عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته ای تنها راه رسیدن به صلح پایدار در منطقه

2:35 - 24 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۹۰۱۹
موگرینی دوشنبه شب با صدور بیانیه ای اعلام کرد: نیاز فوری برای تنش زدایی از اوضاع در شبه جزیره کره وجود دارد و این یکی از اولویت های اتحادیه اروپا و سایر اعضای جامعه بین المللی است.

به گزارش گروه بین‌الملل ،'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست فوق العاده کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا ، بر لزوم عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای از راههای مسالمت آمیز به عنوان تنها راه رسیدن به صلح پایدار در منطقه تاکید کرد.

موگرینی دوشنبه شب با صدور بیانیه ای اعلام کرد: نیاز فوری برای تنش زدایی از اوضاع در شبه جزیره کره وجود دارد و این یکی از اولویت های اتحادیه اروپا و سایر اعضای جامعه بین المللی است. از این رو از جمهوری دموکراتیک خلق کره (DPRK) می خواهیم که از هرگونه اقدام تحریک آمیز بیشتر که تنها موجب افزایش تنش های منطقه ای و جهانی می شود ، خودداری کند.


این بیانیه می افزاید: اتحادیه اروپا در این برهه حساس، از اقدامات دیپلماتیک با شریکان با هدف تنش زدایی از اوضاع و عاری سازی کامل، قابل راستی آزمایی و غیرقابل بازگشت شبه جزیره کره از سلاح هسته ای از طریق راههای مسالمت آمیز - و نه نظامی - حمایت می کند. این تنها راه برای رسیدن به صلح پایدار است.


وی خاطرنشان کرد: در پی دیدارهایی که با تمام بازیگران کلیدی منطقه ای و جهانی در حاشیه مجمع منطقه ای 'آسه آن' در مانیل داشتم ، امروز در جلسه کمیته سیاسی و امنیتی ، درباره رویکرد مشترک اتحادیه اروپا در خصوص افزایش تنشها و راه پیش رو ، بحث کردیم.


موگرینی افزود: در این جلسه توافق شد که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن اقدامات دیپلماتیک خود را در تماس با جمهوری کره (جنوبی) ، آمریکا، چین ، روسیه و ژاپن و همچنین جمهوری دموکراتیک خلق کره (شمالی) تقویت کنند. حفظ وحدت جامعه بین المللی در پرداختن به بحران ها ، حیاتی است.


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه تاکید کرد که این اتحادیه آماده حمایت از فرایندی به سمت ایجاد یک گفت وگوی معتبر و معنادار با کره شمالی است به نحوی که جمهوری کره هدایت آن را بر عهده داشته باشد.


وی افزود: من در دیدار هفته گذشته با 'کانگ کوانگ - وا' وزیر امور خارجه کره جنوبی برای حمایت از او به همه اشکال ممکن از جمله ارائه تجربیات فنی اتحادیه اروپا در زمینه مذاکره درباره مسائل هسته ای، اعلام آمادگی کردم .
موگرینی در ادامه این بیانیه می گوید: ادامه شتاب بخشیدن به برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی ، نقض جدی و نگران کننده تعهدات بین المللی این کشور طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است . تصویب قطعنامه 2371 شورای امنیت به اتفاق آراء در روز 5 اوت ، نشان داد که جامعه بین المللی در زمینه افزایش فشارهای بین المللی برای ایجاد راه حلی صلح آمیز ، متحد است.


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان این بیانیه بر ادامه تماسها با شریکان در منطقه و جهان برای کمک به جلوگیری از تنش افزایی و یافتن راه حلی برای این بحران که نظام منع اشاعه و همچنین امنیت آسیا و جهان را در معرض خطر قرار داده است ، تاکید کرد.


جلسه فوق العاده کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا به ریاست موگرینی در حالی روز دوشنبه در بروکسل برگزار شد که تنش ها در شبه جزیره و جنگ لفظی آمریکا و کره شمالی تشدید شده است و دو طرف یکدیگر را به اقدام نظامی تهدید کرده اند. شورای وزیران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه 9 تبعه کره شمالی و چهار نهاد این کشور را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. این اقدام شورای وزیران اروپا پیرو قطعنامه روز شنبه شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفت که تحریم‌های جدیدی ضد کره شمالی وضع کرد.


در همین حال ، خبرگزاری رویترز گزارش داده که سوئد ممکن است بین واشنگتن و پیونگ یانگ میانجیگری کند. 'اولف هانسن' (Ulv Hanssen) پژوهشگر موسسه امور بین المللی سوئد به رویترز گفته است که میانجیگری سوئد بین دو طرف در بحران کنونی غیر قابل تصور نیست زیرا سوئد مورد اعتماد هر دو طرف است.


سوئد اولین کشور اروپای غربی است که در سال 1975 در پیونگ یانگ سفارت دایر کرد و از آن زمان تاکنون نقش دیپلماتیک کلیدی با این کشور ایفا کرده است. نقش سوئد در آزادی یک تبعه کانادا و همچنین یک دانشجوی آمریکایی در سال جاری نشان دهنده ارتباطاتی تاریخی است که به حدود نیم قرن پیش و پایان جنگ کره باز می گردد و هیچ کشور دیگری در غرب ندارد. تحلیلگران می گویند هر چند پیونگ یانگ به شدت به غربی ها مظنون است اما موضع بی طرف سوئد به این کشور کمک کرده که نقش هر چند محدودی به عنوان یک میانجی صادق با کره شمالی ایفا کند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *