کشف روش ژنتیکی جدید برای تغییر رنگ گل ها! +عکس

23:12 - 20 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۷۸۷۴
محققان با استفاده از روش ویرایش ژن CRISPR-Cas9 موفق به تغییر رنگ گلهای نیلوفر پیچ ژاپنی شدند.

به گزارش گروه فضای مجازی ، این گل‌ها به طور معمول به رنگ بنفش هستند اما محققان با استفاده از این روش توانستند رنگ این گل‌ها را به سفید خالص تغییر دهند.

CRISPR-Cas9"" یک ابزار ژنتیکی است که به دانشمندان اجازه می دهد تا به صورت هدفمند "دی‌.ان‌.ای"(DNA) ارگانیسم مورد نظر را ویرایش کنند. در طول سالها از این روش برای مقابله با سرطان و سایر بیماری‌ها، مبارزه با ابر ویروس‌ها و بهبود محصولات کشاورزی استفاده شده است.

در حال حاضر یک تیم ژاپنی که متشکل از دانشمندان دانشگاه تسوکوبا، دانشگاه ایالتی یوکوهاما و "سازمان ملی تحقیقات کشاورزی و مواد غذایی"(NARO) هستند، از این تکنیک برای ویرایش گیاهان زینتی استفاده کرده‌اند.

این تیم بر روی یک ژن واحد به نام "DFR-B "متمرکز شدند که برای آنزیمی که گل و ساقه گیاه را رنگ می‌کند، کدگذاری می‌شود.

کشف؛ روش ژنتیکی جدید برای تغییر رنگ گل ها! +عکس

محققان بر این باور بودند که با گرفتن این ژن از گل‌های نیلوفر پیچ، این گل بیرنگ می‌شود.

اما با استفاده از روش کریسپر توانستند DFR-B را بدون اینکه دیگر ژنهای مرتبط مانند، DFR-A و DFR-C دچار خلل شوند، غیرفعال سازند.

فناوری کریسپر (CRISPR) به دانشمندان امکان می‌دهد که بسیار دقیق‌تر و بهتر از همه روش‌های پیشین، هر ژنی را در هر موجود زنده‌ای ویرایش و تغییرات لازم را در آن اعمال کنند. به زبان ساده، کریسپر به معنی بریدن و جداکردن ژن معیوب از ترکیب ژنتیکی سلول است. این شیوه، سریع‌تر و ارزان‌تر و دقیق‌تر از شیوه‌های رایج فعلی در ویرایش ژن است.

این پژوهش در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

 

منبع: ایسنا 

انتهای پیام



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *