بحران "افغانستان" راه حل نظامی ندارد

14:13 - 09 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۴۰۸۹
نماینده ویژه رئیس‌جمهور چین در افغانستان و پاکستان در دیدار با معاون وزیر خارجه پاکستان گفت: بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد و مدیریت روند صلح نیز با مدیریت افغان‌ها انجام شود.

به گزارش سرویس بین الملل به نقل از رویترز، پس از اظهارات ترامپ مبنی بر حمایت پاکستان از تروریسم، مقامات ارشد چین و پاکستانی با یکدیگر دیدار کردند تا درباره وضعیت افغانستان گفت‌وگو کنند.

وزارت خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «دینگ شی جین» نماینده ویژه دولت پکن در امور افغانستان و پاکستان و «تهمینه جنجوعه» معاون وزیر خارجه این کشور دیدار کردند تا درباره وضعیت افغانستان و منطقه گفت‌وگو کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: نماینده ویژه چین در این دیدار علاوه بر حمایت از پاکستان بر تعهد پکن از تلاش‌ها برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرد.

نماینده رئیس‌جمهور چین تاکید کرد که بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد و به‌گفته او روند صلح این کشور نیز با رهبری و مالکیت افغان‌ها انجام شود.

دینگ شی جین همچنین تصریح کرد: جامعه بین‌المللی باید تلاش‌های پاکستان را در مبارزه با تروریسم بپذیرد.

از سوی دیگر، «زلمی‌خلیلزاد» سفیر سابق آمریکا در افغانستان چندی قبل اعلام کرد که اگر چین به دنبال برقراری ثبات، صلح و توقف جنگ در افغانستان است پس باید بداند که تنها راه وارد کردن فشار بر پاکستان است.

وی در حساب کاربری خود نوشته بود: در صورتی که چین در رابطه با تلاش‌های اخیرش برای آوردن صلح در افغانستان جدی باشد باید اسلام‌آباد را تحت فشار قرار دهد تا این کشور پناهگاه امن برای گروه‌های تروریستی را نابود کند.

زلمی خلیلزاد قبل از این نیز با سخنرانی در کنگره آمریکا خواستار بازنگری روابط واشنگتن با اسلام‌آباد شده بود زیرا به گفته وی پاکستان عامل شکست سیاست‌های آمریکا در افغانستان شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *