به گِل نشستن یک ابرقدرت! / از ناتوانی در مهار طوفان تا عقب نشینی‌ در برابر پیونگ‌یانگ

16:02 - 19 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۷۳۰۳
دسته بندی: سیاست
آمریکا در آستانه سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر، در بدترین شرایط ممکن از لحاظ سیاسی و حتی امنیتی قرار دارد؛ از طوفان و بلایای طبیعی ویرانگر تا آچمز شدن در برابر کره شمالی.

به گِل نشستن یک ابرقدرت! / از ناتوانی در مهار طوفان تا عقب نشینی‌های ذلت بار در برابر پیونگ یانگبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، طوفان و بلایای طبیعی، آمریکا را فلج کرده است. به این معضل اگر بحران موشکی کره شمالی و مواضع آشفته رئیس جمهور ترامپ را هم بیفزاییم، سردرگمی واشنگتن بیشتر خودنمایی می‌کند.

کشوری که نظامیانش را به سراسر جهان گسیل داده و مدعی پلیس دنیاست حالا در برابر طوفان‌های «هاروی» و «ایرما» و همچنین جاه طلبی‌های اتمی پیونگ یانگ زانو زده است.

«بازسازی خرابی‌های طوفان هاروی چند سال طول می‌کشد و بیش از ۱۲۵ میلیارد دلار برای بازسازی لازم است»؛ این جمله برآورد رسانه‌ای نیست بلکه اظهارات «گرگ آبوت»، فرماندار ایالت تگزاس است. این در حالی است که پیشنهاد ترامپ رئیس جمهور تاجر مسلک آمریکا صرفا اختصاص 8 میلیارد دلار برای بازسازی پس از طوفان هاروی در تگزاس است.

ایالت ویران شده
۹۴ هزار خانه در تگزاس بر اثر طوفان هاروی ویران و هزاران نفر بی خانمان شدند، حدود 50 نفر جان باختند. اوضاع در این ایالت طوفان زده به قدری حاد و بحرانی است که وقتی «مایک پنس» معاون اول رئیس جمهور آمریکا از آن بازدید کرد، اعلام کرد که تگزاس را دوباره می‌سازیم. مفهوم این حرف از زبان این مقام ارشد آمریکایی این است که تگزاس دومین ایالت آمریکا به لحاظ وسعت و جمعیت کاملا ویران شده است.

دو طوفان ویرانگر
اما هنوز اثرات و خطرات و تبعات طوفان «هاروی» محو نشده که طوفان دیگری به آمریکا رسیده است؛ طوفانی به نام «ایرما» که اینبار ایالت «فلوریدا» قطب گردشگری آمریکا در سواحل اقیانوس اطلس را درنوردیده است. فلوریدا این روزها بیشتر شبیه خانه ارواح است؛ حدود 6 میلیون نفر از ساکنان جنوبی‌ نشین این ایالت در حال ترک خانه و کاشانه خود هستند. ترافیک چندین کیلومتری در اتوبون‌های مناطق جنوبی فلوریدا گواهی بر تعجیل آمریکایی‌ها برای فرار جهت در امان ماندن از طوفانی مرگبار است.

اما به نظر می‌رسد طوفان‌های «هاروی» و «ایرما» بیش از آنکه تگزاس و فلوریدا را خسارت زده کرده باشد، کاخ سفید را نقره داغ کرده است؛ مقامات این کاخ در قبال ویران شدن دو ایالت بسیار مهم آمریکا فعلا سکوت پیشه کرده‌اند و با عصبانیت در حال نظاره موشک‌بازی‌های اتمی و هیدروژنی کره شمالی هستند.

کابوسی به نام پیونگ یانگ
علاوه بر عجز در برابر طوفان، رفتار سردمداران آمریکا در قبال تحرکات موشکی و اتمی کره شمالی نیز مصداق بارزی از افول اقتدار پوشالی آمریکا بود. واشنگتن ابتدا با لاف و گزاف اعلام کرد که کره شمالی در صورت آزمایش موشکی مجدد مجازات می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *