قاچاق کالاهای سلامت‌محور تأثیرات مخربی بر سلامت انسان‌ها دارد

10:20 - 04 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۲۵۲۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون اجتماعی دادگستری فارس گفت: قاچاق کالاهای سلامت‌محور علاوه بر اثرات زیان‌بار در این حوزه تأثیرات مخربی بر سلامت انسان‌ها دارد به نحوی که یکی از روش‌های تهدید امنیتی در قالب بیوتروریسم به حساب می‌آید.

قاچاق کالاهای سلامت‌محور علاوه بر اثرات زیان‌بار اقتصادی تأثیرات مخربی نیز بر سلامت انسان‌ها داردبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس و با حضور مدیران ارشد این استان از کتاب «پیشگیری از قاچاق کالای سلامت‌محور» رونمایی شد.

القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به تأثیر مخرب قاچاق کالای سلامت‌محور بر سلامت جسمی و روانی جامعه می‌گوید: نتایج به دست آمده همایش پیشگیری از قاچاق کالای سلامت‌محور خصوصاً مقالات علمی پژوهشگران و اساتید دانشگاه در ایجاد فهم مشترک و اراده همگانی و هماهنگ در پیشگیری و مقابله جدی و قاطع با پدیده شوم قاچاق کالا به‌ویژه کالاهای سلامت‌محور گام‌های مثبت و روبه‌جلو به ارمغان آورد.

در ادامه قاضی رحمانیان معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با بیان اینکه نقش قاچاق کالا در اقتصاد کشور به اندازه‌ای است که در سند اقتصاد مقاومتی یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی را مبارزه با قاچاق کالا و ارز ذکر کرده‌اند، می‌نویسد: قاچاق کالاهای سلامت‌محور علاوه بر اثرات زیان‌بار در این حوزه تأثیرات مخربی بر سلامت انسان‌ها دارد به نحوی که یکی از روش‌های تهدید امنیتی در قالب بیوتروریسم به حساب می‌آید.

وی گفت: کالاهای سلامت‌محور به لحاظ اینکه تولیدکننده، مواد اولیه، نحوه تولید، نظارت بر آن، مواد اولیه تولید، چگونگی و شرایط حمل‌ونقل و نگهداری آن مشخص نیست و صرفاً  ظاهر و بسته‌بندی زیبایی داشته و بعضاً به لحاظ تشابه با نمونه خارجی مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد سلامتی مردم را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رحمانیان بیان کرد: مطالب پژوهشی، طرح‌ها و برنامه‌های ارائه شده در این مجموعه مقالات با نظر به آینده تدوین شده و به دنبال پیش‌بینی، پیش سازی و مداخله در محیط‌های آینده در حوزه قاچاق کالا است.

وی گفت: دیگر وجه تمایز این کتاب با کتاب‌های مشابه ارائه پیشنهادات با قابلیت اجرایی آن است که در کارگروه‌های چهارگانه حقوقی- قضایی-جرم شناختی، امنیتی- انتظامی، صنعت- بازرگانی- کشاورزی- اصناف و تضمین سلامت جامعه عمومی طرح شده است.

گفتنی است این کتاب شامل 6 بخش از مجموعه مقالات و سخنرانی‌های همایش پیشگیری از قاچاق کالاهای سلامت‌محور است که به همت علی القاصی مهر، رئیس‌کل دادگستری استان فارس و احمد رحمانیان، معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس گردآوری شده و در ابعاد مختلف به صورت تئوری- عملی و مفهومی- مصداقی به موضوع قاچاق کالای سلامت‌محور پرداخته است.

همچنین کتاب یشگیری از قاچاق کالای سلامت‌محور حاوی نگاه پژوهشگران به مؤلفه‌های مخاطب شناسی، نیاز شناسی، زبان‌شناسی، زمان‌شناسی و پیامد شناسی همراه با ارائه راهبردها و راهکارهای پیشگیرانه در حوزه قاچاق کالای سلامت‌محور است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *