اهمیت برند‌های تجاری و دلایل عدم موفقیت برندهای داخلی

14:17 - 15 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۴۹۶۷
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
امروزه در تجارت برند یا نشان تجاری اهمیت و جایگاه خاصی دارد، اما در داخل کشورمحدود بنگاه‌های اقتصادی را مشاهده می‌کنیم که در این موضوع موفق عمل کرده باشند.

اهمیت برند‌های تجاری و دلایل عدم موفقیت برندهای داخلی به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، برند یا نشان تجاری در تجارت با هدف مشخص کردن کالا و خدمات شرکت‌ها و کارخانجات با سایر رقبا استفاده می‌شود.

نشان تجاری امروزه در تجارت نقش مهمی دارد به نوعی که هنگامی که حرف از کالایی خاص به میان می‌آید بی‌اختیار افکارمشتریان به سوی برندهای موفق سوق داده می‌شود و مشتریان حتی بدون کوچکترین تحقیقی از میان انبوهی تولید کننده، کالای مدنظری که نیاز دارند را فقط به دلیل معروف بودن برند آن نسبت به سایر کالاهای مشابه در بازار خریداری می‌کنند و این خود نشان دهنده نقش مهم و اثرگذار نشان تجاری در کسب و کار و تجارت امروز است.

اما برندها براي شركت‌ها و تولیدكنندگان نیز مهم هستند به این دلیل که می‌تواند میزان فروش و سودهی را افزایش داده و با افزایش و اثرگذاری در بازار رقبا را کنار زده و سهم بیشتری از تجارت را کسب کند.

هرچند برند يکي از مهمترين شاخص‌های موفقیت واحدهای اقتصادي در تجارت است اما در کشور ما نقش و اهمیت این موضوع به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است و برخی از برندهای داخلی نیز که زمانی برای خود شهرتی کسب کرده بودند به مرور زمان از دور رقابت خارج شدند اما این نکته نیز ناگفته نماند که می‌توان از معدود برندهای داخلی نیز در این میان نام برد که در این مسیر موفق بودند و توانستند به رشد خود در تجارت ادامه دهند.

درست است که در کشور سالانه همایش‌هایی برای معرفی برندهای برتر برگزار می‌شود اما آنچنان که باید به آن توجه نشده است.

براساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده؛ عمده دلايل عدم ماندگاري برندها در كشور طی دهه‌های اخیر؛ مداخله‌های نامناسب دولت، ناكارآمدی نهادهای پشتیبان ازجمله نهاد حقوق مالکیت و نهاد مديريت، تعدد واحدهای تولیدی مشابه و در نتیجه ايجاد رقابت‌های مخرب و شکل‌گیری فساد، عدم صرفه اقتصادی براي تحقیق و توسعه و نوآوری در اين واحدها، مشکلات مالی و بالا بودن هزينه عوامل عنوان شده است.

بر اساس این گزارش در ايران، كمیسیون تخصصي نشان تجاري به‌طور مستقیم مسئولیت مديريت فعالیت‌های برند و برندسازی را به عهده دارد كه درحال حاضر در سازمان توسعه تجارت ايران فعالیت دارد.

از اشکالات كمیسیون تخصصی نشان تجاری اين است كه مجموعه اقدامات اين كمیسیون اعم از سیاستگذاری، برنامه‌ريزی، نظارت و حمايت از بنگاه‌های تولیدي و ... ازجامعیت و اثرگذاري بالایی برخوردار نبوده و در عمل با محدوديت‌هایی روبرو است.

با توجه به اهمیت موضوع برند باید توجه به سمت و سوی این موضوع از سوی مسئولان و صاحبان صنایع بیشتر شده تا برندهای داخلی موفق و قوی در کشور شکل گیرند تا مردم خرید کالاهای با برند داخلی را نسبت به مشابه خارجی ترجیح دهند، همانگونه که مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه سال گذشته در دیدار با کارگران فرمودند« فروش کالای خارجی و مصرف کالای خارجی باید در جامعه به‌عنوان یک ضدّ ارزش شناخته بشود».

اگر به ایجاد برند در داخل کشور توجه ویژه شود مانع تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری کارگران شده و هم می‌تواند در به بهتر شدن اوضاع اقتصادی نقش بسزایی داشته باشد.   



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *