فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن با رئیس دانشگاه علوم قضایی دیدار کرد/ گفت‌وگو در مورد سیستم قضایی ۲ کشور و انتقال تجربیات

11:15 - 15 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۶۳۳۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
ماساهیکو کومورا فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن و هیئت همراهش صبح امروز با رئیس دانشگاه علوم قضایی دیدار و گفت‎وگو کرد.

فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن با رئیس دانشگاه علوم قضایی دیدار کرد/ گفت‌وگو در مورد تشریح سیستم قضایی ۲ کشور و انتقال تجربیاتبه گزاش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، ماساهیکو کومورا فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن و هیئت همراهش صبح امروز با دکتر شریعت باقری رئیس دانشگاه علوم قضایی دیدار و گفت‎وگو کرد.

در ابتدای این دیدار شریعت باقری ضمن خیر مقدم و خوش آمدگویی به فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن و هیئت همراه اظهار کرد: بنده تاکنون دو بار به کشور ژاپن سفر کرده‌ام، یک بار ۱۵ سال پیش این سفر اتفاق افتاد که برنامه‌های خوبی در آنجا شکل گرفت و سفر دیگر مربوط به زمانی است که بنده در سمت قاضی به همراه قضات دیوان عدالت اداری به ژاپن آمده و با نظام رسیدگی اداری در ژاپن آشنا شدم.

وی افزود: بنده فکر می‌کنم که ما با شما زمینه همکاری‌های خوبی داریم و امیدواریم که ما هم بتوانیم به سهم خود در افزایش این همکاری‌ها سهیم باشیم.

فرستاده ویژه ژاپن در ادامه این دیدار اظهار کرد: از برگزاری این دیدار از شما سپاسگزار هستم و از همه شما تشکر می‌کنم. بنده ۳۷ سال به عنوان قاضی در ژاپن کار کرده‌ام که ۱۲ سال آن به عنوان حقوقدان بوده است.

ماساهیکو کومورا بیان کرد: اکثر همکاران من در این سفر حقوقدان هستند و مایل هستیم در مورد سیستم قضایی ایران و سیستم آموزشی حقوقدانان و قضات بین دو کشور با یکدیگر تبادل نظر کنیم.

در ادامه این گفت‌وگو‌ها شریعت باقری به بیان توضیحاتی از سیستم آموزشی دانشگاه علوم قضایی پرداخت و بیان کرد: دانشگاهی که اکنون در آن حضور دارید وظیفه اصلی تربیت و آموزش قضات را برعهده دارد.

وی افزود: ما در واقع تنها دانشگاه جامع حقوق در کشور هستیم که فقط رشته حقوق داریم و  شبیه به نهادی که شما در ژاپن دارید و اسم آن انستیتو آموزشی است فعالیت می‌کند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: بیش از نیمی از قضات ایران کسانی هستند که از دانشگاه علوم قضایی فارغ التحصیل می‌شوند.
 
وی عنوان کرد: ما سالیانه حدود ۳۰۰ دانشجوی جدید و جوان را برای تحصیل قبول می‌کنیم و این افراد در مدت ۴ سال آماده می‌شوند که به عنوان قاضی در  قوه قضائیه خدمت کنند.

شریعت باقری افزود: در قانون ایران همانند ژاپن و برخی دیگر از کشور‌ها قضات جوان هستند؛ منتهی این قضات ابتدا وارد دادسرا می‌شوند و به عنوان دادیار یا بازپرس خدمت می‌کنند و پس از حدود ۱۰ الی ۱۵ سال وارد دادگاه می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم قضایی اظهار کرد: در قانون ما برای شغل قضاوت مدرک لیسانس حقوق کافی است، ولی در سیاست قوه قضائیه اکنون قضات از بین کسانی که کارشناسی ارشد دارند انتخاب می‌شوند، چون در ایران سطح تحصیلات بالا رفته است و کسانی که لیسانس می‌گیرند ادامه تحصیل داده و مدرک کارشناسی ارشد اخذ می‌کنند.

وی در خصوص نحوه جذب قاضی در قوه قضائیه بیان کرد: قوه قضائیه از دو طریق قضات را جذب می‌کند. یک طریق آن دانشجویان دانشگاه ما هستند که پس از فارغ التحصیلی قاضی می‌شوند و راه دیگر دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه‌های دیگرهستند که پس از اخذ مدرک تحصیلی در آزمون ورودی قضاوت شرکت می‌کنند البته آموزش‌های ما در این دانشگاه بسیار بیشتر از آموزش‌های سایر دانشگاه‌ها است.

شریعت باقری گفت: به همین خاطر تجربه نشان داده است که بسیاری از کسانی که از دانشگاه ما فارغ التحصیل می‌شوند پس از چند سال به سمت‌های مدیریتی می‌رسند.

رئیس دانشگاه علوم قضایی تصریح کرد: ما می‌توانیم در زمینه‌های مختلفی با دانشکده‌های کشور ژاپن تعامل و همکاری داشته باشیم؛ یعنی با وجود اینکه روابط بین دو کشور بدون مشکل است، اما متاسفانه با نظام‌های حقوقی یکدیگر آشنایی نداریم. خوشبختانه سطح روابط بین دو کشور بالا است و این امر اقتضا می‌کند که با نظام‌های حقوقی یکدیگر بیشتر آشنا شویم.

وی افزود: همانگونه که می‌دانید برای ما و شما خیلی مهم است که بدانیم در دادگاه‌های ژاپن و دادگاه‌های ایران درباره سرمایه گذاری و اتباع بیگانه چگونه رفتار می‌شود و این نیاز بین دو کشور نسبت به آشنایی قوانین وجود دارد.

شریعت باقری بیان کرد:  اگر در این سفر فرصت کافی داشتید می‌توانستیم با هیئت همراه شما نشست و گفت‌وگوی علمی و دقیق تری داشته باشیم، البته دانشگاه ما اکنون در تعطیلات به سر می‌برد و از ۱۰ روز دیگر سال تحصیلی آغاز می‌شود.

در ادامه این دیدار فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن به بیان توضیحاتی درباره سیستم قضایی و حقوقی کشور ژاپن پرداخت و گفت: در ژاپن برای قضاوت فقط یک آزمون وجود دارد که اسم این آزمون امتحان قاضی است و سالانه ۵۰۰ نفر در این آزمون قبول می‌شوند.

وی افزود: این ۵۰۰ نفر پس از قبول شدن حدود دو سال در مرکز آموزش حقوقی تحصیل می‌کنند و سپس تصمیم می‌گیرند که قاضی شوند یا به دادسرا بروند و یا حقوقدان شوند که این مرکز زیر نظر دیوان عدالت فعالیت می‌کند.

فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن بیان کرد: در ژاپن سالانه ۵۰۰ نفر برای شغل قضاوت قبول می‌شوند که این رقم نسبت به برخی کشور‌ها زیاد و نسبت به برخی کشور‌ها مثل فرانسه کم است. به همین خاطر یک زمانی برای اینکه این رقم افزایش یابد در بین مسئولین حقوقی ژاپن بحث‌های فراوانی انجام شد که متاسفانه با افزایش این آمار موافقت نشد.

وی توضیح داد: در ژاپن بعد از اینکه امتحان حقوق گرفته شود دانشکده‌های حقوقی در دانشگاه‌های مختلف ایجاد کردند که مخصوص رشته حقوق است و در آنجا حقوق آموزش داده می‌شود البته دانشکده‌های حقوق در ژاپن ممکن است دولتی و یا خصوصی باشند.

شریعت باقری در ادامه این دیدار گفت: ما در این دانشگاه آماده هستیم که با آن دانشگاه و مسئولین جذب آن دانشگاه دیدار کرده و از آن‌ها دعوت می‌کنیم که به ایران بیایند تا از نزدیک به گفت‌وگو بپردازیم.

در ادامه این دیدار یکی از همراهان فرستاده نخست وزیر ژاپن از رئیس دانشگاه علوم قضایی پرسید که سیستم قاضی سلامت در ایران چگونه کار می‌کند؟ که شریعت باقری پاسخ داد: بنده در سال ۲۰۰۲ که سفری به ژاپن داشتم در خصوص موضوع قاضی سلامت به بحث و تبادل نظر با اساتید شما پرداختیم.

وی ادامه داد: در سیستم شما وکیل، قاضی و حقوقدان به صورت تلفیقی تحصیل می‌کنند و به نوعی یک ترکیب تلفیقی است، اما در ایران وکیل‌ها و قضات جدا هستند. این ابتکار شما خوب است که تحصیل را تلفیقی کرده‌اید.

شریعت باقری افزود: البته این امکان وجود دارد که قاضی‌های جوان دو کشور به کشور‌های یکدیگر سفر کنند. همکاران ما در قوه قضائیه پیشنهاد استمرار همکاری با شما را مطرح می‌کنند که من این پیشنهاد را ۱۵ سال پیش با مسئولین وقت شما مطرح کردم ما حتی می‌توانیم بین اساتید حقوقی دو کشور نشست علمی برگزار کیم؛ مثلا اساتید ژاپنی به ایران بیایند تا به گفت‌وگو بپردازیم.

وی گفت: من فکر می‌کنم که بسیار از کشور‌ها از جمله ژاپن با نظام حقوقی ما آشنا نیستند و اطلاعات دقیقی از آن ندارند و با نظام حقوقی ما آشنا نیستند.

رئیس دانشگاه علوم قضایی گفت: من فکر می‌کنم این طبقه بندی نظام‌های مختلف حقوقی که اساتید حقوق تطبیقی ارائه داده‌اند اکنون دستخوش تغییر شده است و نظام‌های حقوقی حال حاضر کافی نیست و باید یک تقسیم بندی جدید را ایجاد کنیم.

در ادامه این دیدار یکی از همراهان فرستاده ویژه ژاپن در خصوص شورا‌های حل اختلاف ژاپن توضیح داد و افزود: درسیستم قضایی ژاپن همانند ایران شورا‌های حل اختلاف وجود دارد که در آن شورا یک قاضی و دو نفر کارمند فعالیت می‌کنند. درژاپن قضات شورا‌های حل اختلاف حکم صادر نمی‌کنند، اما با امکانات و اختیاراتی که دارند اختلافات را برطرف می‌کنند.

وی پرسید که آیا چنین سیستمی در ایران وجود دارد یا خیر که شریعت باقری پاسخ داد: در طرح اولیه شورای حل اختلاف این موضوع بود که بیایند اختلافات را حل کنند، ولی حکمی صادر نشود، اما بعداً این طرح تغییر داده شد و گفتند که اگر حکم صادر نشود این پرونده‌ها بلاتکلیف می‌مانند لذا در ایران شورا‌های حل اختلاف حکم صادر می‌کنند البته این موضوع درزمانی است که پرونده به صلح و سازش منجر نشود.

در ادامه یکی دیگر از همراهان فرستاده ویژه نخست ژاپن در خصوص وظایف و جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام سئوال کرد که رئیس دانشگاه علوم قضایی پاسخ داد و گفت: بنده عضو کمیسیون حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم.

وی توضیح داد: در قانون اساسی ما گفته شده است که اگر قانونی را مجلس تصویب کرد، اما شورای نگهبان آن را تأیید نکرد و آن را مخالف قانون اساسی دانست و مجلس هم بر آن قانون اصرار داشت این موضوع اختلافی به مجمع تشخیص ارجاع داده می‌شود و مجمع تشخیص موضوع اختلافی را برطرف می‌کند.

نماینده کشور ژاپن پرسید: چه چیزی باعث این شد که شما مجمع تشخیص را ایجاد کنید؟ مگر موارد اختلافی وجود داشت که دست به این ابتکار زدید؟

شریعت باقری پاسخ داد: بله در آن زمان موارد اختلافی وجود داشت و مجلس برخلاف شورای نگهبان بر چند قانون اصرار داشت مثلا درباره کشاورزی یا قانون کار این اختلاف نظر وجود داشت مثلا موافقت نامه بین ایران و ژاپن درباره انتقال محکومین را شورای نگهبان خلاف شرع می‌دانست و مجلس شورای اسلامی آن را لازم می‌دانست که نهایتا این موضوع اختلافی در مجموع مطرح و مجمع به آن رسیدگی کرد.

شریعت باقری در ادامه توضیحات خود بیان کرد: به عنوان نمونه در حدود ۵۰ الی ۶۰ موافقت نامه که یکی از آن‌ها هم در خصوص ژاپن است بین ایران وکشور‌های مختلف امضا شد که درباره آن اختلاف وجود داشت که نهایتا مجمع تشخیص آن‌ها را تصویب کرد.

در پایان این دیدارماساهیکو کومورا فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن ضمن رضایت از انجام این دیدار گفت: امیدواریم که این دیدار گام اول برای ادامه دیدار‌ها باشد و این تعامل و همکاری استمرار داشته باشد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *