آمریکا بازدید آژانس از سایت‌های نظامی ایران را بررسی می‌کند/نامه اعتراضی ظریف به «یوکیا آمانو»

8:32 - 01 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۱۸۲۰
نماینده آمریکا در سازمان ملل امروز چهارشنبه برای بررسی اجرای مفاد برجام از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله بازدید از سایتهای نظامی ایران با مقامات این آژانس در وین دیدار می‌کند.

آمریکا خواستار فهمیدن این است که آیا آژانس از سایت‌های نظامی ایران بازدید می‌کند یا خیربه گزارش گروه بین‌الملل ، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت آمریکا می‌خواهد این مطلب را بداند که آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای بررسی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، سایت‌های نظامی ایران را مورد بازدید قرار خواهد داد یا خیر. 

«نیکی هیلی» روز چهارشنبه در سفری به وین که آن را «مأموریت یافتن حقیقت» نامیده، با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار خواهد کرد.

هیلی پیش از سفر به وین در مصاحبه با رویترز بار دیگر در اظهاراتی ضد ایرانی مدعی شد: اگر شما به رفتارهای گذشته ایران دقت کنید متوجه خواهید شد که آنها در دانشگاه‌ها، سایت‌های نظامی و مراکزی مانند آن فعالیت‌های مخفیانه انجام می‌داده‌اند.

 وی مدعی شد: پیش از این در اینگونه مکان‌ها مسائلی وجود داشته است بنابراین آیا مأموران آژانس در بررسی‌های خود این موضوع را نیز شامل می‌کنند که مطمئن شوند این مسائل دیگر وجود ندارد؟آنها اکنون مجوز بررسی هر مکان مشکوکی را دارند و نکته اینجاست که آیا این کار را انجام می‌دهند یا خیر.

 نیکی هیلی گفت به وین سفر می‌کند تا سوالاتی را در این باره بپرسد نه اینکه آژانس را وادار به انجام کاری کند.

 هیلی برخی از سوالاتی که قرار است از آژانس پرسیده شود را اینگونه برشمرد: آیا همه موارد را بررسی می‌کنید، آیا مکان‌هایی که در گذشته اقدامات مخفیانه در انها انجام می‌شده را در بررسی‌های خود شامل می‌کنید، آیا شما قادر به دسترسی به اینگونه اماکن هستید، آیا دسترسی شما به تأخیر می‌افتد، آیا از بررسی‌های شما جلوگیری می‌شود؟

نامه اعتراضی ظریف به «یوکیا آمانو»

روزنامه واشنگتن‌پست نیز در گزارشی با اشاره به دیدار «نیکی هیلی» با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اطلاع از نحوه اجرای مفاد برجام توسط آژانس نوشت: محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران طی نامه‌ای به «یوکیا آمانو» دبیرکل آژانس نسبت به دیدار نیکی هیلی با مقامات آژانس معترض شده و نوشته این دیدار شک‌وتردید درباره اجرای برجام را بیشتر می‌کند.


به گزارش واشنگتن‌پست در نامه ظریف به آمانو همچنین آمده که «حتی پیش از این سفر (نیکی هیلی)، شیوه برنامه‌ریزی و تبلیغات رسانه‌ای درباره آن و همچنین پیامهایی که از این اقدام ارسال می‌شد، پیامدهای به‌شدت مخربی را برای اجرای موفقیت‌آمیز برجام خواهد داشت.


به نوشته واشنگتن‌پست نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در واکنش به این نامه ظریف در گفتگو با «رویترز» گفت: برای من بسیار جالب است که چرا ایران نگران سفر من به وین (دیدار با مقامات آژانس) است، اگر آنها چیزی برای پنهان‌کردن ندارند نباید نگران پرسشهای من از مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *