برخی از "رهبران سیاسی افغانستان" به تفرقه‌های مذهبی و قومی دامن می‌زنند

16:11 - 26 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۹۳۹۹
رئیس سابق دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که تعدادی از رهبران سیاسی همزمان با خطر افتادن منافع شخصی خودشان شعارهای تفرقه انگیز سر می‌دهند و مدعی حقوق اقوام پشتون، ازبک و هزار می‌شوند.

به گزارش سرویس بین الملل   ضیاالحق‌ امرخیل رئیس دبیرخانه سابق کمیسیون انتخابات و رئیس «نهاد ملی ثبات افغانستان» گفت که برخی از رهبران سیاسی برای منافع شخصی خود به تفرقه‌های قومی و مذهبی در این کشور دامن می‌زنند.

وی در نشست بزرگان اقوام در ولایت لوگر در شرق افغانستان اظهار داشت: رهبرانی که برای منافع شخصی به تفرقه‌های قومی دامن می‌زنند از هیچ قومی نمایندگی نمی‌کنند و مردم باید هوشیار باشند و علیه این افراد مبارزه کنند.

امرخیل افزود: تعدادی از این رهبران تازمانی که قراردادهای بزرگ داشته باشند و منافعشان تامین باشد مشکلی ندارند و در غیر این صورت مدعی حقوق پشتون‌ها، هزاره و ازبک می‌شوند.

رئیس نهاد ملی ثبات افغانستان خاطرنشان کرد که تعدادی از گروه‌ها و افراد به هدایت برخی از کشورها برای ایجاد اختلافات مذهبی نیز در این کشور تلاش می‌کنند اما مردم افغانستان از این دسیسه‌ها آگهی کامل دارند.

وی تاکید کرد که دشمنان افغانستان بیشتر از همیشه تلاش دارند که به اختلافات فرقه‌ای بین مذاهب اهل تسنن و اهل تشیع دامن بزنند.

رئیس سابق دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان ادامه داد: «این توطئه دشمن علیه مردم افغانستان است و من باور دارم که ما در اتحاد با یکدیگر این توطئه را خنثی می‌کنیم پس بیایید همه باهم به اختلافات نه بگوییم و مانع تحقق اهداف دشمن شویم».

«حلیم‌فدایی» والی لوگر و از اعضای این حزب نیز تصریح کرد که گروه‌های مافیایی که منافع خود را در جنگ دنبال می‌کنند با بهانه‌های مختلفی مانع تحقق صلح در افغانستان شده‌اند.

از سوی دیگر منتقدان و رهبران حکومت وحدت ملی نیز یکدیگر را به دامن زدن به اعمال تبعیض تحت عنوان قومیت و زبان محکوم می‌کنند.

اخیرا کارشناسان غربی نیز هشدار داده‌اند که احتمال بیشتری وجود دارد که حکومت وحدت ملی با تشدید حملات طالبان بر اثر اختلافات قومی با سقوط روبرو شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *