مدیریت فضای مجازی باید مدیریت اورژانسی باشد/ متاسفانه دولتمردان از بالاترین مقام تا مقامات پایینی به فکر درمان اورژانسی نیستند

8:07 - 17 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۵۸۷۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: گره خوردن فضای مجازی با زندگی افراد جامعه منجر به بروز برخی جرایم رایانه‌ای می‌شود و قضات در رسیدگی به این پرونده‌ها باید تخصص کافی داشته باشند.
دادستان کل کشور

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حجت الاسلام والمسلمین منتظری در دوره تربیت مربی بررسی جرائم رایانه‌ای و آیین دادرسی آن که به همت معاونت منابع انسانی قوه قضائیه برگزار شد، اظهار  کرد: فضای مجازی امروز به گونه‌ای رشد کرده است که با زندگی مردم گره خورده است و این فضای مجازی یکسری حاشیه خواهد داشت که اسم آن را جرائم رایانه‌ای می‌گذارند.

وی ادامه داد: پس از اینکه یک جرم یارانه‌ای اتفاق می‌افتد در دستگاه قضایی پرونده تشکیل می شود، بنابراین لازم است آن قاضی که به این پرونده‌ها رسیدگی می‌کند با فضای مجازی آشنایی داشته باشد و اگر با کارکرد و اصلاحات و ویژگی‌های آن آشنا نباشد نمی‌تواند رسیدگی درستی به پرونده داشته باشد.

حجت ا لاسلام والمسلمین منتظری گفت: یکی از وظایف دستگاه قضایی و دادستان‌ها این مسئولیت شرعی و قانونی است که به اعتبار دفاع از حقوق عامه باید این فضا را رصد کند که کسانی که وارد این بزرگراه می شوند دچار مشکلات نشوند.

این مسئول عالی قضایی افزود: می‌بینید که در یک مسیر پرتردد و یک اتوبان دوربین راهنمایی رانندگی و پلیس راهور وجود دارد که اگر آنها نباشند طبیعتاً آمار سوانح و تصادفات زیاد خواهد شد. متاسفانه تصادفات جاده‌ای یکی از آسیب‌هایی است که در کشور با آن مواجه هستیم البته با توجه به گزارشات پلیس این رقم در سال جاری کاهشی بوده است و طبیعتا این کاهش به علت حضور پلیس، نصب دوربین و امثال آن است.

وی بیان کرد: هر چه در این مسیر هزینه کنیم حتما می‌ارزد، اگر پلیس راه اجازه داشته باشد که بیشتر سختگیری کند سود آن شامل خود مردم می شود.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری اظهار کرد:  باید این فضای مجازی را رصد کنیم، قانون این مسئولیت را به عهده ما گذاشته است هم به اعتبار عضویت در شورای عالی فضای مجازی و هم به اعتبار نقش دادستانی و دفاع از حقوق عمومی این وظیفه بر عهده ما است.

وی بیان کرد: این وظیفه اگر با همکاری سایر دستگاه‌ها نباشد به توفیق نخواهد رسید، لذا شورای عالی فضای مجازی ترکیبی از دستگاه‌های گوناگون است.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: لازمه این کار این است که شما که در یک مقام قضایی یا معاون دادستان در استان خود هستید اطلاعات لازم را در خصصوص این فضا به اندازه کافی داشته باشید و به ابعاد کلی آن توجه کنید.

وی بیان کرد: فضای مجازی یک موهبت است که نمی توانیم از این موهبت استفاده نکنیم. خداوند این امکانات را در اختیار بشر قرار داده و انسانها توانسته‌اند با تلاش خود به این موهبت‌ها و مزایا دست یابند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری تصریح کرد: ما از این فرصت‌ها و موهبت‌ها باید استفاده کنیم.  مقام معظم رهبری در یکی از بیانات خود در خصوص فضای مجازی چنین تعبیر کرده اند که فضای مجازی یک تهدید و دو فرصت است لذا باید از این فرصت بهره برداری شود.

این مقام قضایی گفت: کسانی که با این فضا آشنایی دارند می دانند که این فضا چقدر راحت است مثلا وقتی با یک سرچ ساده به انواع مطالب می تواند دست یافت نشان می دهد که این فضا شرایط را چقدر راحت کرده است.

 حجت الاسلام والمسلمین منتظری در ادامه  گفت: این فضا یک موهبت است منتهی مانند بسیاری دیگر از فناوری‌ها دارای آثار سوئی هم هست مثلا وقتی انیشتین اتم را کشف کرد شروع به گریه کردن کرد و در پاسخ به این اقدام خود گفت بشر از این فناوری در آینده می‌تواند استفاده منفی کند. در خصوص فضای مجازی هم همین گونه است و منشأ بسیاری از آسیبها همین فضای مجازی است.

دادستان کل کشور عنوان کرد: شورای عالی فضای مجازی هم به همین دلیل به وجود آمده است و مقام معظم رهبری هم نسبت به آن حساس بوده ودرجلسات مختلفی نسبت به این حساسیت تأکید دارند.

وی بیان کرد: گاهی از اوقات برخی از حوادث ناگوار که در جامعه ا تفاق می افتد منشا آن همین فضای مجازی است مثلا در چند روز اخیر یک نوجوان 14 ساله دختر بچه‌ای را کشته و دفن می‌کند. وقتی از او پرسیدند که انگیزه‌ات چه بوده ؟ پاسخ داده که من تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته بودم.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری بیان کرد: امروزه می بینیم که چقدر از آسیبهای اجتماعی مربوط به این فضا است. مثلا افزایش طلاق‌ها و روابط نامشروع و و مسائلی که کانون خانواده ها را به هم می ریزد منشأ آن فضای مجازی است.

دادستان کل کشور ادامه داد:: چه کسی مسئول این موضوعات است و چه کسی باید  جلوی آن را بگیرد. برخی مسئولان و برخی مقامات در سخنان خود می ‌گویند که قوه قضائیه فقط به دنبال بستن است. چرا این حرف غیر واقع را به جامعه القا می‌کنند. هرگز قوه قضائیه به دنبال بستن فضای مجازی نیست. یکی از مسئولان مستقیم این کار بنده هستم و این حرفی که زده اند یک نسبت ناروا و دروغ  است.

وی گفت:  در خصوص فضای مجازی همان چیزی را می گوییم که هم عقل می گوید و هم دین می گوید و هم مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند. عقل می گوید که یک  چیز خوب را بگیرید و قسمت بد آن را کنار بگذارید. عقل می گوید که این فضا باید مدیریت شود.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری افزود: چگونه این فضا باید مدیریت شود؟ مسئولان و متخصصان امر باید این موضوع را و این فضا را بررسی کنند. مثلا در حادثه اتوبوسی که تعدادی از دانش آموزان نخبه را به کام مرگ  کشاند ما بررسی کردیم و علت حادثه را جویا شدیم و بررسی شد که برای پیشگیری از این اقدامات نیازمند یکسری اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت هستیم.

این مسئول عالی قضایی عنوان کرد: در حادثه‌ای که بیان شد عوامل مختلفی مؤثر هستند. مسئولان باید این موانع و مشکلات را رفع کنند. مثلا در ارتباط با جاده‌ها وزارت راه مسئول است و آنچه درباره  صنایع است به وزارت صنعت مربوط است و برخی موارد هم به پلیس مربوط است.

وی افزود: فضای مجازی هم همین گونه است و باید آسیب شناسی شود. وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد و شورای عالی فضای مجازی که تعیین کننده راهبردها است مسئول هستند. دادستان کل هم در این خصوص وظایفی دارد. اگر این مسئولان کنار هم ننشینند و هم افزایی نکنند فضای مجازی دمار از جامعه در می آورد. اکثر کشورها فضای مجازی را در کشور خود مدیریت کرده‌اند، ما می گوییم که اجازه ندهید هر چیزی وارد این فضا شود ولی عده‌ای می گویند شما فقط می خواهید فضای مجازی را ببندید. ما می گوییم که این فضا باید مدیریت شود نمی گوییم که باید بسته شود.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری اظهار کرد: جوانان و متخصصان دلسوز انقلابی هستند که می توانند این فضا را مدیریت کنند و به ما مراجعه می کنند و ما می توانیم این کار را انجام دهیم اما نیازمند امکانات و زیرساختها هستیم مثلا بسیاری از نیازهای ما را باید وزارت ارتباطات تامین کند.

وی بیان کرد: من دراین مدتی که در سمت دادستانی کل مشغول هستم موضوع فضای مجازی را بسیار پیگیری کرده ام که این مسئله مقداری سر و سامان پیدا کند. البته در این خصوص کارهایی در حال انجام است ولی انتظار ما این است که این کارها تسریع شود.

این مسئول عالی قضایی عنوان کرد: وقتی که یک بیمار حال بدی دارد با اورژانس تماس می گیرند که اورا زودتر به بیمارستان رسانده تا او را مداوا کنند. فضای مجازی ما هم امروز همین حال را دارد و نیازمند درمان اورژانسی است و اگر به صورت فوری و اورژانسی به درمان آن نپردازیم ما را می کشد، متاسفانه مسئولان و دولتمردان ما از بالاترین مقام تا مقامات پایینی به فکر درمان اورژانسی آن نیستند.

وی اظهار کرد: همین تلگرام مدت‌های طولانی است که در حال بحث در شورای عالی فضای مجازی هستیم که چکار کنیم. اینستاگرام و یوتیوب هم همین گونه است گفتند که سرور آن را به داخل می آوریم یک بار گفتند که سِرور آن را آورده ایم یک بار گفتند که نیاورده‌اند و ....

 حجت الاسلام والمسلمین منتظری بیان کرد: این را متخصصینی می گویند که آشنا با آن فناوری هستند، می گویند می توانیم چنین شبکه‌هایی را در داخل با همین عملکرد و همین توانمندی مثل ویژگی‌های تلگرام در داخل ایجاد کنیم اما نیازمند کمک هستیم. چطور در مسائلی مثل نانو و موشک و انرژی هسته‌ای توانسته‌ایم به جاهای مهمی برسیم با اینکه تحریم هم بوده‌ایم. با توانمندی جوانان خود موفق به این کار شده‌ایم.

این مسئول عالی قضایی افزود: در این زمینه برخی از مسئولین سنگ اندازی می کنند لذا مدیریت این فضا باید اورژانسی انجام شود و مثل کارهای عادی نباشد چون امکانات در دست دولت است ما وقتی فریاد می زنیم و می گوییم می گویند چرا فریاد می‌زنید. هر چه ما می‌گوییم کسی توجه نمی کند و ما ناچار هستیم دراین خصوص فریاد بزنیم. ما داریم به پرونده‌های جرایم یارانه ای و فضای مجازی رسیدگی می کنیم و می‌دانیم اینجا چه خبر است. پرونده‌های اخلاقی و خانوادگی و از هم پاشیدگی خانواده‌ها را ما داریم، می بینید که  مثلا یک پرونده طلاق بود که یک زوج پس از 13 ، 14 سال از یکدیگر جدا شده بودند که منشأ آن فضای مجازی بود.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: در فردای قیامت یقه رئیس جمهور، دادستان کل و وزیر را خواهند گرفت که چرا شما امکانات داشتید ولی استفاده نکردید. در پیشگاه خدا چه می خواهید بگویید اگر جلوی یک مسئله را نگیریم در صورتی که امکانات آن راداشته باشیم باید در آن دنیا جواب پس بدهیم.

وی افزود: البته یک جرقه‌های امیدی در این زمینه زده شده است و وزیر جدید ارتباطات در حال اقدامات خوبی هستند. چند روز پیش به او گفتم انتظارداشتیم این کارها خیلی قبل‌تر ها انجام شود.

دادستان کل کشور اظهار کرد: یکی از مهمترین راه‌های اصلاح و مدیریت شبکه این است که باید شبکه ملی داخلی داشته باشیم که در اختیار خودمان باشد و به گونه ای نباشد که دشمن هر چه می خواهد به حلقوم ما بریزد دشمن به جز سم چیزی به حلقوم ما نمی ریزد البته آن را شیرین می کند که به کام ما بچسبد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری عنوان کرد: یک وقتی مقام معظم رهبری درباره راه اندازی شبکه های داخلی تاکید فرمودند و می شد از همان زمانها گام‌هایی برداشت که اگر از آن زمانها شروع می کردیم می توانستیم نتایج آن را امروز شاهد باشیم البته نمی‌خواهیم اظهار نا امیدی کنیم بلکه یک مقدار گله داریم که این به این مسائل اورژانسی تر رسیدگی شود لذا در بحث رسیدگی و برخورد با  جرایم فضای مجازی نیازمند یک وحدت رویه هستیم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *