نمایشگاه "دنیای کودکان افغان" در سوئد برگزار می‌شود

11:12 - 28 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۹۹۹۰
نمایشگاه عکس از آثار بوری المکویست با عنوان «دنیای کودکان افغان» عنوان تا ٢٩ ماه سپتامبر در سوئد برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس بین الملل   نمایشگاه عکس از آثار بوری المکویست در کمون استرنگنس راه اندازی شده است. دنیای کودکان افغان عنوان این نمایشگاه است که تا ٢٩ ماه سپتامبر (7 مهر) ادامه خواهد داشت.

بوری المکویست عکاس، روزنامه‌نگار و افغانستان شناس ساکن استکهلم است. او سال‌های متمادی با کمیته سوئد برای افغانستان همکاری داشته است و از نزدیک وضعیت اجتماعی کودکان در افغانستان را مطالعه کرده‌ است.

عکس‌های که او در این نمایشگاه به نمایش گذاشته، جوانب خوب و بد زندگی کودکان افغان را نشان می‌دهد. بوری المکویست می‌گوید کودکان افغان بخش مهمی از جامعه و فامیل در افغانستان است. او باور دارد که بخش عمده فهم او در مورد جامعه افغانستان را از زبان کودکان آموخته است.

کودکان زیادی را در افغانستان مصاحبه کرده‌ام، کودکان در افغانستان یکی از منابع مهم من برای شناخت جامعه بوده است، زیرا کودکان حرف زیاد برای گفتن دارند.

بوری المکویست در گفتگویی که با بخش فارسی|دری رادیوی سوئد اظهار می‌دارد که هدف از این نماشگاه به تصویر کشیدن جوانب مختلف زندگی کودکان در افغانستان است. هنگام تفریح و کار؛ در محیط مدرسه ، نگهداری از خواهر و برادر کوچک و همکاری کشاورزی زراعت. وی در ادامه می‌گوید: کودکان در نتیجه بخش مهم خانواده هستند و برای خانواده‌ها کمک زیاد فراهم می‌کنند. کودکان در افغانستان دنیای مشابه کودکان در سوئد را ندارند. آنها در تمام امور زندگی دخیل هستند.

کودکان که آسیب پذیرترین قشر جامعه هستند؛ بیش از هر موضوعی در افغانستان توجه این روزنامه‌نگار را به خود جلب کرده است.

خانواده‌های زیاد فقیر هستند و از این جهت کودکان مجبور می‌شوند دست به کار بزنند. در کابل حد اقل ٦٠ هزار کودک کارگر خیابانی است. اینها هیچ پولی ندارند و کار می‌کنند تا خانواده های شان را حمایت کنند.

به باور بوری المکویست برای تغییر این وضعیت به رشد اجتماعی نیاز است تا کودکان از کار کردن و تکدی بازداشته شوند. وی می‌گوید: آنها نه به دلیل تعلل و غفلت والدین شان دست به کار و تکدی می‌زنند بلکه بدون کمک این کودکان خانواده‌ها نمی‌توانند تامین معیشت کنند.

عکس‌های که او در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است نافذ و گویا هستند. از او در مورد اینکه چگونه می‌توان وضعیت کودکان را در افغانستان بهبود بخشید پرسیدم. از دید این روزنامه‌نگار و عکاس که سال‌ها در افغانستان فعالیت داشته است، آینده کودکان افغان روشن به نظر می‌رسید اما او در ادامه گفت: در افغانستان تعداد بسیار زیاد مردم فقیر هستند.

جامعه جهانی باید از این جهت به وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم توجه کنند. این مسئله در سوئد نیز مورد بحث است که جامعه جهانی در این بخش بسیار بد عمل کرده است. اگر به مردم در بهبود وضع اجتماعی و اقتصادی شان کمک شود کودکان در افغانستان آینده بسیار بهتر از این خواهند داشت.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *