بروز یک فاجعه بالقوه در پی خروج آمریکا از برجام/ایران واکنش نشان خواهد داد

7:30 - 21 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۷۶۷۹
وبگاه «اینترسپت» درگزارشی با اشاره به عزم جدی رئیس‌جمهور آمریکا برای لغو برجام، نحوه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را بررسی کرد.

ترامپبه گزارش گروه بین‌الملل ، وبگاه «اینترسپت» درگزارشی با اشاره به عزم جدی رئیس‌جمهور آمریکا برای لغو برجام، نحوه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را بررسی کرد.


نویسنده با اشاره به سخنان اخیر ضد برجامی «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل در «مؤسسه آمریکایی اینترپرایز» می‌نویسد: سخنان نیکی هیلی از نظر زمانی بسیار حائز اهمیت است چرا که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ماه آینده باید تصمیم بگیرد که آیا پایبندی ایران به اجرای مفاد برجام را به کنگره اعلام کند یا نه.


طبق قانونی که پس از توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا تصویب شده رئیس‌جمهور این کشور موظف است هر 90 روز یک‌بار گزارش میزان پایبندی ایران به اجرای توافق هسته‌‌ای را به کنگره اعلام کند. دونالد ترامپ تاکنون دوبار با اکراه پایبندی ایران را به کنگره گزارش داده‌ است.رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده که در گزارش سه‌ماهه آینده در نیمه اکتبر نقض برجام از سوی ایران را به کنگره گزارش خواهد داد.


دونالد ترامپ مدعی است ایران به برجام پایبند نبوده و بارها اعلام کرده قصد خروج از این «توافق وحشتناک» دارد به همین دلیل گفته می‌شود که گروهی از افراد معتمد پیرامون خود را مأمور کرده تا به هر طریقی شده عدم پایبندی ایران به اجرای برجام در گزارش آینده را اعلام کنند. پافشاری رئیس‌جمهور و دولت آمریکا بر اعلام عدم پایبندی ایران به اجرای تعهدات خود در برجام درحالی‌است که تاکنون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به تعهدات خود را اعلام کرده‌ و دیگر کشورهای طرف برجام نیز گزارش‎های آژانس را تأیید کردند و از مخالفان جدی تصمیم ترامپ برای لغو این توافق هستند.


«اینترسپ» به نقل از کارشناسان روابط ایران و آمریکا و منع اشاعه سلاح‎های هسته‌ای درباره پیامدهای لغو برجام افزود: اقدام یک‌طرفه آمریکا برای خروج از برجام یک فاجعه بالقوه را در پی خواهد داشت. لغو توافق هسته‌ای با ایران نه تنها منافع آمریکا در منع گسترش سلاح‎های هسته‌ای را در معرض خطر قرار می‌دهد بلکه موجب افزایش تنش بین آمریکا و ایران خواهد شد، اتفاق ناخوشایندی که باراک اوباما همیشه از آن رویگردان بود.


بنا به این گزارش درصورتی که ترامپ در ماه آینده عدم پایبندی ایران به اجرای برجام اعلام کند، آنگاه تصمیم اصلی درباره برجام به عهده کنگره خواهد بود. از آنجایی که کنگره کنونی آمریکا تاکنون نشان داده که مواضعی سخت‌گیرانه در خصوص ایران دارد به دو راه در پیش‌روی دارد.


نگارنده در این‌باره می‌افزاید: نمایندگان کنگره آمریکا در واکنش به اعلام نقض برجام از سوی ایران یا تصمیم به بازگرداندن تحریمهای هسته‌ای دارند یا تلاش خواهند کرد تحریم‏‎های جدیدی را علیه ایران اعمال کنند. از آنجایی‌که مهمترین انگیزه ایران از امضا توافق هسته‌ای ورود و پیوستن به اقتصاد جهانی بوده بی‌شک نسبت به اعمال تحریم‎های جدید بازگرداندن تحریم‎های قدیمی واکنش خواهد داد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *