اجرای طرح نماد به منظور توجه به رشد و تکامل یکپارچه دانش آموزان

14:46 - 28 شهريور 1396
کد خبر: ۳۵۰۴۲۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد گفت: استقرار نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان با هدف استفاده حداکثری از توان و ظرفیت علمی، خدمتی، حمایتی، اجرایی، نظارتی و تأمینی دستگاه‌های مختلف شکل گرفته است و در راستای تحقق پیشگیری‌های رشد مدار گام بر می‌دارد.
اجرای طرح نماد، توجه به رشد و تکامل یکپارچه دانش آموزان/ با استفاده از توان حداکثری دستگاه‌های مختلفبه گزارش گروه حقوقی و قضایی خبر گزاری میزان ، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد گفت: استقرار نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان با هدف استفاده حداکثری از توان و ظرفیت علمی، خدمتی، حمایتی، اجرایی، نظارتی و تأمینی دستگاه‌های مختلف شکل گرفته است و در راستای تحقق پیشگیری‌های رشد مدار گام بر می‌دارد.

علی شریعت پناه در دومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان یزد، افزود: این طرح به منظور تحقق پیشگیری‌های رشد مدار و توجه به رشد و تکامل یکپارچه دانش آموزان تهیه و تنظیم و به امضای عالی‌ترین مقام دستگاه‌های نقش پرداز رسیده و هدف و وظایف هریک از دستگاه‌ها نیز تبیین و تشریح شده است.

وی بر ضرورت استقرار برنامه‌ای در کمک به والدین در تربیت فرزند و منتج به برخورداری از نسل سالم، مثبت و خودکنترل در جامعه تأکید کرد و اظهار داشت: با تاکیدات مقام معظم رهبری از سال ۹۰، ائتلافی با حضور ۹ دستگاه دست اندر کار در این زمینه تشکیل و مقدمات تدوین پروژه ملی نماد کلید در کشور خورد.

این مقام مسئول از قوه قضائیه، وزارت آموزش و پرورش، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سازمان بهزیستی به عنوان دستگاه‌های دارای نقش در تدوین و اجرای طرح نماد یاد کرد و گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)، نیروی انتظامی، وزارت تعاون رفاه و امور اجتماعی و همچنین بنیاد برکت از دیگر دستگاه‌های دارای نقش در این طرح می‌باشند.

وی توانمند سازی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان با رویکرد اجتماع محور را از سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ذکر کرد و یاد؟ آور شد: دولت‌های مختلف نیز همواره تلاش کرده اند تا در این زمینه اقدامات اجرایی مؤثری را از طریق همکاری‌های بین بخشی و مشارکت جوامع محلی به مرحله عمل درآورند، اما به نظر می‌رسد طرح حاضر کاملترین تلاش در جهت تحقق اهداف یاد شده می‌باشد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد، استقرار نظام جامع مراقبت اجتماعی برای دانش آموزان (مدرسه محور، خانواده محور، محله محور) از طریق مشارکت بین بخشی مبتنی بر مدل بومی و سبک زندگی اسلامی – ایرانی را از اهداف اختصاصی این طرح دانست و بیان کرد: گسترش آموزش‌های رشد مدار در زمینه پیشگیری از رفتار‌های پرخطر، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری، ایجاد نظام شناسایی دانش‌آموزان آسیب پذیر و آسیب دیده از طریق چک‌لیست‌های علمی و طراحی و توسعه مداخلات موثر حمایتی و توانمندسازی برای دانش آموزان نیز از دیگر اهداف اختصاصی است که این طرح دنبال می‌کند.

وی تصریح کرد: از استقرار نظام ارجاع مناسب ارائه خدمات و حمایت‌ها به دانش آموزان، ظرفیت سازی جهت افزایش عوامل محافظت کننده و کاهش عوامل مخاطره‌آمیز دانش‌آموزان در مدرسه، خانواده و محله و نیز هم افزایی منابع و برنامه‌های دستگاه‌ها و نهاد‌ها و بسیج ظرفیت مشارکت مردمی و خیریه برای نظام مراقبت‌های اجتماعی به عنوان دیگر اهداف اختصاصی این طرح یاد می‌گردد.

شریعت پناه، نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان برای حرکت سازمان یافته به سوی کنترل و کاهش جرائم را بر دو محور اصلی معرفی کرد و گفت: محور اول بر آموزش‌های ارتقایی و پیشگیرانه استوار است و محور دوم بر مداخلات حمایتی – مراقبتی تأکید دارد.

وی با اشاره به اینکه این طرح یک طرح علمی، آکادمیک و مترقی است، ابراز داشت: ۴ سال روی طراحی و تدوین این طرح کارشده است و تمام فاز‌های اجرایی، تعهدات و وظایف دستگاه‌ها و کارگروه‌ها به صورت دقیق تعریف شده است و امروز تنها همت اجرا را می‌طلبد.

شایان ذکر است دومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان یزد با حضور تمامی اعضا تشکیل و پیرامون نحوه اجرای طرح نماد بحث و تبادل نظر شد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *