واکنش مقامات سیاسی و نظامی ایران به نطق گستاخانه ترامپ

10:01 - 30 شهريور 1396
کد خبر: ۳۵۰۸۶۸
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
ترامپ که بیش از ۸ ماه از ورودش به کاخ سفید بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا می‌گذرد، تقریبا به صورات روزانه یا هفتگی علیه ایران به سخنرانی و موضعگیری پرداخته است. او سه شنبه شب نیز در نطقش در مجمع عمومی سازمان ملل، اظهارات گستاخانه‌ای علیه ملت ایران داشت.

واکنش مقامات سیاسی و نظامی کشورمان به نطق گستاخانه ترامپبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه شب( 28 شهریور) برای نخستین بار پشت تریبون مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفت و همچون اسلاف خود از موضعی قلدرمابانه زبان به تهدید سایر کشورها گشود.

ترامپ که بیش از ۸ ماه از ورودش به کاخ سفید بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا می‌گذرد، تقریبا به صورات روزانه یا هفتگی علیه ایران به سخنرانی و موضعگیری پرداخته است. او سه شنبه شب نیز در نطقش در مجمع عمومی سازمان ملل، اظهارات گستاخانه‌ای علیه ملت ایران داشت.

ترامپ در نطقش در سازمان ملل در مورد ایران عبارت‌هایی را بکار برد که بیشتر درخور بنیانگذاران رژیم ایالات متحده آمریکا بعنوان خبیث‌ترین شیطان‌ها و سردمداران این رژیم در طول چهار قرن است. ترامپ ایران را خطرناک، خشن، هرج و مرج طلب و ... نامید.

اما سخنان و نطق دور از ادب و از سر استیصال ترامپ در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با واکنش مقامات کشورمان همراه بود.

سخنان وقیحانه و جاهلانه
ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نخستین مقام مسئول ایرانی بود که به این سخنان خارج از عرف دیپلماتیک رئیس جمهور آمریکا چنین جواب داد که «سخنان وقیحانه و جاهلانه رئیس جمهور آمریکا و نادیده انگاشتن واقعیات جمهوری اسلامی ایران در سیاست داخلی و خارجی و مبارزه با تروریسم عمق بی اطلاعی و رفتار و گفتار عوام فریبانه ایشان را نشان می دهد.در کنار واقعیاتی همچون حمایت دولت آمریکا از رژیم جنایتکار صهیونیستی و رژیم های دیکتاتوری منطقه و ایجاد و تقویت گروههای تروریستی حاصلی جز انزوا و بی اعتباری هر چه بیشتر دولت آمریکا نزد جهانیان نخواهد داشت».

روحیه جنگ‌طلبانه، خصمانه و ضد صلح ترامپ
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز  مواضع اخیر رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل را نمایانگر روحیه جنگ طلبانه، خصمانه و ضد صلح دانست و گفت: هیچ یک از طرف‌های امضاکننده برجام حق ندارند از سازوکار‌های پذیرفته شده در این توافق نامه بین المللی با طرح بهانه‌های واهی و غیر حقوقی سرباز زنند.

وی افزود: این اظهارات ناشی از درک ضعیف رئیس جمهوری آمریکا از توافق‌های بین المللی ومبانی حقوقی آن بوده و از نگاه جامعه جهانی بی اهمیت تلقی می‌شود.

اتهام‌زنی به ایران، زیبنده آمریکا و دولت فاسد و قلدر آن است
سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری در واکنش به سخنان سخیف و اتهام زنی های وقاحت بار دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا علیه ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه در حرف های ترامپ چیز جدیدی وجود نداشت، گفت: آنچه تازگی داشت اینکه آمریکا چهره واقعی خود را برای جهانیان آشکار ساخته و امروز دنیا همان تصویری از آمریکا مشاهده می کند که ایران سالهاست در تلاش است آن را آشکار سازد و در واقع این تهمت ها به ایران، زیبنده آمریکا و دولت فاسد و قلدر آن است.

فرمانده کل سپاه افزود: با شکست های پی در پی و خرد کننده ای که آمریکایی ها بویژه در منطقه از ایران دریافت کرده اند طبیعی است که سیستم عصبی و انسجام فکری آنها به هم ریخته باشد.

وی با اشاره به اینکه باید از ترامپ بابت برداشتن نقاب از چهره واقعی آمریکا تشکر کرد، گفت:سخنان رئیس جمهور آمریکا نباید بی جواب بماند و امیدواریم رئیس جمهور محترم در نطق خود پاسخ قاطع، انقلابی و روشنگر چنانکه در شأن ملت ایران است به وی بدهد.

سرلشکر جعفری تأکید کرد: موضعگیری قاطع در مقابل ترامپ تازه آغاز راه است و آنچه اهمیت راهبردی دارد این است که آمریکا پاسخ های دردناک تر را در عمل و در رفتار و تصمیماتی که ایران ظرف ماه های آینده خواهد گرفت، مشاهده کند.

فرمانده کل سپاه در پایان با بیان اینکه زمان آن رسیده است که محاسبات غلط آمریکا را تصحیح کنیم ،گفت: اکنون که ماهیت آمریکا کاملا روشن شده، دولت باید از همه گزینه های خود برای دفاع از منافع ملت ایران استفاده کند.

بلوف ناکارآمد
سردار سرتیپ پاسدار سید مسعود جزایری در واکنش به اظهارات رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: سخنان رئیس جمهور امریکا حاکی از ضعف و درماندگی دولتی است که در رویای ابرقدرتی به مالیخولیا مبتلا شده است.

وی خاطرنشان کرد برخلاف آنچه که ترامپ ایالات متحده را صاحب قدرت رهبری عظیم می داند استنادات دهه‌های اخیر همگی حاکی از بی‌ظرفیتی دولت و حاکمیت آمریکا در مواجه با حوادث و رویدادها به خصوص در منطقه غرب آسیا است که از آن جمله جنایات کم نظیر برنامه ریزان و نظامیان آمریکا در عراق، سوریه، افغانستان و یمن می توان اشاره کرد. به تعبیر دیگر آمریکا با هر کشوری که بر خلافش کاری انجام دهد بدون صبر و تحمل برخورد قهر آمیز می کند مگر آنکه توان برخورد نداشته باشد

سردار جزایری در ادامه افزود: اینکه ترامپ در مورد برجام می گوید «ما نمی توانیم به آن پای بند بمانیم» به خودش مربوط است، لیکن این را بداند که با این بلوف‌ها نمی‌تواند از جمهوری اسلامی ایران امتیازگیری کند.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه ملت ایران از داشته هایش به خصوص توان دفاعی و موشکی اش پاسداری می کند تاکید کرد: رئیس جمهور امریکا و امثال او هرگز قادر نیستند در اراده این مردم خللی وارد کنند و آنچه فهم ترامپ از درک ان عاجز مانده این است که عنصر بازدارندگی جامعه ایران در برابر زیاده خواهی ها و دیکتاتوری های آمریکا پدیده ای نیست که با داد و فریاد و بازیهای کابویی رئیس جمهور این کشور میدان مقابله و مبارزه را ترک کند.

سردار جزایری در پایان اظهار داشت: در برابر کشوری که رئیس جمهورش آشکارا و از تریبون سازمان ملل فریاد می کشد که «از طریق نظامی سایر کشورها را نابود می کند» راهی جز تقویت بنیه های دفاعی نیست و ما در این راه وارد مراحلی شده ایم که از آمریکا کاری جز عصبانیت دیوانه کننده و هزیان گویی بر نمی آید.

انجام اقدام مقابل
مجلس خبرگان رهبری نیز در پایان سومین اجلاسیه خود با صدور بیانیه ای در بخشی از آن آوردند: ضمن گرامی‎داشت هفته‎ی دفاع مقدس، اعلام می‎داریم دولت و نظام جمهوری اسلامی با اعتقاد به مبانی دینی و اسلامی هیچگاه به دنبال جنگ افروزی و ساخت و تولید سلاح‎‌های کشتار جمعی نبوده و نیست و تقویت بنیه‎ی دفاعی و موشکی را برای بازدارندگی لازم می‎داند و با اقتدار در برابر زیاده خواهی استکبار جهانی، ایستاده و اعلام می‎دارد: وضع و تمدید تحریم‎‌ها و طرح برخی توقّعات نابجا همچون بازدید از مراکز نظامی ایران و ایراد اتهامات و سخنان به دور از منطق و عرف دیپلماتیک و نابخردانه‎ی رئیس جمهورِ تازه کارِ آمریکا، نه تنها خللی در عزم و اراده‎ی ملت بزرگ ما ایجاد نخواهد کرد، بلکه ما را، چون کوهی استوار در مقابله با دشمن جنایتکار، بخصوص آمریکا و رژیم صهیونیستی منسجم‎تر و مصمم‎تر خواهد نمود؛ از مسؤولان مربوطه براساس تأکیدات مقام معظّم رهبری و مصوّبات مجلس شورای اسلامی، انجام اقدامات متقابل عملی در قبال بدعهدی‎ها، تحریم‎‌های جدید و نقض برجام توسط آمریکا را خواهانیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *