نحوه استفاده از بانک‌های اطلاعاتی سازمان جهانی بوده است؛ همچنین در ماه گذشته در وایپو تفاهم نامه‌ای را با مدیر کل وایپو امضا کردیم که دفتر آن در تهران افتتاح شود و خدمات آموزشی و حمایتی در ایران ارائه خواهد شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد واملاک کشوردر رابطه با صدور اسناد کاداستری هم بیان کرد: ما در رابطه با اجرای کاداستر تمهیدات لازم را اتخاذ کرده و علاقمند هستیم هر چه زودتر موضوع کاداستر در کشور به زودی نهایی شود. البته متاسفانه در این رابطه با برخی بی مهری‌ها هم از طرف مجلس بابت حذف برخی منابع و هم از طرف دولت بابت تخصیص منابع مواجه بوده‌ایم.

وی اظهار کرد: در رابطه با منابع طبیعی و اراضی کشور 134 میلیون و 835 هزارو 576 هکتار اراضی ملی در کشور داریم که از این میزان تاکنون 24 میلیون و 767 هزارو 699 هکتارسند مالکیت این اراضی در کاداستر ثبت شده است. همچنین حدود 107 میلیون هکتار از نقشه‌های منابع طبیعی در سیستم کاداستر جانمایی شده است.

معاون رئیس قوه قضائیه گفت: در رابطه با لایه‌های کاداستری که باید به سرعت در کشور صورت بگیرد نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشورافزود: 8 هزار و 529 کیلومتر راه آهن کشور تحت سیستم کاداستر جانمایی شده و 732 هزارو 25 هکتار نیز از حریم راه آهن و تأسیسات آن در سیستم کاداستر تثبیت شده است که امکان تعدی به این حریم‌ها دیگر وجود ندارد. همچنین تاکنون 697 هزارو 695 هکتار از بستر رودخانه‌ها در سیستم کاداستر جانمایی شده است همچنین 429 هزار و 590 هکتار از حریم رودخانه‌ها در این سیستم ثبت شده و مالکیت دولت در سیستم و زیرساخت کاداستر تثبیت شده است.

معاون رئیس قوه قضائیه درپاسخ به سؤال در مورد آمار مربوط به ممنوع‌الخروج و ممنوع‌المعامله‌ها گفت: در شش ماهه نخست سال جاری 3 هزار و 942 مورد ممنوع‌المعامله شدند که در این مورد بدهکاران بانکی ممنوع‌الخروج و ممنوع‌المعامله می‌شوند همچنین در شش ماه نخست سال جاری 1 هزار و 293 نفر رفع ممنوعیت ممنوع‌المعامله شدند و 993 هزار نفر ممنوع‌الخروج شدند که نسبت به مدت مشابه گذشته 21 درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مورد آمار ممنوع‌الخروجی‌ها گفت: 5 هزار و 217 نفر رفع ممنوع‌الخروج شدند و توانستند بدهکاری خود را پرداخت کنند که 45 درصد نسبت به 6 ماهه گذشته رشد داشته است.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد آمار بالاترین و بیشترین میزان مهریه‌ها گفت: بیشترین ازدواج‌های ثبت شده مربوط به رده سنی 25 تا 29 سال است که البته این در مردان صدق می‌کند و نسبت به مدت مشابه 38 درصد ازدواج ثبت شده همچنین در زنان مربوط به رده سنی 20 تا 24 سال است که نشان‌دهنده افزایش 28 درصدی ازدواج‌ها است.

تویسرکانی با اشاره به بیشترین میزان طلاق ثبت شده در 6 ماه نخست سال 96 گفت: بیشترین میزان طلاق ثبت شده در مردان که شامل 24 درصد از آمار طلاق‌هاست مربوط به سنین 30 تا 34 سال است و بیشترین طلاق در زنان در رده سنی 30 تا 34 سال است که به 1 درصد رشد داشته است و بین سنین 25 تا 29 سال 20 درصد طلاق‌ها را شامل می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه اضافه کرد: بارزترین علل طلاق عدم تفاهم خانوادگی بوده است، در ادامه اعتیاد به مواد مخدر و ترک زندگی جزو دلایل دیگر علل طلاق ذکر می‌شود.
 
وی ادامه داد: تهران به‌عنوان اولین استان در طلاق ذکر شده که این میزان 7 درصد افزایش داشته است.
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: استان‌هایی که در آن طلاق کاهش داشته است می‌توان به گیلان، کهگیلویه و بویراحمر، استان مرکزی با 3 درصد کاهش، استان بوشهر با 1 درصد کاهش و خراسان جنوبی با 1 درصد کاهش نام برد.

وی به افزایش آمار طلاق در برخی استان‌ها اشاره کرد و بیان داشت: آمار طلاق در 6 ماه نخست سال جاری در استان سیستان و بلوچستان، قم، فارس، گلستان، آذربایجان شرقی، زنجان، ایلام و سمنان افزایش داشته است.

معاون رئیس قوه قضائیه در پاسخ به سؤال خبرنگار میزان مبنی بر اینکه آیا ثبت رسمی خودرو در دفترخانه‌ها افزایش داشته است؟ گفت: خوشبختانه مردم به این موضوع توجه لازم را دارند و به منافع ثبت سند رسمی عنایت دارند و میزان ثبت سند رسمی تاکنون افزایش داشته و در قانون هم ذکر شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه گفت: علاوه بر اینکه ثبت رسمی سند در دفاتر اسناد رسمی باعث کاهش اختلافات می‌شود اگر اختلافی هم به وجود آمد در اجرای ثبت سند رسمی قابلیت رسیدگی را دارد.
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *