خریداری ۸ میلیون و ۸۷۰ هزار تن گندم در ۶ ماهه نخست سال/ رشد اقتصادی کشور در ۶ ماهه نخست، ۷ درصد بوده است

10:39 - 25 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۸۴۹۰
دسته بندی: سیاست ، عمومی
سخنگوی دولت گفت: تا تاریخ دیروز جمعاً 8 میلیون و 870 هزار تن گندم به ارزش 11 هزار و 591 میلیارد تومان از گندمکاران توسط دولت خریداری شد

خریداری ۸ میلیون و ۸۷۰ هزار تن گندم  در ۶ ماهه نخست سال/ رشد اقتصادی کشور در ۶ ماهه نخست، ۷ درصد بوده استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، محمدباقر نوبخت امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به ارائه گزارش عملکردی و نظارتی سازمان برنامه و بودجه در خصوص برداشت ۸ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای مهار آب‌های مرزی اظهار کرد: از سال ۹۳ تا به امروز ۱۸ هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های آبی کشور در یک مگاپروژه تحت عنوان مهار آب‌های مرزی سرمایه‌گذاری شده است که با اجرای این طرح ۵ میلیارد متر مکعب آب مهار شده و ۲۷ سد نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ۱۱.۶ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ۵ طرح بزرگ زیربنایی آب اختصاص یافته است که ۸ میلیارد دلار آن مربوط به مهار آب‌های مرزی می‌شود و از این مقدار ۶.۳ میلیارد دلار تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است.

نوبخت تصریح کرد: البته ارقام فوق‌الذکر به غیر از ۴۲ هزار میلیارد تومانی است که سال گذشته از ناحیه دولت به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت؛ همچنین این مبالغ به غیر از ۳۰ هزار میلیارد تومانی است که تا تاریخ کنونی از سوی سازمان برنامه و بودجه به خزانه کشور برای تخصیص طرح‌های عمرانی ابلاغ شده است.

سخنگوی دولت افزود: دولت عمده طرح‌های عمرانی استانی را با وجود آنکه هنوز ۶ ماه از سال گذشته بیش از ۵۰ درصد تخصیص داده است.

وی با بیان اینکه منابع صندوق توسعه ملی منابع ارزنده‌ای محسوب می‌شود اظهار داشت: در شرایط فعلی هم ذخایر بانک مرکزی ما و هم منابع صندوق توسعه ملی ما در شرایط مطلوب و کافی قرار دارد و اینکه ما با قاطعیت در برابر اظهارات درشت و پوچ رئیس جمهور آمریکا ایستادگی کردیم به این سبب است که علاوه بر اتکا به مردم و مقام معظم رهبری منابع کشور نیز این اجازه را به ما می‌دهد که مستقل بر روی پای خود بایستیم و البته تعامل سازنده با دنیا را نیز مطابق با منویات مقام معظم رهبری مد نظر داریم.

نوبخت با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور در ۶ ماهه نخست سال جاری بدون احتساب نفت، مثبت ۷ درصد بوده است گفت: در بخش مسکن نیز شاهد رشد هستیم. به‌گونه‌ای که تعداد معاملات ملکی در شهر تهران در ۶ ماهه نخست سال جاری 2.6 درصد افزایش داشته است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در چنین شرایطی که ارقام و شاخص‌های آماری و اقتصادی نشان‌دهنده حرکت رو به جلوی کشور است چرا برخی تلاش می‌کنند به خارج از کشور چنین گرا دهند که منابع کشور ناکافی است؛ اتفاقاً منابع کشور کافی است؛ همچنین نباید فراموش کرد که ما قبل از اجرای برجام و رفع تحریم‌ها توانستیم جلوی تورم را بگیریم و نرخ رشد منفی اقتصادی را به مثبت تبدیل کنیم.

وی در ادامه با اشاره به میزان و ارزش خرید تضمینی گندم از ناحیه دولت بیان داشت: تا تاریخ دیروز جمعاً ۸ میلیون و ۸۷۰ هزار تن گندم به ارزش ۱۱ هزار و ۵۹۱ میلیارد تومان از گندم‌کاران توسط دولت خریداری شد که از این مقدار ۸ هزار و ۵۲۵ میلیارد تومان یعنی ۷۴ درصد به کشاورزان پرداخت شد و مابقی نیز ظرف هفته‌های آینده پرداخت می‌َشود و من امیدوارم ظرف یک ماه آینده گزارش پایان پرداختی‌ها را به گندم‌کاران ارائه دهم و به شما بگویم که اگر گندم‌کاری را سراغ دارید که مطالبه او پرداخت نشده معرفی کنید.

نوبخت در ادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به سؤالی پیرامون جزئیات ۹ نامه ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به اتحادیه اروپا در خصوص برجام و ارزیابی از مواضع کشورهای اروپایی در قبال رویکرد ترامپ به برجام گفت: امریکایی‌ها بعد از برجام کنش‌هایی داشتند که از نظر مقامات کشور ما با برجام در تعارض بود. به همین جهت کارگروه ویژه‌ای در داخل کشور فعال شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در قضیه برجام شاید برای اولین بار در تاریخ معاصر شاهد بودیم که اتحادیه اروپا بلافاصله موضع مخالف خود را با موضع امریکا بهصورت زنده بیان کرد.

وی با بیان اینکه نام ترامپ با پرخاشگری عجین گشته است تصریح کرد:‌ امروز تمام دنیا موضع ایران را تأیید می‌کنند و این تنها رژیم صهیونیستی و چند کشور قبیله‌ای هستند که تأییدکننده موضع امریکا هستند؛ امریکا باید همان گوشه بماند و دولتمردان فعلی آن از صحنه سیاسی خارج شوند چرا که در قبال اصول آشکار حقوق بین‌الملل و قراردادهای بین‌المللی مواضع تعجب‌ّبرانگیزی اتخاذ می‌کنند.

نوبخت افزود: ما در شرایط فعلی باید به همین روش کنونی پیش برویم و اقدامی نکنیم تا اتحادیه اروپا مجدداً با امریکا در قبال ایران متحد شود.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر زمان معرفی وزرای پیشنهادی نیرو و علوم به مجلس گفت: در آینده بسیار نزدیک این وزرا به مجلس معرفی می‌شوند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا رئیس جمهور در دولت یازدهم برنمه‌ای برای سفرهای استانی دارد یا خیر گفت: رئیس جمهور همواره ارتباطات مستمری به‌صورت مجازی و فیزیکی با مردم دارد و به مجرد اینکه در این رابطه برنامه‌ریزی خاصی صورت گیرد، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر دزدیده شدن لنج‌های ایرانی در آب‌های سومالی گفت: قطعاً در این رابطه پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی در رابطه با انسداد مرز خسروی و نگرانی اقتصادی ساکنان این منطقه افزود: این موارد کوتاه مدت است و در حال حاضر دولت عراق در شرایط خاصی قرار دارد که لازم است هماهنگی‌هایی در این رابطه با این دولت قانونی داشته باشیم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اظهارات روز گذشته شهردار تهران در خصوص عدم تخصیص ردیف‌های بودجه شهرداری و همچنین گلایه برخی دیگر از مسئولان کلان‌شهرها پیرامون عدم تخصیص بودجه مترو اظهار کرد: همان‌طور که تأکید کردم بیش از ۵۰ درصد از اعتبارات طرح‌های عمرانی در ۶ ماهه نخست سال جاری تخصیص یافته است و هر دستگاهی در این رابطه حرفی دارد بهتر است به‌جای طرح در رسانه‌ها به سازمان برنامه و بودجه رجوع کند تا متوجه شود که چه مقدار از سهم دستگاه متبوعش پرداخت شده و چه مقدار هم برای پرداخت به خزانه حواله شده است.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر برنامه دولت برای رسیدگی به وضعیت سپرده‌گذاران مؤسسات مالی و اعتباری گفت: پرونده این موارد در محاکم قضایی، چگونگی برخورد بانک مرکزی را مشخص کرده و در همان چارچوب عمل می‌شود و در بسیاری از موارد نیز پرداخت‌ها تا سقف تعیین‌شده انجام گرفته است.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به اقدامات و نظارت‌های بودجه‌ای دولت برای سال آینده گفت: دولت این برنامه را دارد که به منظور تخصیص بودجه در سال آتی از دستگاه‌ها پرس‌وجو کند که در حال چه کاری هستند و آیا برای انجام یک کار مشخص این همه نیرو لازم دارند؟ گاهی چند دستگاه مشغول انجام یک کار هستند؛ بنابراین صف‌آرایی‌های زیادی در مقابل دولت و سازمان برنامه و بودجه به سبب ملاحظات و نظارت‌های بودجه‌ای دولت ایجاد خواهد شد اما ما مصمم هستیم مقاومت کنیم و به اصلاح بودجه بپردازیم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص موضع‌گیری اخیر عربستان در حمایت از نطق خصمانه ترامپ علیه ایران بیان داشت: رابطه ما با عربستان خیلی پیچیده‌تر از این موارد است و تعدد مشکلات و اختلافات ما با دولت سعودی فراتر از موضع‌گیری تأییدکننده ریاض در قبال اظهارات ترامپ است.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان نرخ اشتغال و سرمایه لازم برای دستیابی به نرخ اشتغال مطلوب گفت: در بهار امسال ۹۲۰ هزار نفر وارد بازار کار شدند که از این تعداد به‌ٌصورت خالص ۷۰۳ هزار نفر موفق به یافتن شغل شدند؛ البته ما برای کاهش نرخ بیکاری باید بیش از ۹۲۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم که یکی از اقدامات برای رسیدن به این هدف بهبود فضای کسب و کار است که قانون رفع موانع تولید در همین راستا تصویب و ابلاغ شده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: سرمایه‌گذاری در کشور در بهار امسال نسبت به بهار سال قبل مثبت7.1 درصد رشد داشته است که این رشد سرمایه‌گذاری تأثیر خود را در افزایش نرخ اشتغال می‌گذارد به‌طوری‌که در تابستان ۹۶ نسبت به تابستان ۹۵ نرخ بیکاری یک واحد درصد تقلیل پیدا کرد.

 


برچسب ها: سد نشست نوبخت پروژه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *