ارتقای توان صنعتی با دانش ساخت موتور‌های ۲۰ سیلندری/ رد پیشنهاد گزاف شرکت‌های اروپایی و ایجاد امکان تولید ۱۵۰ قطعه اصلی سیلندر

9:41 - 29 شهريور 1396
کد خبر: ۳۵۰۶۰۰
سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با همکاری شرکت‌های داخلی و با طراحی ماژولار تجهیزات (بخش‌های کوچک قابل جدا شدن) در کشور قادر به ساخت موتور‌های سنگین دیزلی با ۱۶ الی ۲۰ سیلندر است.
به گزارش گروه فضای مجازی ،روز دوشنبه ۲۷ شهریور مراحل ساخت فاز نخست «موتور ملی دیزل سنگین» با حضور سردار دریادار «علی فدوی» فرمانده نیروی دریایی سپاه و امیر دریادار «امیر رستگاری» رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در شهر صنعتی کاوه صنایع ریخته گری ایران مورد بازدید قرار گرفت.

در این پروژه «موتور دوگانه سوز ملی دیزل سنگین D۸۷» که شامل بدنه و سرسیلندر موتور است نیز رونمایی شد. این موتور یکی از پرقدرت‌ترین موتور‌های دیزل بوده که از آن برای قوای محرکه کشتی و لوکوموتیو (دریایی و ریلی) استفاده می‌شود. همچنین این موتور در حوزه حفاری و سرچاهی (صنعتی) و نیروگاهی مرتبط با برق اضطراری کاربرد دارد.

ارتقای توان صنعتی با دانش ساخت موتور‌های ۲۰ سیلندری/ رد پیشنهاد گزاف شرکت‌های اروپایی و ایجاد امکان تولید ۱۵۰ قطعه اصلی سیلندر
نمایی از داخل یکی از کارگاه‌های صنایع ریخته‌گری ایران
 
قدرت این موتور طراحی شده چیزی معادل ۱۰۰۰Khw بوده که مراحل طراحی و تولید آن در شرایط سخت تحریمی انجام گرفته است.

این پروژه با مدیریت راهبردی سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و با همکاری شرکت دیزل سنگین ایران و صنایع ریخته‌گری برای نخستین بار در غرب آسیا در حال انجام است.

براساس این گزارش یکی از گلوگاه‌های مهم و اساسی در این زمینه طراحی و ساخت مدل‌ها، قالب‌ها، قیود و فیکسچر‌های مورد نیاز و همچنین تکنولوژی ریخته گری در این ابعاد و پیچیدگی بوده است. سازمان صنایع دریایی با همکاری شرکت‌های داخلی موفق به انجام این پروژه شده است.

بنا به گفته مدیر پروژه بومی سازی موتور ملی، زیرساخت ایجاد شده امکان تولید یکصد و پنجاه دستگاه قطعات بدنه اصلی سیلندر و سرسیلندر موتور ملی را دارد و این در حالی است که پیشنهاد فنی شرکت‌های اروپایی با چندین برابر هزینه ساخت تجهیزات فقط امکان چندین دستگاه از این قطعات را فراهم می‌کرد، ضمن اینکه شرکت‌های مزبور حاضر به تحویل هیچکدام از این تجهیزات نبودند. همچنین با توجه به نوع طراحی ماژولار این تجهیزات در کشور که با همکاری شرکت ریخته گری ایران انجام گرفت، امکان ساخت موتور‌های ۱۶ سیلندر و ۲۰ سیلندر این خانواده از موتور‌های سنگین در ایران فراهم شده است.
 
ارتقای توان صنعتی با دانش ساخت موتور‌های ۲۰ سیلندری/ رد پیشنهاد گزاف شرکت‌های اروپایی و ایجاد امکان تولید ۱۵۰ قطعه اصلی سیلندر

مرحله پایانی آماده‌سازی سر سیلندر
 
مزایای تولید سیلندر در کشور عبارت از خودکفایی در تولید موتور‌های دیزلی سنگین، صرفه جویی ارزی، کاربرد‌های متفاوت و متنوع در صنایع مختلف حمل و نقل دریایی و ریلی، نیروگاهی و صنعتی و... است.

همچنین این فرآیند موجب دست یابی به دانش فنی موتور‌های دوگانه سوز گازوئیل و گاز طبیعی، کاهش مصرف گازوئیل و جایگزینی بخشی از آن با گاز طبیعی، کاهش هزینه تولید برق با استفاده از گاز طبیعی و کاهش هزینه‌های حمل و نقل و سوخت می‌شود.

طراحی و ساخت قطعات اصلی شامل سیلندر، سرسیلندر و کپه یاتاقان d۸۷، برای اولین بار پس از طراحی و ساخت مدل‌ها و قالب‌های ماهیچه‌ها با موفقیت در کشور با همت متخصصان داخلی انجام گرفت.
 
ارتقای توان صنعتی با دانش ساخت موتور‌های ۲۰ سیلندری/ رد پیشنهاد گزاف شرکت‌های اروپایی و ایجاد امکان تولید ۱۵۰ قطعه اصلی سیلندر

مرحله ریخته‌گری و قالبسازی بدنه موتور
 
دانش فنی طراحی و ساخت موتور‌های دیزل سنگین یکی از شاخص‌های شناسایی کشور‌های صنعتی پیشرفته و توسعه یافته است. گلوگاه اصلی بومی‌سازی موتور ملی دیزل سنگین نیازمند تکنولوژی و فناوری طراحی و ساخت قالب‌ها، مدل‌ها و فیکسچر‌های مورد نیاز و همچنین دانش و تجربه ریخته گری سیلندر و سرسیلندر موتور بوده است.

در این فرآیند طراحی و ساخت قطعات سیلندر، سرسیلندر و کپه سیلندر موتور دیزل سنگین برای اولین بار در ایران انجام شده است.

با توجه به طراحی انجام شده و با افزایش ماژولار یونیت‌ها و ساخت جعبه مدل بزرگتر و سایدکور‌ها در کمترین زمان در کشور عملی می‌گردد که تولید و بومی سازی موتور‌های تیپ ۱۶ سیلندر و ۲۰ سیلندر از این خانواده موتور‌ها است.

امیر رستگاری در این مراسم عنوان کرد: حوزه دیزل یکی از مولفه‌های سنجش استقلال هر کشوری است که ادعای استقلال دارد، چرا که حوزه حمل و نقل ریلی، حوزه حمل و نقل جاده‌ای و حوزه حمل و نقل دریایی و نظامی متاثر از دیزل است و یکی از حوزه‌هایی که مورد تحریم‌های ظالمانه دشمن قرار گرفت، حوزه دیزل بود.

وی افزود: امروز عزیزان ما در صنایع ریخته‌گری ایران با دانش و تخصص بی‌نظیر خود موفق به ساخت سرسیلندر و بدنه موتور شدند. وقتی که تحریم‌ها شدت گرفت، طرف خارجی حتی قالب‌ها را به ما نداد در حالی که مبالغی را در این رابطه دریافت کرده بود و حتی حاضر به ارائه چهار بدنه هم به ما نشد.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: ما می‌توانیم از این موتور به عنوان موتور ملی نام ببریم، چرا که طراحی، دانش، مهندسی ساخت و تولید آن در کشور انجام می‌گیرد که امروز الحمدلله ما شاهد این کار بزرگ و مقدس هستیم.

امیر رستگاری در پایان با بیان اینکه تمامی اجزای موتور‌های سنگین امروز در داخل ساخته می‌شوند، افزود: فقط در سه حوزه توربوشات، میل لنگ ریخته‌گری و سامانه سوخت رسانی بومی سازی صورت نگرفته که بومی سازی این سه حوزه نیز در دستور کار قرار گرفته است و ان‌شاالله آذر ماه جشن رونمایی از اولین موتور تمام ایرانی را برگزار خواهیم کرد.
 
ارتقای توان صنعتی با دانش ساخت موتور‌های ۲۰ سیلندری/ رد پیشنهاد گزاف شرکت‌های اروپایی و ایجاد امکان تولید ۱۵۰ قطعه اصلی سیلندر
 
نمای بیرونی یکی از کارگاه‌های صنایع ریخته‌گری ایران


 
 
 
 
 
 
منبع: دفاع پرس


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *