رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بیش از 90 درصد عشایر غرب "افغانستان" شناسنامه ندارند

10:12 - 20 آذر 1396
کد خبر: ۳۵۹۸۷۱
رئیس اداره عشایر در هرات گفت: با وجود پاسبانی و حفاظت مرزها در حوزه غرب توسط عشایر، دولت تاکنون برای آنها شناسنامه صادر نکرده است.

به گزارش سرویس بین الملل ، محمد رسول بشرمل رئیس اداره عشایر در هرات با اشاره به عدم توجه دولت افغانستان در بی هویتی افراد ، مراکز درمانی، مدارس برای عشایر در حوزه غرب افغانستان گفت: با وجود پاسبانی و حفاظت مرزها در حوزه غرب توسط عشایر ولی دولت تاهنوز برای آنها شناسنامه صادر نکرده است و این بی توجهی‌ها به عشایر سبب پیوستن آنها به گروههای مخالف مسلح دولت می‌شود.

وی افزود: در ولایت‌های حوزه غرب افغانستان بیش از 700 هزار عشایر زندگی می‌کند که هنوز 90 درصد از مردان و 99 در صد از زنان آنها بدون هویت وشناسنامه هستند، ادارات محلی در این ولایت‌ها هم تا حال برای توزیع شناسنامه کاری انجام نداده است.

بشرمل خاطرنشان کرد: عشایر با مشکلاتی چون نبود مراکز بهداشتی، مدارس و چراگاههایی برای دام‌های آنها دست و پنچه نرم می‌کنند و عدم توجه دولت نسبت به آنها را ، سیاسی می‌خواند که اشخاصی در بدنه دولت هستند و خواهان بی هویت و بی توجهی به عشایر افغانستان هستند.

این مسوول عشایر در حوزه غرب افغانستان هشدار داد که اگر این بی توجهی‌ها در قبال عشایر ادامه داشته باشد عشایر در حوزه غرب افغانستان با مخالفین مسلح دولت همراه خواهند شد.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت : تمام مشکلات عشایر با مرکز افغانستان درمیان گذاشته شده است اما به دلیل نداشتن اسکان آنها ثبت موقعیت آنها دشوار است ثبت احوال ونفوس در مرکز قرار است تا در آینده نزدیک به این مشکل رسیدگی کند.

وی گفت: برای رسیدگی بیشتر به عشایر خودروهای سیار درمانی و مدارس سیار برای کودکان عشایر درنظر گرفته شده که به زودی این کار عملی خواهد شد .

عشایر در حوزه غرب افغانستان بیشتر در مناطق مرزی زندگی می‌کنند که در هرات بیشتر این عشایر در شهرستان‌های شیندند، درسکن، گلران و کشک کهنه نیز زندگی می‌کنند مسوولان عشایر بی توجهی دولت را نیز خطر جدی برای همراه شدن آنها با مخالفین مسلح دولت می‌داند.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *