مریوان، سیرجان و کلپورگان ثبت جهانی شدند

13:11 - 26 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۹۵۸۱
دو شهر و یک روستای ایران با گیوه، سفال و گلیم شیریکی‌ پیچ ثبت جهانی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، شورای جهانی صنایع‌دستی با ثبت سیرجان از استان کرمان به‌ عنوان «شهر جهانی گلیم»، مریوان از استان کردستان به‌عنوان «شهر جهانی کلاش» و روستای کلپورگان از سیستان‌ و بلوچستان به‌عنوان «دهکده جهانی سفال» موافقت کرد.

بازرسان این شورا چند ماه پیش برای بازدید از این سه منطقه به ایران سفر کرده  و از نزدیک در جریان ساخت صنایع دستی و قدمت آنها در این روستاها قرار گرفته بودند. ایران پیش از این لاله جین را به عنوان دهکده جهانی سفال ثبت جهانی کرده بود. ثبت جهانی صنایع دستی امکان تقویت بردنینگ این محصولات در بازار جهانی را افزایش می دهد.

مریوان، سیرجان و کلپورگان ثبت جهانی شدند

گیوه مریوان

گیوه مریوان که به نام محلی کلاش نیز معروف است مهمترین صنایع دستی خطه غرب کشور است که به مرکزیت مریوان شناخته می شود. گیوه های سفید، مهمترین پاپوش اهالی این منطقه در طول تاریخ بوده و همچنان محبوب است.

مریوان، سیرجان و کلپورگان ثبت جهانی شدند

گلیم سیرجان

شیرکی‌ پیچ نام نوعی گلیم است که در مناطق سیرجان بافته می‌شود. این نوع گلیم در نوع خود منحصربه‌فرد و متفاوت است. گلیم شیرکی پیچ در گذشته به صورت گلیم بافته می‌شده‌ است، اما امروزه به شکل ترکیبی از گلیم و قالی بافته می‌شود. در این نوع گلیم برخلاف انواع دیگر گلیم که در آن‌ها پود باعث شکل‌گیری محصول می‌شود، پود نقشی در بافت ندارد و فقط تار‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند و باعث استحکام درگیری نخ خامه با تار‌ها می‌شود.گلیم و گلیم‌فرش‌های شیرکی پیچ که در کرمان به آن سوزنی هم می‌گویند بخش مهمی از درآمد ساکنان سیرجان را تولید می‌کند.
 
مریوان، سیرجان و کلپورگان ثبت جهانی شدند
 
 
سفال کلپوگان
 
سفال کلپورگان مسافر زمان و نشانی از هنر و تکنیک مردمان در هفت هزار سال پیش است. سفال کلپورگان هنر هفت هزار ساله ای است که به دست زنان سیستان و بلوچستان زنده نگه داشته شده. هنری که سینه به سینه نقل شده و فرزند به فرزند آموزش داده شده تا حالا که شهرت جهانی پیدا کند. در راستای حفظ و معرفی صنایع دستی در سطح بین الملل قرار است که سفال کلپورگان هم به جمع ثبت جهانی ها بپیوندند تا هم تبلیغی برای این اثر ارزشمند سیستان و بلوچستان در سطح بین الملل باشد و هم برای حفظ و حمایت آن تلاش شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *