دست برتر "قدرت نرم ایران" در منطقه از لبنان تا یمن

15:23 - 13 اسفند 1393
کد خبر: ۳۵۶۳۳
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: در اوضاع نه چندان مطلوب منطقه خاورمیانه تنها کشوری که علاوه بر حفظ امنیت پایدار در درون حاکمیت خود توانسته موجبات تامین امنیت برای کشورهای همسایه خود و برخی دیگر از کشورها را فراهم آورد، جمهوری اسلامی است.

: در اوضاع نه چندان مطلوب منطقه خاورمیانه تنها کشوری که علاوه بر حفظ امنیت پایدار در درون حاکمیت خود توانسته موجبات تامین امنیت برای کشورهای همسایه خود و برخی دیگر از کشورها را فراهم آورد، جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی میزان،کمتر تحلیل گر مسائل استرتژیک جهان و خاورمیانه را می توان یافت که به قدرت و نفوذ ایران در منطقه اذعان نکند و نگوید که ایران برترین کشورقدرتمند منطقه خاورمیانه است.
در بین اوضاع نه چندان مطلوب منطقه خاورمیانه تنها کشوری که علاوه بر حفظ امنیت پایدار در درون حاکمیت خود توانسته موجبات تامین امنیت برای کشورهای همسایه خود و برخی دیگر از کشورها تامین کند جمهوری اسلامی است.
تهران در ورای تحولات و اقدامات تروریست‌ها در سوریه، یمن،عراق و لبنان با موضع‌گیری‌های به جا و معقول توانست جای خود را در بین دولت‌ و مردم کشورهای مذکور باز کند و سهم به سزایی در خاموش کردن شعله‌های جنگ، جنایت، خون ریزی و ثبات امنیت در منطقه داشته باشد.

نوری مالکی: اگر حمایت‌های ایران نبود اربیل و بغداد سقوط می‌کرد

با گذشت12 سال از جنگ آمریکا علیه عراق و سرنگونی "صدام حسین" دیکتاتور معدوم آن کشور، نفوذ ایران از غرب افغانستان تا عراق و سوریه و تا جنوب لبنان و در کل منطقه خاورمیانه افزایش یافته است.
ایران با حضور به موقع در صحنه جنگ مردم عراق و سوریه با داعش توانست برگهای برنده‌ متعددی از آن خود کند بطوریکه نوری المالکی معاون رییس جمهور عراق در روزهای اول جنگ با داعش رسما اعلام کرد : ایران بدون هیچ پیش شرطی به دولت و ملت عراق برای مقابله با داعش کمک کرد و این حمایت ایران در زمانی مناسب صورت گرفت، چرا که اگر  ایران نبود اربیل و بغداد سقوط می‌کرد.

یمن پس از نارآمی‌های چندساله، این روزها در آرامش نسبی

در ماه گذشته انقلابیون یمنی با رهبری الحوثی‌ها، کنترل دولت یمن را در دست گرفتند. آن‌ها در ماه سپتامبر صنعا، پایتخت این کشور را به تصرف خود درآوردند و در هفته‌های اخیر کاخ ریاست‌جمهوری را تصاحب کردند و بعداز چند روز هم رییس‌جمهور را مجبور به استعفاء کردند.

نفوذ ایران در یمن، به مدد تسلط حوثی‌ها بر پایتخت و پیروزی بزرگ این گروه در طی ماههای گذشته، بشدت افزایش یافته است؛ به گونه‌ای که یگانه بازیگر مهم این کشور، جنبش انصارالله است، جنبشی که حمایت رسمی خود را از مواضع جمهوری اسلامی در منطقه اعلام کرده است.

برژینسکی تحلیل‌گر آمریکایی معتقد است: افزایش روابط ایران با حوثی‌های شیعه در یمن به مثابه گسترش بی بدیل نفوذ در جهان عرب است.

مقاومت؛ نبض حیات و فرمانده تحولات لبنان

شرایط لبنان، دیگر کشوری که تروریست‌ها تلاش داشتند امنیت آن را تهدید کنند نیز جالب توجه بوده و نیروهای مقاومت که به حق می‌توان آنان را فرزندان خلف انقلاب اسلامی دانست، افزون بر مقاوت در برابر صهیونیست‌ها که نمونه اخیر آن عملیات شبعا بود، در برابر داعش ایستادند که می‌خواست ناامنی را به لبنان منتقل کند و حتی خارج از مرزهای لبنان به مبارزه با داعش در کنار سایر رزمندگان پرداختند.

با این که برخی گروه‌های وابسته در معادلات سیاسی لبنان می‌خواستند مانع از تحقق خواست مردم در این کشور شوند، اما آنچه در لبنان رخ داده، چیزی جز پیروزی مردمی نیست که خواستار پرهیز از هر گونه وابستگی سیاسی هستند.

راهبرد ایران در سوریه بهرین نقشه راه!

پس از گذشت چهارسال از ناآرامی ها در سوریه، از معارضان وابسته به غرب گرفته تا تروریست‌های وابسته به کشورهای عربی و حتی همسایگانی که در رویای بازتولید تفکر خلیفه‌گرایی و یا بازگرداندن امپراطوری عثمانی بودند همگی به این نتیجه رسیدند تا زمانیکه تهران حمایت قاطع خود را از دمشق قطع ننماید، تصور شکست دولت سوریه فرضیه‌ای تهی بیش نیست.

با این حال چهار سال پس از شروع جنگ داخلی، آنچه در صفحه شطرنج سوریه قابل مشاهده است، پیروزی مردم و دولت قانونی در این کشور و تن دادن بخش مهمی از طرف‌های درگیر به مصالحه سیاسی است.

همچنین در تحولی دیگر ایالات متحده استیلای ایران بر سوریه را پذیرفته و باراک اوباما ماه گذشته به نیویورک تایمز گفت: باید در هدف قبلی مبنی بر حذف بشار اسد تجدید نظر کرد چرا که بشار اسد دارای اقبال مردمی است.

باراک اوباما این جمله را در حالی به زبان آورد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در فروردین سال 91 یعنی نزدیک به 3 سال پیش طی سخنانی فرمودند: در سوریه راه حل سیاسی باید در راس حل بحران این کشور باشد، جمهوری اسلامی ایران از سوریه به دلیل حمایت از خط مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی دفاع خواهد کرد و با هر گونه دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی سوریه به شدت مخالف است.
ما از اصلاحات در سوریه همواره حمایت می کنیم و اصلاحاتی که در سوریه شروع شده، باید ادامه یابد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست : نبوغ استراتژیک رهبر عالی ایران

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در سر مقاله خود از نقش هوشمندانه رهبر انقلاب اسلامی در راهبری و صدور انقلاب اسلامی در منطقه نوشت :
تاکنون [آیت الله] خامنه ای، یک نابغه درجه اول استراتژیک بوده که با صبر و حوصله مذاکرات را به سمت اهداف هسته ای خود پیش برده. در حالی که وی محکم روی مواضع خود ایستاده است، قدرت های بزرگ جهانی لرزان و با مواضع متغیر عمل می کنند.
دستاوردهای امروز ایران، نتیجه ای احترام آمیز از نبوغ رهبر ایران، این روحانی بی تکلف و بی ادعاست. در منطقه ای که بسیاری از حکومت های دیکتاتور سقوط کرده اند، جمهوری اسلامی در حال رشد و پیشروی است. [آیت الله] خامنه ای فرماندهی مهم ترین حکومت از خلیج فارس تا سواحل مدیترانه را برعهده دارد. او در ابتدا با دستان خالی و موضع ضعیف وارد مذاکرات شد اما اکنون به قویترین موضع رسیده است. خدا واقعا بزرگ است.


این روزها دست برتر "قدرت نرم ایران" نه تنها در منطقه بلکه آرام آرام در حال سایه افکندن بر جغرافیای فرامنطقه ای است و روزی نیست که دوست و دشمن یادی از این قدرت نکنند و آن را لحظه ای به فراموشی بسپارند.حالا یاد قدرت جمهوری اسلامی همیشگی شده است و حتی قدرتهای بزرگ شبانه روز به فکر مهار جبهه مقاومت اسلامی و جلوگیری از بالاماندن پرچم ارزشهای انقلاب اسلامی در منطقه هستند.

************

گزارش از علی پیرعلی


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *