معظمی:‌حق اعتراض به ابتذال موجود در تئاتر را از ما گرفته‌اند/اکبری مبارکه:‌دیگر نمی‌توانم در این فضای تئاتری کار کنم

12:25 - 06 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۳۲۹۸
این روزها تئاتر در ایران بیش از هر زمانی دچار مشکلات عدیده شده است. عدم نظارت صحیح، نبود سالن استاندارد، بازار سیاه بلیت، حضور بازیگران سینما در تئاتر، عدم بها دادن به جوانان و گیشه محور شدن آثار از جمله مشکلات عمده‌ای هستند که هنرمندان این رشته با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، این روزها تئاتر در ایران بیش از هر زمانی دچار مشکلات عدیده شده است. عدم نظارت صحیح، نبود سالن استاندارد، بازار سیاه بلیت، حضور بازیگران سینما در تئاتر، عدم بها دادن به جوانان و گیشه محور شدن آثار از جمله مشکلات عمده‌ای هستند که هنرمندان این رشته با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.

در این ببین صنف خانه تئاتر بدون هیچ اختیاری در امور و تصمیم گیری‌های جدی به دعواهای صنفی خود مشغول بوده و زمان چندانی را با توجه به حیطه اختیارات محدودش برای جوانان و همچنین نظارت بر وضعیت فعلی تئاتر نمی‌گذارد.

معظمی:‌حق اعتراض به ابتذال موجود در تئاتر را از ما گرفته‌اند/اکبری مبارکه:‌با حرف‌های زشت و رکیک به دنبال تماشاگر هستند/زنجانپور:‌قرار تئاتر این نیست که به هر قیمتی بفروشد/شهرستانی:سبک فیلم‌های بفروش در تئاتر رواج پیدا کرده است

خبرنگار گروه فرهنگی ، پیش از این در سه پرونده ویژه و مجزا به مشکلاتی از قبیل بازار سیاه تئاتر، گیشه محور شدن آثار و همچنین حضور بازیگران سینما در تئاتر پرداخته و در این خصوص با هنرمندان این عرصه به گفت‌وگو نشسته که در ادامه خواهید دید:

شهرستانی: اوضاع تئاتر ایران تیره و تار شده است/باید پای خیلی‌ها از هنر نمایش بریده شود/راد: عده‌ای برای فرار از بیکاری به تئاتر روی می‎‌آورند!

هجوم دوباره سینمایی‌ها به تئاتر/عزیزی: وضعیت فارغ‌التحصیلان تئاتر وحشتناک است/نادری: با حضور بازیگران سینما در تئاتر موافقم+عکس

بلیت یک میلیون تومانی تئاتر شهاب حسینی/بازار سیاه نمایش اعتراف به راه افتاد+فایل صوتی فروشنده بلیت

با وجود نقدهای فراوانی که همیشه نسبت به اتفاقات و معضلات اجتماعی ناشی از فیلم‌های مبتذل وجود دارد، اینگونه آثار همچنان روی پرده سینماها بوده و می‌فروشند. حال تاسف از آنجا شروع می‌شود که تئاتر ایران نیز بر خلاف ایده اولیه تفکر محور بودن این هنر به سمت لودگی، ابتذال، شوخی‌های رکیک و جنسی و همچنین مفاهیم سخیف رفته است.

خنداندن مخاطب در حال حاضر هدف اصلی بسیاری از آثار تئاتری شده و می‌بینیم که برخی کارگردانان به بهای خندیدن تماشاگران از الفاظ رکیک، شوخی‌های جنسی و سخیف هم استفاده می‌کنند. این روشی است تا تماشاگر هر طور شده بدون تفکر به مفهوم گنگ اثر، تنها دقایقی به سبک تئاترهای آزاد به خنده وادار شود. آثاری که مورد رضایت سالن‌داران و صاحبان تماشاخانه‌ها بوده و گیشه را با راهی غلط تامین می‌کنند.

انوش معظمی

انوش معظمی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که با بازی در نقش حرمله در سریال مختارنامه خوش درخشیده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، درباره ابتذال فراگیر در عرصه هنرهای نمایشی گفت: متاسفانه ابتذال سینما را کاملاً فرا گرفته و این ابتذال به تئاتر ایران نیز رسوخ کرده است. زمانی ما به تئاتر به عنوان هنری مفهومی و اخلاقی نگاه می‌کردیم اما این نگاه طی سالیان گذشته رنگ باخته است.

وی در همین راستا افزود: واقعیت امر این است که خیزشی از سینما به سوی تئاتر صورت گرفته و گونه‌ای از تئاتر پولساز در حال حاضر رواج پیدا کرده است. سازندگان با چند چهره سینمایی یک اثر نمایشی را با کیفیتی نازل ارائه داده و چند میلیارد تومان می‌فروشند و گاهاً وضع را به جایی می‌رسانند که بلیت آنها در بازار سیاه با قیمت‌های نجومی به فروش می رسد.

بازیگر نقش حرمله کیفیت برخی آثار نماشی روی صحنه را بسیار پایین دانست و ادامه داد: گاهی این کنجکاوی برای خود من هم ایجاد شده که این چگونه اثری است که بلیتش ب مبلغ یک میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد و برای رفع این کنجکاوی به دیدن این تئاترهای دارای بازار سیاه می‌روم. بعد متوجه شدم که اثری که چنین تبلیغات کاذبی کرده از لحاظ کیفی در سطح بسیار پایینی قرار داشته و هیچ تفکری پشت آن نیست. متاسفانه این نوع تولید آثار از سینما به تئاتر وارد شده و هیچ نظارتی برای روبرو شدن با آن وجود ندارد.

بازیگر سریال از یادها رفته افزود: متاسفانه این نوع از تئاتر که رواج دهنده ابتذال در جامعه است علیه هرگونه بنیاد اخلاقی و تربیتی واکنش نشان می‌دهد. اینها با پا گذاشتن بر الگوهای تربیتی و اخلاقی خودمان با ظاهری روشنفکر معابانه تنها و تنها به تبعیت کورکورانه از تفکرات غربی بسیاری از اعتقادات را زیر پا گذاشته و هرگونه حرکت زشتی را در صحنه جایز می‌دانند.

وی با تاکید بر نقدناپذیر بودن تولید کنندگان آثار مبتذل تاکید کرد: متاسفانه اینها با هجمه‌ای که پشت خود دارند جرات نقد و اعتراض را هم از همه گرفته‌اند. زیرا من دیده‌ام که هر کدام از همکاران و دلسوزان وقتی اعتراض به حقی می‌کنند با هجمه ناعادلانه‌ای روبرو می‌شوند. ما الان در زمانی هستیم که همه به موج سواری عادت کرده‌اند و برخی ابن‌الوقت خوب موج سواری بلدند.

معظمی با دفاع از ارزشهای اخلاقی اسلامی خاطرنشان کرد: ما در فرهنگ خود تفکرات تربیتی بسیار زیبایی داریم. وقتی به ارزش‌های اخلاقی نگاه کنید می‌بینید که سالیان سال تا چه حد به استحکام خانواده کمک کرده‌اند. برخی از این دوستان این تفکرات را عقب ماندگی می‌دانند. الان جرات نداریم ارزش‌های اصیل خودمان را یادآور شویم چون سریعاً به ما برچسب عقب ماندگی می‌زنند.

کریم اکبری مبارکه

کریم اکبری مبارکه نویسنده، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، درخصوص وضعیت فعلی هنر نمایش و برخی آثار روی صحنه تئاتر کشور گفت: حضور در تئاتر امروز برای من بسیار سخت شده زیرا اینگونه نمایش را نمی‌فهمم. با مشاهده بسیاری از آثار نمایشی به واقع آزار می‌بینم و همه چیز برای من رنگ می‌بازد.

بازیگر نقش ابن ملجم در سریال "امام علی (ع)" در همین راستا افزود: در بسیاری از آثار نمایشی حرف های زشت و رکیک می زنند تا تماشاگر را جذب کنند، این تولید کنندگان نمایش وظیفه هنرمند را به کلی فراموش کرده‌اند و برای فروختن به هر کاری دست می زنند. همه فراموش کرده‌اند که این هدف هنر نبوده و نیست و من به همین دلیل دیگر در این فضا نمی توانم کاری انجام دهم.

این کارگردان تئاتر در مورد فضای حاکم بر صحنه های نمایش افزود: متاسفانه بعضی نمایش های امروز بیشتر به تمسخر و تحقیر انسان های دردمند می‌پردازند. ما اگر کمکی نمی کنیم نباید بنا را بر تحقیر و تمسخر بگذاریم. تئاتر باید دردهای جامعه را بیان کند و راهکشا باشد نه اینکه برعکس عمل کند.

اکبر زنجانپور

اکبر زنجانپور بازیگر نقش فضل‌ابن‌سهل در سریال "ولایت عشق" نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، درباره اتفاقات حاضر در آثار این روزهای هنر نمایش گفت: فروختن و فروش اصلاً وظیفه تئاتر نیست. قرار تئاتر این نیست که به هر قیمتی بفروشد. تماشاگر تئاتر حق دارد حتی در حین اجرا به تئاتر اعتراض کند اما این تبلیغات و هیاهو‌ها قدرت نقد و انتقاد را از مخاطب تئاتر گرفته است. این مساله بفروش بودن تئاتر را نابود کرده است. وظیفه تئاتر روشن‌گری و انسان سازی است نه فروش آن هم به قیمت از دست دادن همه چیز.

میکائیل شهرستانی

میکائیل شهرستانی بازیگر سریال معمای شاه که سالها مدرس تئاتر است در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، در راستای وجود ابتذال در تئاتر گفت: تئاتر به مسیر بدی افتاده و برخی از کارگردانان کاملاً به سبک و سیاق فیلم‌های بفروش برای جلب مخاطب از هرکاری دریغ نمی‌کنند. کار به جایی رسیده که استفاده از الفاظ رکیک و هر نوع شوخی مبتذلی را عادی جلوه می‌دهند.

ایرج راد

ایرج راد نیز از دیگر پیشکسوتان عرصه تئاتر کشور بود که در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری با نقد فضای موجود در تئاتر کشور، نسبت به استفاده از برخی شوخی‌های زننده در آثار نمایشی گفت: تئاتر موظف به خنداندن مخاطب نیست و اصلاً نباید به هر قیمتی مخاطب را بخنداند. این روزها برخی آثار تئاتر سعی می‌کنند با رفتن به سوی کمدی کم‌ارزش بفروشند اما نباید فراموش کرد که وظیفه تئاتر به عنوان یک هنر انسان‌ساز صرفاً خنداندن مخاطب نیست.

حال باید دید وضعی که هم اکنون عرصه هنرهای نمایشی با آن روبرو بوده سر و سامان پیدا می‌کند و ابتذال فراگیر در تئاتر بالاخره در مرحله مورد بررسی و نظارت درست قرار خواهد گرفت یا نه. روند نامعلوم و نامشخصی که طی سالیان گذشته صدای خیلی‌ها در آورده است.

 انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *