۶۲ درصد پرونده‌های وارده دادگستری استان یزد، مربوط به مرکز استان است

13:02 - 25 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۷۹۳۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل سابق دادگاه‌های عمومی و انقلاب یزد گفت: در پرونده‌های وارده به محاکم بدوی در سطح استان، ۶۲ درصد از پرونده‌های وارده مربوط به محاکم بدوی مرکز استان است.
62درصد پرونده‌های وارده دادگستری استان يزد، مربوط به مرکز استان استبه گزارش گروه حقوقی و قضایی خبر گزاری میزان ، به نقل از روابط عمومی دادگستری استان یزد؛ غلامعلی دهشیری، در آیین معارفه رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مرکز استان یزد، افزود: در حالیکه تنها ۲۹ درصد نیروی انسانی شاغل در دستگاه قضایی استان در دادگستری شهرستان یزد مشغول به خدمتند، ۶۲ درصد پرونده‌های وارده به محاکم بدوی به دادگستری یزد وارد شده و رسیدگی می‌گردد.

وی اظهار کرد: با وجود افزایش تعداد پرونده‌های ورودی در حوزه قضایی یزد، تعداد پرونده‌های خروجی نیز افزایش بسیار خوبی داشته است که این امر حکایت از عملکرد بسیار مطلوب کارکنان خدوم و ساعی این حوزه قضایی دارد.

این مقام قضایی از کاهش زمان رسیدگی در محاکم عمومی و انقلاب مرکز استان یزد خبر داد و گفت: علیرغم افزایش ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی، کمبود کادرقضایی و اداری، با مدیریت و تلاش انجام شده، افزایش نرخ رسیدگی به پرونده‌های قضایی محقق گردیده و متوسط رسیدگی ماهانه ۹۵ فقره پرونده در سال ۹۰ به رسیدگی ۱۰۳ پرونده در ماه در سال ۹۶ رسید.

وی ادامه داد: با توجه به روند رو به رشد ورودی پرونده‌های قضایی به دادگستری، متوسط زمان رسیدگی نیز از ۱۱۷ روز در سال ۹۰ به ۹۰ روز در سال ۹۶، کاهش یافت.

وی در تبیین برخی دلایل این توفیق و بهبود و ارتقاء کیفیت خدمات قضایی به حمایت و هدایت رییس کل دادگستری استان، دلسوزی وجدان کارکنان، بازرسی نوبه‌ای از دفاتر شعب و تقویت نظارت سیستمی اشاره و بیان کرد: با لحاظ مسیر شغلی برای کارمندان و اشرافیت بر عملکرد دفاتر شعب، ارتقاء و جابجایی کارمندان اداری براساس شایسته سالاری و با هدف افزایش راندمان و بازدهی کار، بررسی آمار و عملکرد مجموعه به طور مستمر و راه‌اندازی نظام پیشنهادات و انتقادات از دیگر برنامه‌هایی بوده است که در ارتقاء کمی و کیفی سطح خدمات قضایی در شهرستان یزد تأثیر به سزایی داشته است.

رییس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب یزد، ارسال درخواست‌های تغییر جنسیت و اثبات نسب به پزشکی قانونی و ثبت و ارجاع به شعب خانواده پس از وصول نظر پزشکی قانونی را از جمله خلاقیت‌هایی در انجام برخی امور برای کاهش زمان رسیدگی دانست و تصریح کرد: تمام تلاش مجموعه قضایی، بر کسب رضایت خدا و کرامت ارباب رجوع است و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نیست.

وی بر اهمیت نشست‌های قضایی در دادگستری شهرستان یزد تأکید کرد و بیان داشت: با هدف آشنایی و مطالعه و مداقه در قوانین جدیدالتصویب، نشست‌های قضایی در ابتدای ساعت اداری و قبل از حضور ارباب رجوع تشکیل می‌گردید تا به جلسات رسیدگی نیز همزمانی و تداخل نداشته باشد.

دهشیری خاطرنشان کرد: برنامه ریزی در جهت انجام بازدید مقامات قضایی از زندان و مراکز صنعتی دارای پرونده با هدف کاهش جمعیت کیفری و اتقان آرا از دیگر برنامه‌های دارای الویت در دادگستری شهرستان یزد بود.

شایان ذکر است غلامعلی دهشیری پس از ده سال خدمت در سمت رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مرکز استان یزد با حکم آیت الله آملی لاریجانی به سمت معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان یزد منصوب گشت.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *