رویکرد ترامپ به برجام اعتبار آمریکا را در "افغانستان" تضعیف می کند

8:02 - 29 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۸۹۷۲
یک نشریه افغانستان با اشاره به رویکرد آمریکا در بحث برجام خطاب به دولتمردان افغانستان نوشته است وقتی آمریکا چنین توافق معتبری را زیرپا می گذارد نمی توان به وعده هایش در افغانستان اعتماد کرد.

به گزارش سرویس بین الملل ، هفته نامه  افغانستان در تحلیلی با عنوان تبعات ناگوار و احتمالی حواشی برجام روی افغانستان به قلم «عبد الاحد برین مهر» نوشت: وضعیت جدید جهان ناشی از نظم نوینی روبه تکوین در سطح جهان و به‌ خصوص در منطقه ماست و با در نظرداشتن حضور نیروهای ناتو و ایالات متحده امریکا و جنگ جاری در افغانستان کمتر اتفاقی در سطح جهان و منطقه رخ می‌‌دهد که افغانستان از آن تأثیر نپذیرد.
این اتفاقات گاهی مستقیم افغانستان را هدف قرار می‌‌دهد و گاهی نیز تبعات غیرمستقیم و جانبی آن به نحوی روی اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور و مردم ما اثر می‌‌گذارد.

نشریه مذکور در ادامه نوشت : اعلام راهبرد جدید امریکا پیرامون توافق هسته‌ای ایران با گروه پنج به علاوه یک، که تهران آن را برنامه جامع اقدام مشترک – برجام- نام نهاده است ، نه تنها صفحه جدیدی را در تاریخ رویارویی امریکا با ایران باز می‌‌کند، بلکه مایۀ نگرانی‌های جهانی و منطقه ای گردیده و مُعرِف یک چهره دیگر از ایالات متحده امریکا نیز شده است.

نویسنده به راهبرد آمریکا در قبال ایران که جمعه 21 مهر ماه رسانه ای شد اشاره کرده و خاطر نشان کرد : هرچند ستون‌های اساسی این راهبرد را تشدید نظارت بر توافقات هسته‌ای‌، بازرسی از مراکز نظامی‌ و افزایش فشار بر سپاه پاسداران انقلاب ایران تشکیل می‌‌دهد، اما این سند حاوی جزئیات و مفاد بیشتری است، که می‌‌تواند امریکا را به مسخ بیشتر وغیرقابل قبول برجام برای ایران نزدیک کند.

این تحلیل با اشاره به سخنان سخیف ترامپ در ارتباط با ایران و برجام، به واکنش های معترضانه مقامات اروپایی و سازمان های بین المللی در مخالفت با رویکرد رئیس جمهوری آمریکا استناد کرده و در ادامه تبعات احتمالی تحولات برجام بر افغانستان را برشمرده است.

در این مقاله آمده است : افغانستان به مثابه یک کشور وابسته به دوستی و حمایت جامعه جهانی و به ‌خصوص ایالات متحده امریکا از هر اقدام، تعامل و تقابل امریکا با کشورهای همسایه افغانستان و منطقه چه بر محوریت موضوع افغانستان و چه جدا از آن اثر و یا صدمه می‌بیند.

نویسنده به تلاش دیگرسیاستمداران آمریکا برای اصلاح سخنان ناشیانه ترامپ اشاره کرده و افزوده است: اگر فرض را بر این بگذاریم که امریکا به صورت عملی برجام را به زعم خودش لغو کند و تحریمات بیشتری بر ایران وضع کند، آنگاه احتمال تقابل ایران و امریکا در افغانستان اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

نویسنده آثار احتمالی تقابل آمریکا با ایران را در میدان افغانستان با توصیف سه اقدام شرح داده است.
استفاده ایران از نفوذ، تجارب و توانایی‌هایش همراه با کمک روسیه برای تشدید تحرکات گروه‌های مخالف با آمریکا ، تلاش برای تهدید و ضربه به منافع آمریکا در منطقه و اعمال نقوذ بر دولتمردان افغانستان برای خنثی سازی و تخریب اقدامات اجتماعی و سیاسی آمریکا و هوادارانش به عنوان سه شیوه محتمل در روند تقابل ایران و آمریکا در حوزه افغانستان یاد کرده است.

در نهایت نویسنده رویه امریکا را در موضوع برجام خدشه‌ای بر اعتبار این کشور می داند و می نویسد: این که دولت جدید امریکا به رهبری دونالد ترامپ یکسره به تعهدات و توافقات رهبری دولت قبلی خط بطلان می‌‌کشد و توافق برجام را که در پی یک سلسله تلاش‌های دوامدار، سیستماتیک، زمانگیر و فنی - تخصصی پدید آمده را بدترین توافق امریکا می‌‌خواند جای نگرانی است.

این هفته نامه در تحلیل خود ادامه داده است ؛ برای دولت و مردم افغانستان این رویه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا بزرگترین حامی‌ دولت افغانستان، حمایت کننده و فراهم‎کننده منابع مالی در افغانستان ایالات متحده امریکاست و اگر این کشور با تغییر رویه سیاسی و بی‌ثباتی راهبردی در قبال جهان، منطقه و به خصوص افغانستان مواجه شده باشد، این امر می‌‌تواند زنگ خطری را برای افغانستان به صدا درآورد.

خط بطلان کشیدن بر یک توافقی نظیر برجام که مُهر تائید و صِحه شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ را با خود دارد ، نشان می دهد ابطال پیمان‌های راهبردی و امنیتی میان افغانستان و امریکا نیز می تواند آسان رخ دهد .

در این تحلیل آمده است ؛ بیم آن وجود دارد که دونالد ترامپ مانند خط کشیدن بر ورق برجام که از جانب او میراث ناجور اوباما و دولت ماقبل او خوانده می‌‌شود، پیمان‌های راهبردی و امنیتی افغانستان با این کشور را نیز به زباله‌دانی سیاست‌های کاخ سفید بیاندازد.

هفته نامه افغانستان امروز افزود: وقتی ترامپ با چنین رویکرد عهد‌شکنانه‌ای رهبری‌اش را شاخصه می‌بخشد، بیشتر از این ‌که چیزهایی را به‌دست آورد، اعتبار جهانی امریکا را بر باد داده و اعتماد کشورها نسبت به رهبری خودش را نیز از دست می‌دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *