دو خانه‌ قاجاری شیراز در دست مرمت است

16:03 - 01 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۱۶۶۱
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس از بازسازی و مرمت بخش‌هایی از خانه‌های تاریخی توجه و آموزگار واقع در بافت تاریخی‌فرهنگی شیراز خبر داد.
دو خانه‌ قاجاری شیراز در دست مرمت استبه گزارش گروه جامعه ، مصیب امیری مدیرکل میراث‌فرهنگی این استان  در مورد مهم‌ترین ویژگی‌های معماری این دو خانه تاریخی اظهار کرد: خانه آموزگار دارای سقف چوبی نقاشی‌شده، مقرنس‌کاری روی تاقچه‌های تالار و رف‌ها و یک بخاری گچ‌بری‌شده است که یادآور هنر دوران صفویه و زندیه است.

این مقام مسئول ادامه داد: از ویژگی‌های شاخص خانه تاریخی، توجه، می‌توان به ایوان ستون‌دار این خانه که با تلفیقی از آجر و کاشی کار شده‌اند، درک‌های ارسی و ازاره‌های سنگی، ویژگی‌های هنری از جمله تزیینات گچ‌بری با نقوش گیاهی بر سر درها و لبه طاق‌های مابین ستون‌ها نام برد که یادآو رزندگی مردمان دوره قاجار است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس در پایان به بخش‌های مرمتی این دوخانه و میزان اعتبار اختصاص‌یافته آن اشاره کرد و افزود: مرمت این دو خانه ثبتی، با عملیات خاک‌برداری، مرمت در کف‌سازی و کف‌فرش حیاط، ایجاد زیرساخت تأسیساتی مورد نیاز بنا  و مرمت ازاره‌های حیاط، با اعتباری بالغ بر 800میلیون ریال در دست اجراست.

خانه تاریخی آموزگار متعلق به دوره قاجار به شماره 4678 در دی سال 80 و خانه تاریخی توجه متعلق به دوره قاجار به شماره 31124 در شهریور سال 93 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *